Sår på svansen som bara dyker upp o blir variga??

H

HeRomer

Min katt fick för ca 1 ½ vecka sen ett sk sår på svansen o det blev lite varig, han blev av med pälsen just där, inget öppet sår utan bara varigt på ytan, sen för ca ½ vecka sen fick han ett till o då rakade jag rent runt såren.. sen hade det börjat läka. men idag har han legat o sovit sen imorse, o såg nu att det där kommit ett öppet sår till som varar mkt. jag kunde trycka på svanesen o var kom ut..

han har riktigt ont på svansen.. dessa tre sk sår sitter som en sk ring runt svansen.. nära varandra..

ngn som vet vad det kan vara?? ska ringa o höra med vet imorgon om man ska åka in med honom o få bort allt var som e i svansen.. när ja tryckte på den så kändes den inte som den brukar o det blev lixom vitt/rött ...

som sagt ngn som vet va det kan va?? har funderat på skabb men blir det sår då som varar o svansen sårig inne.. har en katt till o han har inget o inte vår hundar heller..
 
Sv: Sår på svansen som bara dyker upp o blir variga??

Ngn som vet va det kan va.. skulle vilja utesluta skabb helst..
 
Sv: Sår på svansen som bara dyker upp o blir variga??

Det låter väl inte direkt typiskt för skabb. Det låter för mig som att det skulle kunna vara två saker:

1. Fettsvans. Det är ungefär som akne hos människor men på kattens svans. I allvarliga fall kan pormaskarna/finnarna bli kraftigt inflammerade. Det finns lite halvrisiga bilder på det här. Behandling man kan fixa själv beskrivs här.

2. Bett. Bitsår blir ofta infekterade på djupet. På ytan kan det se ganska rent ut, man ser bara hålen som punkterat huden men under ytan kan det gro hemska infektioner och varbölder kan uppstå. Dessa bör dräneras hos veterinär och det kan behövas antibiotika.
 
Sv: Sår på svansen som bara dyker upp o blir variga??

Det låter väl inte direkt typiskt för skabb. Det låter för mig som att det skulle kunna vara två saker:

1. Fettsvans. Det är ungefär som akne hos människor men på kattens svans. I allvarliga fall kan pormaskarna/finnarna bli kraftigt inflammerade. Det finns lite halvrisiga bilder på det här. Behandling man kan fixa själv beskrivs här.

2. Bett. Bitsår blir ofta infekterade på djupet. På ytan kan det se ganska rent ut, man ser bara hålen som punkterat huden men under ytan kan det gro hemska infektioner och varbölder kan uppstå. Dessa bör dräneras hos veterinär och det kan behövas antibiotika.

tror inte det är bitsår eller nåt från en annan katt för det har hänt i tre olika omgångar o på nästan samma ställe.. lite underligt.. fick svar av syster att det kan va bölder som kommer inifrån.. men ska ju ringa vet imon så då får ja hoppas de har en tid..
 
Sv: Sår på svansen som bara dyker upp o blir variga??

Om det kommer i omgångar på samma ställe skulle jag tro att det kan vara fettsvans. Är katten kastrerad?
 
Sv: Sår på svansen som bara dyker upp o blir variga??

Om det kommer i omgångar på samma ställe skulle jag tro att det kan vara fettsvans. Är katten kastrerad?

japp han är kastrerad.. det har ju kommit i tre omgångar på ungefär 2 veckor..
 
Sv: Sår på svansen som bara dyker upp o blir variga??

OK, skälet till att jag undrade är att fettsvans är vanligare hos fertila katter än hos kastrater. Låt oss veta vad veterinären säger. Lite av ett mysterium verkar det kunna vara.
 
Sv: Sår på svansen som bara dyker upp o blir variga??

Låter det vara HELT osagt om det kan dyka upp på svans, det vet jag inte. Min en av våra får eosinofilt granulom ibland. 'helt plötsligt' är det ett vätskande och lindrigt varande sår, som snabbt blir större, och pälsen faller av (även om den inte klias bort). Det kliar givetvis och så blir det ännu värre. Dyker oftast upp på sidan av halsen, samma ställe varje gång, men har en gång dykt upp på trampdynorna.

Dock, det som skiljer mot det du berättar förutom lokaliseringen då är att här har det inte gått att trycka ut var (däremot så har det vätskat mer om man tryckt på det sas).

Men hoppas du får rätt på vad det är och det är lättfixat =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är en person med väldigt mycket ångest/nojor/tvångstankar kring saker. Och när jag skriver detta ber jag er som svarar att ha...
Svar
9
· Visningar
1 281
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 223
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp