Sår på hornhinnan.

H

Hysterisk

Min häst har fått ett sår på hornhinnan som har behandlas med Fucithalmic ögonsalva utan framgång. Fick igår utskrivet Isopto Maxidex ögondroppar. Men efter att ha läst i fass är jag tveksam, vågar man använda detta :confused:

Saxat från http://www.fass.se
När ska läkemedlet inte användas?
Skall inte användas vid sår på hornhinnan eller vid sjukdom i ögat orsakad av virus, svamp, chlamydia eller mycoplasma. Varig bindhinnekatarr eller gonlocks-inflammation skall inte behandlas med denna typ av preparat. De skall ej heller användas vid pågående antibiotikabehandling.
Biverkningar
Vid långtidsbehandling höjning av trycket i ögat och grå starr. Sår på hornhinnan.

Sv: Sår på hornhinnan.

Jag skulle ta kontakt med vet på annan klinik och få en andra uppskattning av läget. Det låter väldigt underligt att du fått maxidex med ett sår på hornhinnan.

Min hund hade sår på hornhinnan för några år sedan.
Hon fick Fuctihalmic och Isopto-Atropin. Jag har för mig att atropinen var smärtstillande, men är inte 100% säker. Hon fick inte vara ute när det var ljust förrän medicineringen var färdig.
Min sambo har en spricka i hornhinnan och ett hål i regnbågshinnan. Han har fått Fuctihalmic och Ultracortinol. Det verkar dessvärre som om det inte kommer att läka på honom.

Jag fick samma droppar (båda) till mitt föl när han gjorde illa sig i ögat, så jag tror inte du fått fel. Men slå en signal till den som skrivit ut prearatet och säg att du är lite orolig och vill veta att det är rätt. Så kan du vara lugn sen. Gå inte och oroa dej för något du kan bli kvitt!

Mvh L

Min häst fick två små sår på hornhinnan för 3½ vecka sen. Först fick hon Atropin (för att hålla pupillen öppen - har med trycket i ögat att göra) och Fucithalmic salva samt Metacam som är smärtstillande och, tror jag, lite antiinflammatoriskt. Efter en knapp vecka blev hon sämre och då fick hon Isopto-Maxidex istället för salvan och blev genast bättre. Det konstaterades ännu en vecka senare att hon också hade virus på hornhinnan så då blev det medicinering med Voltaren och Zoviraxsalva istället. Nu börjar det se bra ut, såren har så gott som läkt och virusprickarna har minskat till ca hälften. Så jag tror nog att du törs använda Isopto Maxidex. Min hade ju både sår och virus...

Svaret skulle vara till Hysterisk, blev lite fel där.

Liknande trådar

Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka