Sår i karled och halt häst...

Angel

Trådstartare
Nu har min klump gått och skadat sig igen.:mad:
Hon har fått något som ser ut som ett brännsår i karleden på vf. Tror att hon har fastnat i elbandet i hagen. Ser inte så farligt ut men hon är ganska svullen och haltar nu dessutom på det andra frambenet (avlastar det skadade benet ?).
Har henne nu lindad båda fram och med alsolspritbandage på benet med såret. Hon är lite mindre svullen men fortfarande halt på andra benet.
Nu till problemet.... Vad ska man göra med hästen när hon är i hagen??
Att ha henne inne är inget alternativ då hon river stallet och antagligen kommer bryta benen dessutom. Småhagar finns men de är ganska leriga och vad ska man då ha över såret?
Är lindad ute nu men det är nog bara en tidsfråga innan hon äter upp lindorna:crazy:

Sv: Sår i karled och halt häst...

Har samma problem själv.. :crazy:

Min häst har fullt med småsår i karleden höger fram. (mugg?)
Det har iofs blivit mkt bättre för nu är alla ''pluppar'' borta och det är bara själva såren kvar.
Karleden är mjuk och fin och det ser verkligen bra ut, MEN först nu har hästen blivit svullen i benet enda upp till knäet typ :(

Red henne idag ändå och hon var inte halt eller så. Kändes som vanligt.

Är lite orolig dock för jag tycker inte hon ska vara så svullen i benet när det jag ser som 'orsaken' har blivit mycket bättre :confused: :crazy:

Inne står hon lindad med BoT bägge fram och på 'sårbenet' har jag lagt bomull i karleden. Och på mornarna ser det bra ut.
Men när man tar in blir man så ledsen.. :cry: :(

Jag hade henne lindad med bomull och vetflex/powerflex en dag och det fungerade väl sådär.
Det läckte ju in vatten så det såg inte så skönt ut ändå. :crazy:

Jävla skitiga leriga äckliga hagar som förstör allting. :mad:

Sv: Sår i karled och halt häst...

Min häst haltar inte längre men såret blev infekterat så hon har sulfabandage och går dessutom på både butta och hippotrim. Ska försöka att ha henne inne så mycket som möjligt idag då bandaget måste vara torrt. En av boxgrannarna blev halt igår så hon kanske får sällskap inne och då går det nog bra.... hoppas jag. Bra för mej, mindre bra för den andra hästen.:angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 743
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 769
Senast: caballus
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II