Sår i tass...

SandraM

Trådstartare
Ja, vi börjar väl med nya tassfrågor så här på en gång :p I Tisdags-Onsdags så upptäckte jag att Bessy började gå lite konstigt. Kollade tassarna men hittade inget. Några timmar senare kollade jag igen, och det var alldeles kletigt i tassen. Hittade inte vart de kom ifrån.

Men nu så kollade jag igen, och det är precis om det är en hinna av var inne i tassen.

Hur skulle ni sköta detta, tror ni det är något man måste kolla upp med vet? Jag har tvättat med sprit och smörjt med Zink. Vad tror ni om detta??

541443_10151676882051927_1026381575_n.jpg

Sv: Sår i tass...

Jag hade åkt till veterinären.
Hellre en gång för mkt än för lite.

Men nu är jag lite skadad efter att min gammel dvärg visat sig ha elakartad cancer i en tå som inte såg ut att vara något farligt för ögat även om han visade att han var irriterad på tassen.

Jag hade tvättat, torkat noga och sen dessat med desivon/klorhexidin för att sedan låta det lufttorka efter varje promenad. Kanske toppat med lite antibakteriellt puder.

Jag hade inte kladdat på något, men eventuellt skyddat med strumpa av något slag under promenaderna.

(Om det inte blir bättre under helgen hade jag åkt till veterinären på måndag)

Jag håller med Blueberry. Det kan eventuellt behövas antibiotika för att det ska läka bort.

Så har min hund haft flertalet ggr. Det är svamp OCH infektion men jag vill inte ge antibiotika för en lokal infektion. Jag har tvättat i varfasen med sprit eller klorhexidin 2 ggr om dagen och pudrat med pevarylpuder. När det slutat vara med svag koksaltlösning ( 1 l vatten 1 tsk salt ) och sedan Barnängens zinksalva som är snäppet bättre än natusans. Stryk på TUNT och gnid in på torr tass MINST en gång om dagen. Koksalt är bakteridedödande och zinksalvan gör fel miljö för svampen.

Så har min hund haft flertalet ggr. Det är svamp OCH infektion men jag vill inte ge antibiotika för en lokal infektion. Jag har tvättat i varfasen med sprit eller klorhexidin 2 ggr om dagen och pudrat med pevarylpuder. När det slutat vara med svag koksaltlösning ( 1 l vatten 1 tsk salt ) och sedan Barnängens zinksalva som är snäppet bättre än natusans. Stryk på TUNT och gnid in på torr tass MINST en gång om dagen. Koksalt är bakteridedödande och zinksalvan gör fel miljö för svampen.

Ah, hur länge har det tagit innan det blivit bättre?? Det kladdar inte längre utan nu är det bara varhinnan som är kvar. Kan man köpa pevarylpuder på apoteket? Är det bättre än salvan? Jag har smörjt med zinksalva nu, men är det bättre att vänta?

Ja på apoteket. Det är olika men 2-3 dagar brukar det bli betydligt bättre på iallafall. Zinksalvan kanske duger lika bra. Potatismjöl kan du använda mellan behandlingarna för att stilla klåda och torka upp. Sedan om din hund får detta återkommande så bör du fundera på varför... i 4½ år har min hund haft detta minst var tredje månad med behandling på typ 2-3 veckor ibland oftare. Det är asdrygt eftersom han får gå med vinthundsmunkorg på sig inomhus för han hatar tratt! Olika raser har olika behov och likaså individer. Min hund är lättstressad och behövde få balans i hela sitt system. Han har ätit färskfoder/torrfoder hela sitt liv och senaste 6 månderna färskfoder/barf och nu bara bara barf senaste 2. Min hunds problem kom sig av att färskfodrena på olika sätt inte var kompletta för min hund och när jag sedan började med mer barf så tog inte kroppen upp tillräckligt med kalcium i början när kroppen skulle vänja sig. Han producerade oxå starkare magsyra vilkt är naturligt på barfkost men fick för mycket magsyra och problem pga det. Jag fick tips av Lena Mattson grundaren bakom standardts torrfoder med mycket aha-upplevelser när jag gick en foderlära kurs med henne och Jill Mellström. Så nu är vi 3 veckor in i en kur på min hund för att bli kvitt problemen en gång för alla. Bl a sänker vi proteinhalten genom att ge ris o fodret och en märkbar skillnad är att avföringen nu alltid är perfekt till färg och konsistens och bara 1-2 ggr om dagen mot det dubbla innan. Vintunden som oxå fått svamp och haft problem med magsyra får oxå ris och jag märker att det lugnat ner hans snabba ämnesomsättning så han behöver inte längre äta så extremt mycket och håller vikten ( och musklerna ).

Ja på apoteket. Det är olika men 2-3 dagar brukar det bli betydligt bättre på iallafall. Zinksalvan kanske duger lika bra. Potatismjöl kan du använda mellan behandlingarna för att stilla klåda och torka upp. Sedan om din hund får detta återkommande så bör du fundera på varför... i 4½ år har min hund haft detta minst var tredje månad med behandling på typ 2-3 veckor ibland oftare. Det är asdrygt eftersom han får gå med vinthundsmunkorg på sig inomhus för han hatar tratt! Olika raser har olika behov och likaså individer. Min hund är lättstressad och behövde få balans i hela sitt system. Han har ätit färskfoder/torrfoder hela sitt liv och senaste 6 månderna färskfoder/barf och nu bara bara barf senaste 2. Min hunds problem kom sig av att färskfodrena på olika sätt inte var kompletta för min hund och när jag sedan började med mer barf så tog inte kroppen upp tillräckligt med kalcium i början när kroppen skulle vänja sig. Han producerade oxå starkare magsyra vilkt är naturligt på barfkost men fick för mycket magsyra och problem pga det. Jag fick tips av Lena Mattson grundaren bakom standardts torrfoder med mycket aha-upplevelser när jag gick en foderlära kurs med henne och Jill Mellström. Så nu är vi 3 veckor in i en kur på min hund för att bli kvitt problemen en gång för alla. Bl a sänker vi proteinhalten genom att ge ris o fodret och en märkbar skillnad är att avföringen nu alltid är perfekt till färg och konsistens och bara 1-2 ggr om dagen mot det dubbla innan. Vintunden som oxå fått svamp och haft problem med magsyra får oxå ris och jag märker att det lugnat ner hans snabba ämnesomsättning så han behöver inte längre äta så extremt mycket och håller vikten ( och musklerna ).

Tack för tipsen, jag ska absolut göra detta. Hon är ju redan bättre då det verkligen kletade till en början och det gör det inte alls längre. Jag har bara haft henne 1 vecka (har henne på foder). Men jag har pratat med ägaren och hon vet inte att hon skulle haft något sånt här innan, men hon kom in i Sverige för någon månad sen. Så det är väl svårt att helt veta 100 om hon aldrig haft det eller inte.

Men det har som sagt hänt rätt mycket i hennes liv under en ganska kort period. Först komma till Sverige och sen har de vart ut på utställningar och sedan en flytt till oss, och visst har hon vart stressad. Så hoppas att det är stress och liknande som kan ha ställt till det... Nu får vi istället jobba bort det!! :)

Hon går med strumpa på sig på den tassen och hon låter den faktiskt vara vilket jag är himla glad över! :) Min förra tog av sig bandage trots tratt och åt upp bandage och allt så jag är glad att denna tar det så bra! :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård