Sår i munnen

sthu

Trådstartare
Förra helgen åt jag färsk tomat. Som ett brev på posten fick jag sår i munnen.
I vanliga fall läker det ut utan några större konstigheter på en dag eller två. Men inte den här gången..
Det värker i hela vänstra kinden. Jag kan inte sova på grund av det. Att äta något varmt eller "vasst" (typ knäckebröd) är nästintill omöjligt.

Vad kan jag göra? Vem kontaktar jag (vårdcentral, tandläkare...)?

Har provat skölja munnen med Flux två gånger om dagen sen några dagar tillbaka men märker ingen förbättring.
 
Förra helgen åt jag färsk tomat. Som ett brev på posten fick jag sår i munnen.
I vanliga fall läker det ut utan några större konstigheter på en dag eller två. Men inte den här gången..
Det värker i hela vänstra kinden. Jag kan inte sova på grund av det. Att äta något varmt eller "vasst" (typ knäckebröd) är nästintill omöjligt.

Vad kan jag göra? Vem kontaktar jag (vårdcentral, tandläkare...)?

Har provat skölja munnen med Flux två gånger om dagen sen några dagar tillbaka men märker ingen förbättring.

en vild gissning ar att du kontaktar VS ... det finns tabletter som hjalper riktigt bra. Jag far ofta sadana sar i munnen pa grund av mediciner jag tar, men jag far ocksa tabletter som fixar problemet hyffsat smartfritt.
 
en vild gissning ar att du kontaktar VS ... det finns tabletter som hjalper riktigt bra. Jag far ofta sadana sar i munnen pa grund av mediciner jag tar, men jag far ocksa tabletter som fixar problemet hyffsat smartfritt.

Får ringa efter helgen och höra med dem. Har jag tur kanske det har gått över tills dess..
 
Flux lär inte göra nånting för ett sår, det är ju ett flourskölj. Jag använder det själv men för emaljens skull.
Det finns bakteriedödande munskölj på apoteket. Jag har använt sånt när jag haft orala piercings som ska läka. Men det är inte snällt mot tänderna i längden, så om du får problem regelbundet skulle jag kontakta vc.
 
Jag undviker tomater in i det längsta, men ibland slinker det med en av bara farten.
Ska införskaffa cordosyl och testa.
 
Hört att vissa klarar av tomater bättre om de tar av skalet först, ungefär som att vissa inte kan äta skalen på äpplen :)
 
Bara ett litet resonemang som du helt kan ignorera @sthu men som jag tycker är intressant! Försöker knäcka detta själv....

Verkar som vissa reagerar i munnen av tomat på samma sätt som andra med kiwi, ananas, mango mfl (får gärna tips här på sk köttätare dvs de som innehåller ett ämne som bryter ner proteiner). Dessa bryts ner av värme och tillagning.

Det kan också bero på saponiner speciellt en speciell som jag klipper in nedan som kan ge liknande reaktioner. Dessa kan till viss del sköljas / blötläggas bort, ffa om man tar bort ev kärnor.

nightshade family contain a type of saponin called glycoalkaloids (e.g.the α-solanine and α-chaconine in potato, α-solanine in eggplant, and the α-tomatine in tomato) and contain steroidal drugs (e.g. the stimulating capsaicin in peppers, the tranquilizing nicotine in tobacco).
 
Har du testat om du reagerar likadant med gula tomater? Jag kan äta enstaka röda tomater utan att få problem, men med gula kan jag frossa i tomater och äta huuur många jag vill!
 
Är det som aftesår? Hade nio samtidigt en gång. Förstår din känsla helt. Har två just nu. Blev bättre igår kväll efter att ha sköljt munnen med riktigt salt vatten flera gånger. Annars har jag sköljt lite med corsodyl om det varit för jäkligt. Tänk på att det kan missfärga tänder. Jag har även tandvärksbedövning från usa som dövar den värsta smärtan. Har jag varit på jobbet och behövt så har jag använt xylocainsalva. Bara duttat lite lite på den onda blåsan. Sist jag var borta hade jag inget annat än teatree-olja. Det hjälpte, men det ska man vara försiktig med i munnen.
 
Är det som aftesår? Hade nio samtidigt en gång. Förstår din känsla helt. Har två just nu. Blev bättre igår kväll efter att ha sköljt munnen med riktigt salt vatten flera gånger. Annars har jag sköljt lite med corsodyl om det varit för jäkligt. Tänk på att det kan missfärga tänder. Jag har även tandvärksbedövning från usa som dövar den värsta smärtan. Har jag varit på jobbet och behövt så har jag använt xylocainsalva. Bara duttat lite lite på den onda blåsan. Sist jag var borta hade jag inget annat än teatree-olja. Det hjälpte, men det ska man vara försiktig med i munnen.

Slemhinnan i kinden har spruckit, det blödde en del ett tag men nu är det "bara" ont. Ingen blåsa tror jag.
Saltvatten kanske jag ska testa, i väntan på att jag kommer till ett öppet apotek och kan köpa cordosyl. Får nog ringa vårdcentralen och be om hjälp..
 
Fan fan fan. Nu började högra kinden blöda :arghh: provade lite gul tomat (och gud så god den var!) men det funkar tydligen inte heller. Så nu värker det i precis hela munnen..
 
Nu slog det mig! Jag tar Pulmicort två gånger om dagen. Det kan ge svamp. Kan det kanske vara kombinationen tomat-Pulmicort som ställer till det för mig? Trots att jag är noggrann med att skölja munnen efter inhalation och borstar tänderna noga efteråt?

Antar att lösningen ändå stavas vårdcentral och cordosyl.
 
Nu slog det mig! Jag tar Pulmicort två gånger om dagen. Det kan ge svamp. Kan det kanske vara kombinationen tomat-Pulmicort som ställer till det för mig? Trots att jag är noggrann med att skölja munnen efter inhalation och borstar tänderna noga efteråt?

Antar att lösningen ändå stavas vårdcentral och cordosyl.
Absolut! Svamp påverkar hela kroppen så även om du inte har symptom i munnen så påverkar det hur tålig slemhinnan är. Fundera även om du har kombinerat tomaten med något som innehåller syra/saponiner det kan också ge ökad känslighet (Det jag skrev om ovan).
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 941
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 933
Senast: traceys
·
Å
Hästvård Hjälp! Min häst har sår munnen.. Såren sitter liksom på insidan av munnen (båda sidorna), inte riktigt i mungipan men nästan :p Det...
Svar
9
· Visningar
1 462
Senast: Tölva
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 131
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp