Sår på haserna

N

NeaN

Min ponny har fårr sår på båda haserna, jag tror att de kommer för att hon ligger på dom på nätterna.
Det är ju svårt att få att läka för hon nöter upp det nästa natt igen:confused:
Är ju tråkigt om hon blir svullen och så...
Hur gör ni med dom? (om det är ngn mer som har samma sår)
Tur att de snart går ute på nätterna:banana:

Sv: Sår på haserna

Jag har samma sår på min, fast jag kan 100 % säga att min inte har liggsår då hon har minst 2 dm tjockt lager av spån i boxen. Tro min står och kliat sig mot något. Såg idag att de börja läka bra nu också, äntligen.

Hur mycket strö har du i boxarna? Kan vara att det är för tunt så att hästen ligger direkt på golvet. Då blir det sånna sår.

Kolla hur boxen ser ut på morgonen, ligger ströet mest ut mot väggarnao de e tunt i mitten så är det med största sannolikhet liggsår. Oftast tror man att hästen har en tjock bädd för den har det efter att man strött men många hästar som vandrar el. gräver lite i boxarna har oftast endast ett tunt lager kvar på morgonen, ibland tom så lite att golvet syns igenom...
Enda sättet o få de bra är att strö upp rejält! Måste vara ett tjockt lager även på morgonen! o sen tvätta rent o smörja såren dagligen men låt dem luftas, inte sätta på bandage el. hasskydd. Tar tid o läka men efter 1-2 veckor e dem oftast helt torra o håren börjar så smått växa ut efter det.

Sitter såren bak på haserna eller på sidan? På sidan så är det 100% liggsår men e det bak på så kan det vara som den kliat sig, dock väldigt ovanligt för en normal häst (endast sett detta på en häst o den stod 10 veckor i hängmatta o var uttråkad o hittade på lite sånt då) då den oftast har benen en bit under sig när den kliar rumpan el. baken... Dessutom borde den isf vara skavd på svansen oxå om den kliar sig så pass så det blir sår.

sitter det på sidorna är det liggsår, då är det bara mer strö som gäller men det tar tid att få nytt hår

Min häst har haft liggsår på båda bak, trots mycket spån, men när han lägger sig ner trycker han bort en hel del med bakbenen. Jag tvättade rent det dagligen och smörjde såren, efter ungefär två veckor hade dom läkt ihop och nu har han fått tillbaka pälsen!

Min store kille får likadana..

Men jag kör med massa spån eller torv under och sedan spån över,har jag bara ett riktigt tjockt lager så får han inga liggsår.....;)

Men som sagt var det gäller att ha riktigt mycket med strö i boxen....

Annars finns det gummi mattor att lägga i boxen eller köpa has skydd och sätta på..;)

Tack för alla svar!:laugh:
Såren sitter på sidorna....
Jag har ungefär en dm spån, men hon trampar nog(som ni säger) runt i det, ska lägga in riktigt ordentligt.;)

Det brukar funka bättre med permanentbädd än växelströbädd om hästen lätt får liggsår. Då ligger bädden stilla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 602
Senast: Anonymisten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 029
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka