M
mushroom
Ja nu är det så att en av pållarna här har fått ganska läskiga sår på baksidan av frambenen, och jag vet inte riktigt vad det beror på. Men för några veckor sedan så snubblade han i hagen och vrickade sig (tror jag iaf..) å svullnade upp rejält. Jag smörjde honom då med liniment på benet han var svullen(höger fram) och hade lindor på honom på båda frambenen. Svullnaden försvann helt på några dagar men jag fick rådet att fortsätta ha lindor på honom (utan att linimentera) eftersom han har så långa ben och är lite "snubblig" av sig, för att han inte skulle vricka sig igen. Han blev snabbt bättre och efter ca en vecka var han helt "ren" när han gick. Men sen så började han halta så smått igen och jag hittade sår på baksidan av frambenen, längs hela benet från knät(är det va? mitt på frambenet..xD) och ner till kotan, alltså precis där lindan suttit.. Hela det området på baksidan är skrovligt och är som en enda stor sårskorpa och där det börjat lossna nu så blir det som köttsår alldeles rosa under.
Jag misstänker att det har nåt att göra med lindningen eftersom det är på bara frambenen och i samband med det, men förstår inte riktigt hur. För jag linimenterade aldrig på baksidan, det gjorde jag på insida/utsida och på bara ena benet. Sen har jag altid vart noga med att ha rena paddar, alltid nytvättade varje dag. han har bara haft lindorna på sig i hagen och fått vila från dom på nätterna när han stått inne, och den inre "skarven" på padden ligger ju inte heller där.. :/
Är det nån som vet vad det här är? Eller som vet nåt jag kan göra? Är bara allmänt förvirrad nu.. :/
Jag misstänker att det har nåt att göra med lindningen eftersom det är på bara frambenen och i samband med det, men förstår inte riktigt hur. För jag linimenterade aldrig på baksidan, det gjorde jag på insida/utsida och på bara ena benet. Sen har jag altid vart noga med att ha rena paddar, alltid nytvättade varje dag. han har bara haft lindorna på sig i hagen och fått vila från dom på nätterna när han stått inne, och den inre "skarven" på padden ligger ju inte heller där.. :/
Är det nån som vet vad det här är? Eller som vet nåt jag kan göra? Är bara allmänt förvirrad nu.. :/