Sår i mungipan

F

Franko_81

Min kompis häst har fått ett litet sår i mungipan, det är lite över själva mungipan sas .

Kan hon rida ändå eller måste hon vänta tills det har läkt? Skinnet har lossnat lite och så är det lite rött.

Tacksam för snabbt svar! :)

Sv: Sår i mungipan

jag skulle nog rida bettlöst eller låta bli att rida så att det inte blir värre. smörj med idomin lr helosan, det gör jag om min ponny får sår i mungipan, det brukar hjälpa :)

Aww :( Stackars häst, låter som att det gör jätteont. Det ska hon absolut inte rida på. Det låter som att bettet blivit vasst i hålet där bettringen sitter fast.

Självklart kan man rida fast hästen har sår i mungipan, det är ju inte en kroppsdel som används att gå med eller bära ryttaren på.;)

Däremot kan det ju vara dumt att använda bett innen såret är läkt helt, för det kan nog göra ordentligt ont.

Se även över utrustningen innan hästen tränsas igen sedan, kanske är bettet skadat eller för stort? Hur sitter den eventuella nosgrimman?

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Corax
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 082
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2