M
M-Meduza
Vad gör man för att förhindra detta? Vad kan man smörja med?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
palle skrev:Du kan smörja med Idominsalva när du redan fått ett sår...men för att förhindra fler sår måste du titta och känna mycket noga igenom bettet så det inte finns några skador som kan orsaka sår.
Om du trots att du kollat bettets kondition och storlek, ändå får sår på läpparna så tycker jag att du ska pröva bettringar...
På stallets fjording är det ett måste med bettringar, för trots att bettet är helt och utan skador och i rätt storlek så får han omedelbart skavsår på läpparna om bettet inte har bettringar...
Jempa skrev:Enligt tidigare kommentarer: kolla bettet ordentligt - är det av logom bredd, rent etc.
Jag har jobbat i ett stall där man regelbundet smorde in hästarnas mungipor med vitt vaselin som finns att köpa på apoteket.
Catinca skrev:Först och främst, kolla att bettet är ok. Det finns en speciell silikontejp som man kan tejpa runt bettkanterna om det skulle behövas, säljs i välsorterade ridsportbutiker. Men är det bettet det är fel på så byt! Jag smörjer med idomin då och då, ungefär som jag sätter på lypsyl på mig själv.
Att bettet är rent när hästen får det i munnen är så klart en självklarhet (tänk själv så äckligt!)
Catinca skrev:Får han skav av allt är kanske den där tejpen något att kolla upp!
Najtan Tabac skrev:Min förra häst fick oxå det. Hon liksom blev nyft mellan bettringen och bettet. Jag bytte till ett D-Bett lr om det var ett ägg bett? Kommer inte ihåg. Men det blev bra då. Annars är ju bett ringar ett alt. Lycka till.
Meijo skrev:Smörj in med helosan eller idomin.
Kolla så att bettet ligger br ai hästens mun....kanske e det läge att titta sig om efter ett annat somkan ligger bättre.
Var noga med din egen ryttarhand. Fast att de flest vet så väl hur hur en bra hand är...så kan det för alla parter, rutinerad som orutinerade, vara bra att verkligen koncentrera sig på då o då att lägga märke till att man verkligen är så känslig som man vill vara. :smirk:
Ha det fint
palle skrev:Anklaga inte dej själv, sådana skav kan komma efter bara en lite tur i skogen på långa tyglar....
Åtmindstånde får fjordingen dom omedelbart om han inte har bettringar.
Och bettringar finns i massor med färger om man nu inte vill ha genomskinliga.....