sår över ögat.

P

*pilturs matte*

Kom till stallet och skulle ta in hästarna och fick se på anslagstavlan att min häst hade ett sår över ena ögat, som blivit rengjort. Mkt riktigt hade han det, ett typ en och en halv cm långt och några mm djupt jack ovanför ögat. det är rött och rent, men jag uindrar vad ni tror behövs göras, räcker det att hålla det rent? eller behövs det en veterinär?

Sv: sår över ögat.

Några millimeter djupt så behöver du inte bekymra dig. Håll rent och det skall snart läka. Är det däremot djupare och en glipa kunde det kanske behövt ses av veteriär. Men om ett sår skall sys behöver det göras tämligen omgående så det kan vara försent.
Hälsning Maja

Det beror på hur det sitter och hur pass orolig du är. Finns risk för skada på själva ögat (hornhinnan) kan/bör man ta ut en veterinär för att undersöka om så är fallet.

nej det ror jag inte, så nära ögat var det inte. Har hållt det rent och en av tjejerna i stallet tog på potatismjöl i morse för att det var lite vätska i. Hon går omvårdnad och sa att det fungerade som sårpuder och torkade upp. Jag hörde också att det var försent att sy, hoppas det läker ihop fint.

OK, potatismjöl skulle jag inte haft i.
Det sårsekret som kommer ur sår har en viss sköljande effekt (saker som kommer UT ur sår kan föra med sig smuts inifrån såret = bra). Därför låter jag sårsekret rinna och vid behov sköljer jag med t.ex. koksaltlösning.

Men det kanske var så att det rann ned i ögat?

ja, det var ´ganska ordentligt. Nu har vi iallafall pratat med vet som bara sagt åt mig att tvätta med lite koksalt morgon och kväll, och att det troligtvis kommer fixa sig.. han var lite svullen idag så jag vart lite orolig men tydligen var det ingen fara, ochan ahr ju ingen hög temp så.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 567
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka