Sår på karled och häst som vägrar undersökas

M

murran

När hovslagaren var hit i fredags, upptäckte vi ett sår på hästens karled, som inte var där på torsdan, han måste ha gjort sej illa på nåt i hagen. Hästen har mkt hovskägg, så det kan vara svårt att se, men hovslagaren som såg bäst, då han verkade, sa att såret var rätt stort men inget att oroa sej för.

Har försökt få titta på såret, men pållen vägrar medverka, så jag kan inte ens klippa hovskägget för att kunna se bättre. Får ej röra hoven alls. Nu börjar jag bli lite orolig, eftersom man inte får titta. Ska ringa veterinären imorron så hon får komma hit.

Men tror ni att det kan vara farligt, pålle har stått över helgen, är inte svullen eller verkar påverkad på nåt annat sätt, än att man inte får titta eller röra?

Jag kan vara lite överbeskyddande, men hovis sa att jag skulle pilla bort skorpan och tvätta, men kan ju inte ens göra det, när pållen inte vill medverka. Är jag knäpp som ringer hem veterinären?

Sv: Sår på karled och häst som vägrar undersökas

Be någon hålla diagonalt ben uppe i luften så att du kan klippa och kolla ordentligt. Det känns lite onödigt att ringa ut veterinären innan du inte ens vet hur stort såret är och om det är i behov av veterinärvård. Det kanske inte är så farligt utan bara behöver tvättas av. Dock ska du verkligen se till att du kan tvätta det och att du kan ha koll på såret så att det inte blir infekterat. Varför du skulle pilla bort skorpan kan jag däremot inte förstå? Varför skulle du störa sårläkningen?

Varför kollade du inte när hovslagaren var där om hen såg det tydligt? Går det inte att lyfta benet på hästen alls? I såfall kanske det är mer än ett sår och att hästen har skadat sig ordentligt? Har hästen stått på box över helgen eller gått i hage? Är den halt?

Vid sådana här tillfällen har jag använt räddningsdroppar. Hästen blir lugn och bryr sig inte om att man pillar med såren. På vår som tidigare var jätterädd om sina ev. sår är det numera inga problem med längre. Vi kan pilla och rengöra ordentligt utan att han blir upprörd även utan räddningsdroppar för han har lärt sig att det inte är så farligt och att vi vill honom väl.
Sist hade han lyckats med att få ett sår några cm ovanför ögat och till och med det gick bra att få rengöra trots att han var ordentligt varm och svullen när vi hittade honom så han måste ju haft ont.

Sv: Sår på karled och häst som vägrar undersökas

Tror nog hovslagaren menade att jag skulle pilla bort skorpan och göra rent, ifall det satt nåt skit därinnanför. Jag försökte titta när hovis var där och grejsade, men då hästen redan då protesterade, var jag tvungen att ta en snabbtitt och sen gå tillbaka till framdelen för att lyfta just ett ben. Så jag fick nöja mej med att lita på vad hovslagaren kunde se.

Hade hjälp med mej i stallet sen, och vi lyfte ett framben diagonalt, men han bråkade så, så det gick inte att få honom att stå still någon längre stund, så att det gick att undersöka ordentligt för mej.

Nej han har inte stått still, utan har gått i hagen i ren snö för att bacillerna inte skulle få fäste, om där fanns några.
Han är inte inriden än, unghäst, så han är inte arbetad på det sättet. Jo hans ben går att lyfta, men han sparkade åt oss när vi ville se och känna. Han är inte halt alls, utan som vanligt.

Men nu har jag äntligen fått känna igenom benet och karleden, och det är en rejäl sårskorpa, som inte kletar eller nåt, tvärsöver hela karleden, så han har trampat eller skurit sej på nåt vasst, kan vara en hink, då han kraschat en hink i hagen samma dag som hovslagaren var här.

Han tyckte inte det var särskilt trevligt, men känna fick jag, och även kratsa hoven. Verkar vara okej nu. Håller koll på honom även de närmsta dagarna.
Vi sprayade desinfektionsmedel rätt rejält på hoven då när vi inte fick röra, så jag hoppas att det hjälpte. Så nu avvaktar vi bara och ser om han är ännu bättre imorron. Blev lite upprörd bara, han är ju min bebis!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 006
Senast: Bluefish
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 428
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?