sår och svullet ben...

S

star moone shine

min kompis ringde nu och sa att hennes häst va jättesvullen på ena frambenet...han har fått ett litet sår på insidan av benet ganska högt upp (2 dgr sen) och har nu svullnat upp till det dubbla från såret och hela benet ner...:confused:
försökte hitta journummer till nån veterinär men hittade inget...
förstår inte vad det kan vara...såret tycker inte ja ska ha nån betydelse till en så stor svullnad...hjälp..:crazy:

Sv: sår och svullet ben...

Troligen lymfangit pga såret, men kan förstås vara ngt allvarligare. Lämna meddelande på jourtelefonen så blir ni uppringda när vet avslutat det akutfall som uppehåller henne/honom.

Håller med föregående talare....
Säkerligen lymfangit.....vädret är som för gjort för detta.

Kontakta vetrinär så fort ni kan....lymfangit kan leda till blodförgiftning....OM det nu är det.

Håller oxå med om lymfangit...

Ring veterinär och rådfråga...

tack! ringde vet i lördags morse och hon sa att det har blivit en infektion i såret och att det var därför han hade svullnat upp så. vi ska linda han och blir det inte bättre inom 3 dagar så skulle kompisen ringa igen och be dom komma ut.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Sirap
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka