Sår som vägrar läka

Alexandra_W

Trådstartare
Imorgon åker greyhoundtiken in till vet igen, men den här gången min vanliga vet och INTE Ultuna.

Som jag nästan förväntat mig så läker inte 75% av såret (att jag i princip förväntat mig det var pga hur Ultuna sydde det). De övriga 25% (sytt som jag tyckte det skulle vara) har läkt kanonfint och syns knappt ärret. Men resten :(

Det kommer bli ett äckligt fult ärr, och jag tror det här blir en långdragen såpa.. Det är 1 cm mellan sårkanterna, vätskar och varar (syns bara att det vätskar men lägger man på en kompress så varar det). Motstår alla försök att torka upp och börja läka och jag har hela helgen försökt framtvinga en förbättring med rent önsketänkande *s* men nu idag börjar det bli lokal vävnadsdöd mitt i, tur helgen är över.

Men jag bli så less överlag, jag är inte förvånad som sagt, och som Ultuna debiterade så känns det ju inte bättre

/GnällkärringAlexandra

Hoppas du får ordning på sårläkningen!

Visst känner man sig maktlös när veterinärer vägrar att lyssna på vad man har att säga om behandlingen (under förutsättning att man har det dvs.). Min vintis bröt benet som valp och när vi kom in med henne bad jag att de skulle spika benet och INTE gipsa. Vad gjorde vet? Gipsade förstås, med motiveringen att det inte gick att spika för att benet var så "söndersmulat". OK. När jag kommer på återbesök har jag dock fått en annan vet. Det första han säger när vi tittar på röntgenbilderna är: "Vad synd att inte OP-vet spikade - då hade benet blivit helt rakt igen, nu får du leva med att det blir lite krokigt". :eek: Nya vet visade mig hur benbrottet såg ut på röntgen och ett mera lämpat benbrott att spika hade han aldrig sett!

Ibland blir man bara trött och mörkrädd på samma gång!

Har du förresten fått provsvaret på din andra hund?

Har du fått pencillin-salva och pencillin-kompresser?

Pencillin-kompresser fastnar inte likadant när såret läker till.Pencillinsalvan är suverän!Mina hundar har ibland gjort sej illa på ställen som är helt omöjliga att sy på...tex på vissa ställen på benen för att ta ett exempel.

Misströsta inte...greyhounds har normalt sett mkt bra läkekött och i slutenden brukar det inte synas så mycket(även om man inte tror det just då).

Varför sydde de inte hela såret?Konstigt?

Ge henne av flexijointen vet jag....2 krm/dag, sen finns det aloevera sårspray som är helt överlägset att spraya på om det fortsätter att spöka....

Svara alla i samma tråd..

Ang varför inte sydde hela såret - det var inte möjligt att sy det enda ner för det var för sönderslitet. Det säger jag ingenting om. Däremot satte dr dränet ganska 'högt', dvs det mynnade ut ungefär mitt i såret. Jag hade velat se dränet sytt så det mynnade nertill och så lång bit som möjligt ihopsydd. Vet ville dock inte det för hon ville det skulle dränera så bra som möjligt. Varför det skulle funkat sämre med dränet fastsytt så som jag alltid sett dem sydda för fick jag inget svar på. Men veterinärer är ju som folk i allmänhet, de har olika åsikter. Och vet 2 satte ju dränet lite annorlunda dagen efter när det lossnat, men kunde ju inte sy ihop mer (såret för gammalt).

Jag har anv penicillinkompresser (på eget bevåg ska tilläggas) - det brukar på några dagar få det mest envisa sår att börja läka. INGEN skillnad whatsoever. Inte heller alsolspritbandage har hjälpt. Och jag har ingen lust att 'mixtra' för mycket heller. Nu har iofs övre delen av såret läkt jättefint, leden är fin etc, men iom att det från början var ett lednära sår så vill jag inte joxa för mycket själv.

Martha - fast hur skulle Flexijointen hjälpa sårläkningen? *nyfniken*

Har tid hos min vet (den vanliga, inte Ultuna som sydde det från början) imorgon halv elva. Antar det minst behövs ett PC-byte..

och jodå, fått provsvaret på hanen. Det var en tumör, men en väl avgränsad sådan och godartad :bump:

Nelex är ju jättebra till sår som inte vill sluta blöda och som vätskar sej.Tyvärr så tillverkas det inte längre...men har man tur så kan man få tag på en veterinär som har en flaska eller två ståendes.Synd när allt bra försvinner...

Nelex el liknande skall man INTE ha på om såret inte läkt "färdigt" risken finns att man stänger in bakterierna.

I flexin finns ju MSM, Cvitamin som är bra för läkningen, dessutom står det på flexin att den även är bra för vid skador på vävnad, ligament o muskler

Och efterdom du har det j´hemma, så varför inte ge :)Det kan aldrig bli sämre iallafall...ge henne en vecka o se vad som händer.....

Nelex är ju 'ersatt' av Lotagen som fungerar på samma sätt. Men Nelex/lotagen är ett av de få saker jag definitivt inte experimenterar med på egen hand.

Martha - sis, ska ge det då, har ju som sagt hemma ja.

Så får vi väl se vad vet säger imorgon!

Lite svårt att uttala sig utan att ha sett såret men min erfarenhet från egna hundar där jag sett läkningen hela vägen är att greyhoundsen har en mycket sämre blodförsörjning i sitt papperstunna skinn o därmed mycket lättare får stora avdöda partier som måste läka genom bildning av ny hud från kanterna. Den processen tar ett par veckor innan den kommer igång på allvar.
PL

Jag har varit förskonad från värre skador på greyisarna, de som varit har varit endera 'hörntandspunktuation' eller rena, fina skärskador och i regel haft ganska god sekundärläkning på en vecka - 10 dagar.

Det här eländet ser faktiskt värre ut nu än för 4-5 dagar sen. Och jag skulle inte bekymra mig om långsam läkning om det kunde hålla sig 'fint'. Men just det att det vätskar och vätskar och aldrig får skopra eller ens visar minsta lilla tecken på läkning bekymrar mig eftersom det är en ganska 'stor' yta som är skadad och det är dessutom djupt. Svårt att beskriva men det är ju som en grop. Sen läker det ju säkert i sinom tid, men det vore ju trevligt för hundstackarn att slippa tillbringa HELA sommaren i tratt och koppel ;)

Apopå blodförsöjning så sa vet med ett snett leende att damen var ovanligt väl blodförsörjs med bra cirkulation till huden med tanke på hur hon blödde, de trodde ju först det var något större kärl som var av som hon blödde (det sprutade kaskader av blod) men det var 'bara' sådana till huden. Man får väl vara tacksam för det, med tanke på hur knepigt det brukar vara att få sår långt ner på benen att läka just med tanke på blodförsörjningen. Så får man bara bort infektionen blir det säkert bra även om det kommer ta tid. Samtliga här börjar saaaaaakna promenader nu ;)

Fortvarande med reservation för att jag inte sett såret själv, att man får vävnadsdöd i stora sår är inte ovanligt o då får man en rensningsfas då såret soppar innan det börjar läka. I ett sånt skede gör antibiotika ingen större nytta, användes bara om det är nödvändigt o detta måste avgöras från fall till fall.
PL

Förstår att det inte går att säga varesig bu eller bä utan att ha sett det, och därför min vet ska kika på det imorgon. Men inkluderar 'soppandet' även var, eller bara sårvätska?

Kan vara svårt att dra gränsen men man skall inte tro att rensningsprocessen sker sterilt.
Oftast är det bäst att låta såret vara luftigt o öppet o inte bandagera eller slabba för mycket.
PL

Jo, jag har försökt ha det öppet så mycket som det går, men det har en otrevlig förmåga att gå upp stup i kvarten då och bloda ner överallt. Är nog en inte att det går upp som gör det utan att det samlas 'jox' under den mjuka skorpa som bildas, och den går upp för minsta lilla och så kommer en större mängd vätska än om det avger 'jox' hela tiden.

Ser ut som slakthus 5 här ungefär, hon löper ju också skrället och jag tycker inte jag gör annat än torkar blod.

Som det är nu har jag haft en 'luftig' kompress över såret, inte omlindat utan bara löst tejpad som tar hand om värsta gegget dagtid, och nattetid har jag haft det öppet (då ligger hon ju mest still).

Jag har aldrig hört att man skulle stänga in bakterierna med Nelex?Nelex har ett surt ph värde som bakterier inte gillar att leva i.Nelex bränner ihop vävnaden.En av de absolut bästa grejerna jag haft till mina hundar/hästar.

Nelex är till för blödande och vätskande sår...om det vore risk för att stänga in bakterier skulle det ju knappast rekommenderas till detta.

Fördelen är att Nelex påskyndar läkningsproceduren...så man slipper envisa blödande sår.

När våran hund var sydd med massor av stygn, var det Nelex vi fick med oss hem för att påskynda läkningen av våran nästan söndertrasade hund som de lappat ihop så gott det gick.

Nelex är som du säger för att bränna bort död vävnad...bränna...och vad tror du händer om det inte är rent inunder såröppningen?? att använda nelex när såret slutit sig, eller omkringliggande vävnad börjar ärra sig är ju bra, men inte i akutskede och absolut inte om såret i övrigt är infekterat..Jag har fått lära mig att det är sår kanterna man baddar med nelex...inte själva såret.

Va!?!

Första gången jag kom i kontakt med Nelex var när min hbl hingst hade slagit sönder sitt framknä med ett stort öppet sår...ca 10 x 10 cm.

Jag skulle enligt vet använda Nelex för att såret skulle "bränna ihop sej" och för att få såret att dra ihop sej eftersom det var på ett sådant ställe som ej går att sy.Enligt vet så ger Nelex inte någon miljö som bakterierna trivs i...pga av surt ph värde.

Nu vet jag inte vad jag ska tro.Men nog tycker jag att det funkat väl...jag har ju dock tvättat såren väl med att hälla jodopax på dem först.Men visst låter det möjligt med som du säger att stänga in bakterier...men om medlet i sej inte får bakterierna att trivas...så borde ju medlet få bakterierna att försvinna.

Nelex används ju även i underliven på kvinnor som opererats...där kan man ju snacka om känsligt område med stor infektionsrisk...

Ang Nelex - Nelex anv bla för att behandla svallkött, och (iaf förr) att 'bränna' bort t ex kondylom i underlivet. nelex tar död på 'icke-frisk' vävnad och 'bränner' bort den. huruvida man kan stänga in bakterier eller ej vet jag inte, men Nelex är starkt och receptbelagt och inget jag har i sår utom på uttrycklig veterinärorder. (jag har enf laska Lotagen - nelex efterträdare - stående i stallet men aldrig anv den annat än till det den är utskriven för).

Ang dagens vetbesök - veterinären konstaterade ju som jag att dte var ganska otäckt inflammerat, och att vävnadsdöden var lite värre än man riktigt vill tolerera, och att det inte fanns minsta tecken på läkning. Har hämtat ut en annan sorts antibiotika som hon ska äta i tio dagar. hjälper inte det så kommer de att operera och kirurgiskt rensa upp, men det hoppas vi slippa.

Ofta blir det ju att de får rensa upp död vävnad för att få köttet att börja läka igen...tyvärr. :(

Hoppas det ordnar sej!

Även om Lotogen är Nelex efterträdare kan det ju skilja mkt på innehållet i dem.Jag skulle aldrig ta något som jag inte fått rekommendation av veterinär att använda....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka