Sår på kotan, omläggning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare AnonymaRut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 132
A

AnonymaRut

Hej igen kära bukefolk:D

Min ena flicka har trampat sig på vänsterframkota och har slagit upp ett sår som är ungefär som en 5-krona..

det blödde lite grann när ja såg det men nu har det slutat...hon är inte halt, reagerar inte när jag klämmer och känner och är bara lite varm..

min fråga är dock hur jag ska behandla det..kan man lägga om det å linda så att hon inte ständigt är på och trampar?lr vad hade ni gjort?:o för så länge det inte är omlindat så kan hon ju slå upp det hela tiden..:confused:

tacksam för snabbt svar:laugh:

Sv: Sår på kotan, omläggning?

Du menar inte kronranden? Jag hade nog lagt ett bandage om det är stor risk att såret går upp hela tiden. Annars hade jag bara spolat av med vattenslang ordentligt och låtit det vara. Såret mår nog bättre av att "luftas" men man får göra en avvägning.

okej..men om jag lägger om det..hur ska jag göra då?
kompress, vadd å linda lr?:o:angel:

Jag hade nog tagit bomull på rulle, sedan gasbinda för att fixera och ytterst ett vanligt ridbandage om det är torrt ute, om det är geggigt "Wetrap". Men det känns lite som "overkill" om inte såret är värre. Varför inte prova först om det går att vara utan bandage?

Jag hade satt ett galoppbandage och en boots utanpå om du menar att såret är på kronranden, annars lägg ett vanligt bandage på kotan.

Om såret inte är djupt och om det inte är geggit i hagen så skulle jag bara tvätta såret dagligen och sedan smörja med t ex Helosan, och låta såret lufta.

kl

tack alla för svar:)

såret är på kotan(inte kronranden)..tvättade det imorse och lät henne gå utan bandage..det känns ju som astt det borde vara det bästa..men när ja kom ut i hagen nu så har återigen trampat upp så att det blöder en hel del..å dt har blivit lite svullet igen...:crazy:

så därför tror jag nog att det är säkrast att linda..så att det får börja läka lite grann iaf..lr? tänker jag helt käpp rätt åt skogen nu lr?:o:confused:

Nej, det är väl OK, du testade alternativ 1, låta det vara och det funkade inte, alltså alternativ 2, sätt på bandage. Såret kan ju lufta på nätterna när hästen står i boxen.

ne precis..det får ju vara öppet på nätterna..då trampar de ju inte runt så mkt:)
men ja tänkt på en sak..eftersom det är fuktigt å så..så fastnar ju en kompress lr liknande i såret..vilket leder till att det dras upp varje gång man ska ta bort det...:crazy:
skulle man kunna lägga en salvkompress närmast såret då, å sen en vanlig över det..för att hålla det luftigt å förhindra att det fastnar?
(salvkompressen jag har heter typ jelonet..å är en nätkompress som är dränkt i typ vaselin)

skulle det vara bra lr är det kanske rent av skadligt för hästar att ha det på såret?:confused:

Det finns bomull på rulle som har en lite glansig/slät väv runt, den brukar inte fastna. Om det ändå fastnar prova med en kompress, det bästa för såret är att ha så lite salvor och annat på som möjligt. Om det blir "såsigt" kan det vara bra att koka ur med väteperoxid. Om din kompress är gjord för sårvård tror jag inte den är skadlig.

Jag har hört att de kan få lymfangit om man låter ett sår på benet vara öppet och det kommer in smuts som till exempel lera eller damm. Ska man då inte alltid lägga om sår på benen?

Det klart att det inte är bra om det kommer in massor med skit i såret, har man t.ex. en lerig vinterhage man måste lägga om. I en gräshage skulle jag inte lägga om ett mindre sår. Såret läker bättre utan förband, man får anpassa sig efter situationen helt enkelt. Att spola rent ordentligt med vattenslang brukar fungera bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Som sagt... Jag har en mystisk hälta på min häst. Det började i torsdags, jag plockar in hästen från hagen och hon är väldigt... 2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: mackan
·
Hästvård Skrev ju om valacken som efter att (som det ser ut - kommit loss själv) rullat fast i boxen natt mot mån och på mån morgon var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka