Sår på bogen

elliee

Trådstartare
Igår när jag var ut och hälsade på min 7-åriga vbl valack så såg jag stora köttiga sår fram på bogen... Det var flera stycken som vätskade också satt det massa små flugor i!
Vad göra? Bör han gå med sommartäcke eller finns det något jag kan smörja på just där? Väldigt tacksam för hjälp!

En sommar hade vi stora problem med sk. älgflugor/hästflugor (kärt barn har många namn..) och hästarna blev uppätna lite här och var. Vi var noga med att smörja utsatta områden med Helosan, dels för att mjuka upp såren men också för att det hindrar flugor och liknande att gotta sig i såren. Sedan så var vi noga med att "dränka" in dom i flugspray på övriga områden.
Dom värsta dagarna så fick dom stå inne i stallet några timmar då solen är som starkast för att sova svalt och undkomma alla flygfän - mycket uppskattat då vi fick släpa dom tillbaka till hagen senare emot kvällen.

Det sistnämda gör vi varje år de dagar då det knappt blåser och solen gassar.

Igår när jag var ut och hälsade på min 7-åriga vbl valack så såg jag stora köttiga sår fram på bogen... Det var flera stycken som vätskade också satt det massa små flugor i!
Vad göra? Bör han gå med sommartäcke eller finns det något jag kan smörja på just där? Väldigt tacksam för hjälp!

Om det är köttiga sår så måste de skyddas från flugor helt klart, annars kan de börja lägga ägg i såren och skapa mycket problem.
du lär inte kunna ha täcke på om det sitter på bogen, täcket kommer skava sönder såren ytterligare.
ta in på box och rengör ordentligt först och främst. Är såren grunda dvs bara ytliga, kan man spraya sårplastspray på för att skydda mot flugorna, men det lär ändå behöva ses över och ev. rengöras varje dag tills det läkt.

Jag använder blåspray på sår under betetsgång.
Flugorna tycker visst inte om det och det är fantastiskt bra på sår och mugg.
Inte så himla stilfullt kanske men det får man leva med.

När jag sökte blåspray hittade jag en "aluminiumspray" istället (alltså, till häst för småsår). Funkar SJUKT bra, sprayar på och det blir som en film över såret som sitter i flera dagar, torkar ut och skyddar från flugor.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 045
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 819
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen