Brukar låta små sår vara.
Är det smutsigt så tvättar jag med tvål och vatten.

Sen håller jag bara extra koll på dem så att jag ser att de läker.

Jag har alltid låtit de vara. Sedan blev gammelhästen känslig för lymfangit så nu tvättar jag med tvål och vatten och lägger på manuka.

Väldigt små och ytliga sår spolar jag bara med vanligt vatten (spolar med duschslang) annars steril koksaltlösning.
Behövs det mer så tvättar jag med hibiskrub.

Man ska inte använda vanlig tvål på sår! Hibiscrub går bra (men finns ingen anledning att alltid använda det, bara om det behövs). Lactacyd kan man också ha på sår.

Med Lactacydtvål och vatten eller koksaltlösning. Har inget annat hemma för att tvätta sår med utan blir det fullt sår så ringer jag vet.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur