Sår under tassen?

M

mushroom

Okej, jag är mest van hästar så känner mig osäker nu när hunden fått ett sår, är ju lite annorlunda.. x)
Hur som helst tror jag hon trampat på något och på så vis fått ett sår under tassen, mellan trampdynorna.. Det är ett "köttsår" men det ser rent och fint ut.. Än så länge.. :crazy:
Vad ska jag göra med det? Jag har tvättat det med ganska väl utspädd jodopax och försökt hålla det rent, upptäckte såret igår eftersom hon låg å slickade på tassen.. Hon haltar lite när hon går, ibland och det gör jätteont när man ska tvätta, hon försöker kasta sig undan..
Ska man försöka linda med något en strumpa elr så så det inte kommer in smuts, och försöka få henne ha den kvar x)
Salva kan väl inte vara bra å lägga där mellan trampdynorna? :confused: Eller? Får för mig att det är för "instängt" typ..
Ska hon få gå ute lika mkt som hon brukar (springer omkring i skogarna hela dagarna i vanliga fall) eller ska vi hålla henne inne så mkt som möjligt så det håller sig rent? Gah.. Snacka om att känna sig som frågetecken.. x)

Sv: Sår under tassen?

Om jag var du skulle jag åka till en vet. som kan kolla såret och göra en bra bedömning utifrån de!

I övrigt skulle jag gjort precis som du gjort, hålla såret rent och sedan köpa en "socka" åt vovven och försöka att inte låta den springa runt allt för mycket. För tramdynorna pressas ut vid varje steg hunden tar och det försvårar läkningsprocessen. Nu sitter ju såret mellan trampdynorna men påverkas ändå vid varje steg hunden tar, vilket ju hundens haltande visar.

Men som sagt, rådfråga en vet. som kan kolla såret. Då får du bästa råd och resultat. Det kan ju finnas någon sticka eller nått kvar i såret som irriterar, man vet aldrig......

Lycka till! Hoppas det läker fort!

Okej.. :) Ska nog iaf ringa till vet om det inte visar sig läka mirakulöst.. :)
Men finns det speciella "sockor" som man kan köpa elr är det bara att ta en vanlig tubsocka?
Några förslag på hur man ska få den att sitta kvar bättre isf? Tejp?? :D

bäst är väl att sätta på ett tassbandage och ha på vetwrap (eller vetflex eller vad det heter nuförtiden) utanpå. en socka + plastpåse + tejp funkar också, men man får vara försiktig så man inte drar åt tejpen för hårt och stasar tassen och plasten ska bara vara på ute.

Jo det blev en sväng till vet. som tvättade å rakade å gjorde ett riktigt bandage.. Som skulle sitta till morgonen efter.. :)
Å så fick vi med oss en sån där strumpa å en tratt.. Faast.. :angel: Strumpan tuggade hon sönder så fort vi sommnat.. :angel: Fast som tur är så slickar hon inte så mkt på det iaf.. :)
Hur som helst är det mkt bättre nu och svullnaden är borta å hon haltar inte.. :) Tack för svaren allihopa..:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 529
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 529
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar