Sår i karleden

G

Gliss

Hästen har fått en litet rött sår ganska långt nere i karleden. hon kliar hysteriskt? vad kan de bero på ? hon har ganska långt hovskägg eftersom hon är en en tinker. Och vart ute i en blöt hage hela dagen. hur ska jag behandla det? går ju inte att tejpa fat något, det lossnar ju på en gång? har rengjort med saltlösning.

Sv: Sår i karleden

Mitt tips: Tvätta karlederna med grön såpa!! Försök sen att inte låta den gå omkring i en blöt hage då det blir sämre.
Det absolut är fårfettssalva men det är ganska svårt att få tag i...

lillsyrran skrev:
Prova med en annan fet salva, tex Idomin, ifall du inte får tag i fårfettssalvan...

OKej, är det någon som vet vart man kan få tag på det ?

Gliss skrev:
OKej, är det någon som vet vart man kan få tag på det ?

Idomin finns på apoteket, matvaruaffären mfl ställen.

fårfettsalvan skulle jag leta efter på hästsportaffärer, hos veterinären samt hos apoteket.

Det låter i mina öron som mugg, Var noga med att hålla rent och torrt. Att smörja med olivolja är jätte bra mot mugg.

Super Tom skrev:
Det låter i mina öron som mugg, Var noga med att hålla rent och torrt. Att smörja med olivolja är jätte bra mot mugg.

tror också att det är mugg. tänkte rengöra och smörja med helosan i morgon.

Kan ju även vara fotskabb- drabbar ofta hästar med mkt hovskägg....Kolla med vet. som i sånna fall ger dig Sebacil att bada med.

de låter som mugg. tvätta karleden varje dag och smörj på någon form av salva - t.ex. 4ess/skillingaryds, superbra!:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar