bsmx

Trådstartare
Min ponny har ett sår på frambenet. Det är några mm djupt och ca 1cm långt. Hon är jättesvår att lägga om, står mer på bakbenen.
Hon är svullen, ohalt och har ingen feber.
Vi har sprutat med väteperoxid..så gott det går och lagt om med alsolsprit.
Bör man ta ut veterinär i det här skedet? Är det för starkt med spritomslag? :cry:

Sv: sår

Jag är ingen sårexpert, men tycker att såret låter litet. Behöver du verkligen lägga om det? Räcker det inte att tvätta med jodopax och sedan låta det vara?

Jag skulle bara ha spolat med vatten och se hur det blir sen. Oftast läker det hur bra som helst utan allför mycket pulande i såret.

lyckades lägga om med alsolösning, det hade varat ut lite.
Det som är besvärligt är ju flugorna, de åker ju dit direkt. Hann knappt få av bandaget så åkte de dit.
Nu är problemet att fånga henne i hagen. Hon tycker det är hemskt att bli omlagd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Hej allihopa! Behöver lite hjälp.. Kan ju börja med att jag tagit träckprov för alla sorters mask och det var inget.. Kollat tänder...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Gimlan
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 747
Senast: lil-sis
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar