Sår som läkt men svullnaden består.

Qosack

Trådstartare
För nu 3 veckor sedan fick ponnyn ett sticksår i benet ända in mot griffelbenet. Såret soppade och hon skulle vara lindad så länge det gjorde det enligt veterinären. Hon var även svullen, ömmade samt hade 0.5 grads hälta i traven.

Såret läkte till slut och hon ömmar inte längre och ingen hälta visar hon heller:)
Men hon är fortfarande svullen...Inte lika mycket som när det var infekterat men svullen:(

Hur länge kan det sitta i? Borde jag sätta igång henne så blodcirkulationen kommer i gång? Kan det bero på att hon gått lindad så länge eller?

Någon med erfarenhet? Man är ju som vanligt när det gäller lilla prinsessan nojjig:crazy:

Sv: Sår som läkt men svullnaden består.

För nu 3 veckor sedan fick ponnyn ett sticksår i benet ända in mot griffelbenet. Såret soppade och hon skulle vara lindad så länge det gjorde det enligt veterinären. Hon var även svullen, ömmade samt hade 0.5 grads hälta i traven.

Såret läkte till slut och hon ömmar inte längre och ingen hälta visar hon heller:)
Men hon är fortfarande svullen...Inte lika mycket som när det var infekterat men svullen:(

Hur länge kan det sitta i? Borde jag sätta igång henne så blodcirkulationen kommer i gång? Kan det bero på att hon gått lindad så länge eller?

Någon med erfarenhet? Man är ju som vanligt när det gäller lilla prinsessan nojjig:crazy:

Innan jag skriver vad jag tycker vill jag poängterar att jag tycker du bör kontakta samma veterinär.
Hur noga kollades såret? då det var så djupt vet man ju inte om det sitter ngt långt in? är det bara svullet, eller är det varmt oxå?
jag förespråkar rörelse för häst, då blodcikulationen är mkt viktig för kroppens läkning, min förra häst gick igenom en taggtråd och rev upp ett långt sår på insidan bakbenet, jag sköljde med vatten varje dag, och promenerade så att ev smuts liksom skulle pulsera ut (han var dock aldrig halt) jag lindade ej, och satte ej ngn salva på. det läkte mkt fint men var nog svullet ganska länge efter när jag tänker efter.

Hej och tack för svar. Ponnyn röntgades och de kollade såret ordentligt först av gårdsveterinär och sedan på kliniken.
Nej, hon är inte varm i benet längre och ingen puls heller:). Hon hade heller aldrig feber utan har varit pigg hela tiden.
Att det lindades var för skydd mot flugor och smuts men nu är det en skorpa så då lindas det inte längre.

Ska höra med veterinären idag om jag borde sätta igång henne.

Min häst fick en rejäl sårskada för två år sedan och det är först nu som benet är normalt. Det tar lång tid!

Tack för svar, ringde även veterinären som även hon bekräftade att det kan ta lång tid innan benet ser normalt ut. Hon tyckte att hon kunde stå med stallbandage om natten ett tag till. Använder back on trackpadd under så vi får väl se hur det går. Men vi skulle sätta igång henne tyckte hon, det var bara bra för cirkulationen:)

Får hon medicin för de sticksåret????. Våran hingst fick de för nån vecka sen, var svullen första dagarna bara:S mirakel medicin höhö.

Ja i början fick hon sulfa (får ej penicillin pga chock)men magen protesterade och den begynnande inflamationen i såret avtog:)Så veterinären tyckte vi skulle sluta med sulfan och se om det läkte ihop utan, vilket det gjorde fin fint:)

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Bluefish
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min häst fick ett litet sår på kotan som blev infekterat så hela benet svullnade upp. Knät var dubbelt större än det andra och benet var...
Svar
4
· Visningar
1 251
Senast: moon
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka