Sår i mungipan, blivit biten av jordgeting (?)

M

maadddeeee

Hej!

För ca en vecka sen så blev min häst troligen biten av en jorgeting i mungipan. Det svullnade upp rejält och har blivit till ett stort och djup (ca 1 cm djupt) infekterat sår. Det är fortafarande lite svullet men inte alls lika mycket pga såret.
Jag har gjort rent det dagligen med steril sårtvätt, klorhexidin och sårspray, och nu har jag även inhandlat en antiseptisk salva som personalen på apoteket rekomenderade.

Såret blir inte bättre trots detta, har idag pratat med Agrias telefonveterinär men dem sa inte mer än att om det inte blir bättre inom de närmsta dagarna så ska vi anlita en veterinär.

Såret är ju himla dumt placerat så det tillkommer ständigt nya bekterier (gräs, jord osv). Och så äter självklart flugorna på såret så att det börjatr blöda igen:(
1 dag så gjorde jag ett "mulskydd" som jag lät sitta på ett dygn, när jag kom dit och kollade såret igen så blödde det inte, sen tog jag bort den men nu har det börjat blöda igen :/ Tror ni jag ska sätta på "mulskyddet" igen?
Vad händer om det blir blött? (det hade spöregnat när jag hade det, därför tog jag av det).
bild på mulskyddet (det sitter dock lite snett här, det ska vara hål för näsborrarna):
http://Hymra.bilddagboken.se/p/show.html?id=466677778&directlink=1

(Hästen går ute dygnet runt och hon rids aldrig med bett)


Har ni någon erfarenhet av detta?
Och vad gjorde ni isådannafall åt det?

Jätte tacksam för alla svar!

/Madde och Hästen Hymra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sår i mungipan, blivit biten av jordgeting (?)

Tjärsalva? Brukar hålla flugorna borta. Eller blåspray om pållen accepterar att du sprayar det vid munnen.
Håll koll på tempen, ett sår i sig är ju ingen större panik, och inte eg. att det är öppet, men blir det infekterat är det mindre bra. Och koll på att hästen äter som vanligt.

På min hade det inte funkat med mulskydd eller liknande för han hade troligen kliat upp det själv även om inte flugorna är där och irriterar. Tror att tjärsalva (nylanders kanske funkar?) borde stilla klådan också.

Själv kom jag hem från semestern för ett par veckor sen och fick börja med att akut ta ut veterinären. Det som hade börjat som ett litet sår (fick jag höra från hästvakten i efterhand) hade han troligen lyckats klia in skräp i för när jag kom dit var det en riktigt stor varböld bredvid/under ganaschen. 40 graders feber. Akut ut med veterinär och så fick han pencillin, stelkrampsspruta och metacam några dagar. Var ute två gånger om dagen och rengjorde såret/klämde ut var, tog in honom ca 9 på morgonen för att han skulle slippa värme och flugor (han stod och hängde vid grinden och VILLE in, var för matt för att orka med värme och insekter) och ut igen vid 23 på kvällen.
Det gick lyckligtvis ner ganska fort och förutom lite feber två dagar efter så var han feberfri sen. Svullnaden är fortfarande inte helt borta och såret går upp då och då, men det sista lilla borde immunförsvaret klara av själv. Såret i sig är jag som sagt inte särskilt orolig för bara man är där själv varje dag och kan hålla koll.
 
Sv: Sår i mungipan, blivit biten av jordgeting (?)

Iom att såret är såpass djupt o infekterat så bör du nog ringa din veterinär, kan behövas lite antibiotika
 
Sv: Sår i mungipan, blivit biten av jordgeting (?)

Eller - så håller man koll på tempen och värme vid såret, så man kan avgöra om det behövs antibiotika. Det är ju inget man ska spruta i en häst "för säkerhets skull" om det inte finns tecken på att det behövs.

Att det är bra att ta ut veterinär för att kolla upp såret håller jag med om, eller åtminstone höra med vet. själv om h*n tycker de behöver komma ut.
 
Sv: Sår i mungipan, blivit biten av jordgeting (?)

Tjärsalva? Brukar hålla flugorna borta. Eller blåspray om pållen accepterar att du sprayar det vid munnen.
Håll koll på tempen, ett sår i sig är ju ingen större panik, och inte eg. att det är öppet, men blir det infekterat är det mindre bra. Och koll på att hästen äter som vanligt.

På min hade det inte funkat med mulskydd eller liknande för han hade troligen kliat upp det själv även om inte flugorna är där och irriterar. Tror att tjärsalva (nylanders kanske funkar?) borde stilla klådan också.

Själv kom jag hem från semestern för ett par veckor sen och fick börja med att akut ta ut veterinären. Det som hade börjat som ett litet sår (fick jag höra från hästvakten i efterhand) hade han troligen lyckats klia in skräp i för när jag kom dit var det en riktigt stor varböld bredvid/under ganaschen. 40 graders feber. Akut ut med veterinär och så fick han pencillin, stelkrampsspruta och metacam några dagar. Var ute två gånger om dagen och rengjorde såret/klämde ut var, tog in honom ca 9 på morgonen för att han skulle slippa värme och flugor (han stod och hängde vid grinden och VILLE in, var för matt för att orka med värme och insekter) och ut igen vid 23 på kvällen.
Det gick lyckligtvis ner ganska fort och förutom lite feber två dagar efter så var han feberfri sen. Svullnaden är fortfarande inte helt borta och såret går upp då och då, men det sista lilla borde immunförsvaret klara av själv. Såret i sig är jag som sagt inte särskilt orolig för bara man är där själv varje dag och kan hålla koll.

Tack för ett långt och bra svar!:)
Vågar inte riktigt ha tjärsalvan i såret, men har det runt om ialafall.
Blåspray borde väl accepteras, sprayar ju på sårspray nu.
Det blev bättre ett tag men nu är det stort och infekterat igen.
Mulskyddet fungerade super ända tills en annan häst blev nyfiken och bet av det :mad: Efter det har det blivit sämre igen, vet inte om det var pga det...
Ska antadligen ringa veterinären idag men vore bra att veta hur jag ska behandla det under tiden :)
Feber har hon inte och hon är frisk annars, och äter i princip dygnet runt.
Jag fick ett tips av en annan i stallet att ta på henne en betesreducerare, då hon inte kan äta lika extrem mycket och få i sig mindre bakterier, samtidigt som det kanske skyddar mot flugor osv. Vad tror du? :)
 
Sv: Sår i mungipan, blivit biten av jordgeting (?)

Eller - så håller man koll på tempen och värme vid såret, så man kan avgöra om det behövs antibiotika. Det är ju inget man ska spruta i en häst "för säkerhets skull" om det inte finns tecken på att det behövs.

Att det är bra att ta ut veterinär för att kolla upp såret håller jag med om, eller åtminstone höra med vet. själv om h*n tycker de behöver komma ut.

Har haft kontakt med veterinär innan och de säger att jag ska vänta, men tror jag ska kall in en veterinär som skall kika på det så tidigt som möjligt, för nu ser det inte alls bra ut:(
 
Sv: Sår i mungipan, blivit biten av jordgeting (?)

Usch då, svårt det där på sommaren! :/
Jag själv skulle inte våga dra på betesreducerare. Dels för att min säkert skulle klia för att det är något jobbigt ivägen, dels för att det känns rätt ohygieniskt utanpå ett sår. Har du någon till hands kan man ju testa en halv dag bara eller så, för att se om det verkar fungera, håller det verkligen flugor borta och inte blir äckligt inuti så kan det kanske vara en idé.

Det ska finnas plåster-gegg (kommer inte på vad det heter... ganska dyrt) som man kan spruta på i såret och bildar en skyddande hinna ovanpå. Bara man har rengjort ordentligt innan kanske det kan vara värt att prova? (Hellre det än dyr veterinärräkning i efterhand :angel: ) Jag funderar på att skaffa det, eller prova ett bandage ändå med groblad utanpå såret. Vet att det brukar fungera bra för att dra ur var/bakterier, men så ska man få det sitta kvar också. Även om det inte är akut med såret just nu så känns det fel att det inte läkt på ca 2 veckor och fortfarande är som en "bula" under.
Normalt sett tror jag inte på att stänga in sår, men på sommaren är det nästan hopplöst.


Nu har min pålle f ö varit olycksfågel för andra gången i sommar.
Han har gjort illa sig i ögat och fått ett litet sår på hornhinnan, när jag kom dit och såg det (han var ok i ögonen dagen innan) var ögat helt igensvullet! :eek: Så nu blir det ut två gånger per dag igen och rengöra/kolla/kleta i salva i ögat. OCH rengöra det andra såret som inte ens hunnit läka. *suck*
Nu är semestern slut så det blir klurigare att försöka hinna med (och orka med) att åka ut två gånger per dag. Men salvan ska dit två gånger per dag så det finns inget alternativ!

(Fö kan jag bekräfta din farhåga att man inte ska ha tjärsalvan i själva såret, testade det en dag och då var det ordentligt uppkliat dagen efter! :p )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp