Sår på ben- stallbandage

E

Em_E_liE

Min häst har stallbandage under natten då han står inne, då han svullnar upp mycket i benen under natten. Men nu är det såhär att han har lyckats få ett sår, då han slog på sig i hagen, på insidan av ena bakbenet där jag annars brukar linda.

Nu till min fråga. När kan man börja linda bakbenen igen? När såret är hel borta? När såret fått en skorpa? Eller när?

Han är inte varm eller så runt/på såret, men vullnar upp mycket under natten på just det benet, men inte alls lika mycket i det andra...

När brukar ni börja linda igen? Eller är det ingen fara alls?

Mina frågor kommer just av den anledningen att jag har hört att men inte ska ha nattbandage om hästen har et sår på benet... Men har aldrig hört någon anledning.

Tacksam för svar.

Sv: Sår på ben- stallbandage

Jag skulle inte börja ha stallbandage förräns såret läkt och skorpan trillat av, min häst är tokkänslig för saker som ev kan skava eller röra sig och jag vill inte ha ett sår som går upp om och om och om igen. Sen beror det ju lite på vad det är för sår men tolkar det som att det bara är ett ytligt som inte hålls bandagerat?
På rak arm tror jag det beror på att lindorna kan röra sig och orsaka skav etc så blir såret infekterat t.ex. och kanske kan bli lymfangit. Det bästa med att hålla såret fritt är ju att det får andas och torka och läker mycket fortare.

Sv: Sår på ben- stallbandage

Precis, det är bara ett ytligt sår som inte är bandagerat! :)

Ville vara på den säkra sidan och där av mina frågor. Tack så jätte mycket för att du svarade. :bow:

Han har haft såret i tre dagar nu och har under de två nätterna som varit, edast varit lindad fram. Såret har rengjorts dagligen, och det ser fint ut nu, så nu ska jag bara se till så att det inte kommer en massa skit i det så det kan få läka ihop, så lindorna kan åka på igen. ;)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: Cactus
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 682
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar