E
eiwo
Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som vägrar försvinna
Såg det när jag tog in honom för någon vecka sen, det satt redan en skorpa på men var lite 'rinnigt' under, så jag spolade bara av benet med vatten. Dagen efter var skorpan torr och fin. Inget svullet eller irriterat, han var inte öm.
I fredags hade skorpan lossnat och satt bara i en 'tråd', så den lossnade när jag borstade honom. Red en sväng och när jag kom tillbaka hade det runnit blod ner på hoven
Gjorde rent med alsolsprit och ställde honom i boxen. Såret var inte djupt, bara någon millimeter. På morgonen var skorpan torr och fin igen.
Var ute nyss i stallet och skorpan är fortfarande kvar
Fortfarande inte svullen eller något. Kan det sitta något i såret som irriterar? Jag har inte velat pilla bort skorpan eftersom den såg så fin och torr ut. Kan såret vara djupare än jag såg? Vet inte vad han har gjort illa sej på heller, han brukar få några broddtramp varje vinter trots boots i hagen men att han skulle ha trampat sej där såret sitter känns ganska omöjligt, även för honom
Normalt brukar hans sår läka jättesnabbt, har fått beröm av vet. för hans bra läkkött. Är det något jag ska göra? Eller ska jag bara låta skorpan sitta kvar?
I fredags hade skorpan lossnat och satt bara i en 'tråd', så den lossnade när jag borstade honom. Red en sväng och när jag kom tillbaka hade det runnit blod ner på hoven
Var ute nyss i stallet och skorpan är fortfarande kvar