Sår med "hål" i?

Tajger

Trådstartare
Två av hästarna i hagen har fått som en böld/skav på nosryggen, som sedan spruckit upp till ett runt sår, ca en cm i diameter. Såret ser liksom ut som en krater, med ett hål i mitten. Kan det vara nåt insektsbett, eller vad?

Sv: Sår med "hål" i?

Det har säkert börjat med ett vanligt skav eller litet sår men sen när flugorna börjar äta i det brukar det se ut som ett hål eller krater. Försök se till att flugorna inte kommer åt det så brukar kratern försvinna.

Sv: Sår med "hål" i?

Sådär har min häst brukat få ffa förr om åren, mindre idag. Pälsen blir ofta sommartid liksom tunnare/glesare på bläsen och tidigare brukade då flugor/insekter passa på att bita upp ett sår som blev som en krater. Om det varit väldigt svullet har jag dränkt in en kompress med alsollösning och dragit fast med en benlinda runt nosen en stund. Det öppna såret täckte jag med Socatylsalva (tror det heter Socatil idag) som blev som ett skyddande lock bör det torkade - suveränt. Nu ska man ju inte labba med antibiotika i tid Och otid så numera täcker jag istället med zinkpasta istälet om det behövs, det fungerar nästan lika bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 030
Senast: starcraft
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka