Sår på baksidan av frambenen? :/

M

mushroom

Ja nu är det så att en av pållarna här har fått ganska läskiga sår på baksidan av frambenen, och jag vet inte riktigt vad det beror på. Men för några veckor sedan så snubblade han i hagen och vrickade sig (tror jag iaf..) å svullnade upp rejält. Jag smörjde honom då med liniment på benet han var svullen(höger fram) och hade lindor på honom på båda frambenen. Svullnaden försvann helt på några dagar men jag fick rådet att fortsätta ha lindor på honom (utan att linimentera) eftersom han har så långa ben och är lite "snubblig" av sig, för att han inte skulle vricka sig igen. Han blev snabbt bättre och efter ca en vecka var han helt "ren" när han gick. Men sen så började han halta så smått igen och jag hittade sår på baksidan av frambenen, längs hela benet från knät(är det va? mitt på frambenet..xD) och ner till kotan, alltså precis där lindan suttit.. Hela det området på baksidan är skrovligt och är som en enda stor sårskorpa och där det börjat lossna nu så blir det som köttsår alldeles rosa under.
Jag misstänker att det har nåt att göra med lindningen eftersom det är på bara frambenen och i samband med det, men förstår inte riktigt hur. För jag linimenterade aldrig på baksidan, det gjorde jag på insida/utsida och på bara ena benet. Sen har jag altid vart noga med att ha rena paddar, alltid nytvättade varje dag. han har bara haft lindorna på sig i hagen och fått vila från dom på nätterna när han stått inne, och den inre "skarven" på padden ligger ju inte heller där.. :/
Är det nån som vet vad det här är? Eller som vet nåt jag kan göra? Är bara allmänt förvirrad nu.. :/

Sv: Sår på baksidan av frambenen? :/

Har du lindat för hårt? Eller haft rester av liniment kvar på benen innan lindning?

Jag har tvättat bort med "hälsinge-såpa" några gånger i veckan, men inte varje dag, så kan kanske vara det?
Jag kan ha lindat för hårt, för han tappade lindorna några gånger i början å jag tänkte att eftersom han bara har dom i hagen så kan jag linda lite hårdare, men inte lixom superhårt.. :/

Kan det bero på det? Å vad ska jag göra åt det isf? :/

Sluta linda ett tag och se om det läker och hästen blir fräsch i benen igen. Håll koll på tempen.

När du lindar så tänk på att alltid dra åt när du är på utsidan av benet. Då hamnar trycket på benet och inte på senor och så. Använd inte elastiska lindor om du är rädd att du lindar för hårt. Lossnar lindorna kan du sätta ett extra spänne över fästningen. Är det kardborre är det lätt att dom går upp när det regnar eller är fuktigt ute.

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
J
Hästvård Min gamla dam har haft en period med svullna ben pga att det var så hårt underlag. Hon fick skor med brodd, svullnaden gick ner. Hade...
Svar
5
· Visningar
1 020
Senast: jezzscar
·
A
Hästvård Ponnyn jag rider fick ett ganska djupt sår på ena bakbenet ovanför karleden på skenbenet för 10 dagar sen ungefär. Hon har inte känts...
Svar
14
· Visningar
3 348
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka