arabia

Trådstartare
Har ett sto som fick en spark på vänster fram ca 10cm ovanför carpalleden, ett år på ca 7cm (hovformat), såret i sig ser fint ut, geggar inte, pållen har ingen temp o jag har varit i kontakt med min veterinär.

Nu är det så att detta såret är ju kalas för flugorna, sitter lite dumt för att lindas, kanar ner, när hon är ute o rör sig o svullnaden lägger sig när hon rör sig. Står inne nattetid då hon är en fd. fånghäst o har gått på lite för bra bete eftersom jag var tvungen att lämna bort henne ett tag pga att jag varit cancersjuk.
Har ni några bra förslag på hur man kan skydda såret från flugorna? Tror såret är för stort för sprayplåster, eller vågar jag prov? Zinkpasta? Stokatil (hur det nu stavas?) Andra förslag?

Sv: Sår?

Ytligt eller djupare sår? Tar Plaster (plåsterspray med tjära, finns på Granngården t ex) fungerar perfekt på torra sår, skyddar helt mot flugor och till skillnad från salvor försöker inte hästarna gnugga bort det.

Det funkar dock inte speciellt bra på fuktigare sår.

Annars finns det fixomull t ex som man kan tejpa dit en kompress med. Googla fixomull så förstår du vad jag menar, finns på apoteket.

Jag har vid sår som sitter på benet på min häst lagt på alsoldränkta kompresser som jag satt fast med ett benskydd i neopren. Benskyddet i fråga är format så att det "kramar" kotan nedtill och går nästan ända upp mot knä resp has. Sätts fast med kardborreband.
Kanar inte, skyddar bra. (equigard tror jag det heter, finns säkert många fabrikat med liknande skydd).

Ett sår som är torrt (där det alltså bildats en torr skorpa, även om det är intorkat sekret väljer jag som regel att lämna öppet eftersom luftningen i sig är fördelaktig.
Om det sitter flugor på en torr sårskorpa tror jag inte gör så mycket.

Linda från kotan och upp så du får något att "hänga" bandaget emot om det åker ner.
Ovan carpalleden borde det väl egentligen fungera med kompress + bomull och cofelx?

10 cm ovanför carpalleden o höjd med kastanjen sitter såret men på framsidan
Att linda där fungerar inte då det glider ner när svullnaden lägger sig när hon kommit ut o rör sig i hagen på morgonen

För att linda ett sånt sår måste man linda som man gör med hasen - dvs som lundsbo säger - ända nerifrån hoven/kotan med ett vanligt stallbandage och sedan själva sårbandaget "ovanpå" detta. Då kan det inte kasa ner eftersom stallbandaget håller det uppe.

Stocatyl hade jag inte smort med, pencillinsalvor och liknande ska man vara restriktiv med. Funkar det att använda skillingarydssalva runt om bara? Annars är plåsterspray också bra!

Fixomull med kompress under, eller Apotekets självhäftande väv med kompress under. Tycker Apotekets sitter bäst på pälsen. Hade inte Bandagerad från hoven uppåt nu när det är så varmt, med risk för skav och tryck i värmen. Jag skulle absolut inte satt på Socatyl.

Liknande trådar

Hästvård Nu börjar jag bli irriterad på ett sår Novan har (på ryggen). För 1,5 -2 veckor sedan så var jag på träning i två dagar (torsdag-...
2
Svar
23
· Visningar
3 111
Senast: Harald
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka