sår i ansiktet och blod i näsborren

N

NeaN

Min ponny kom in igårkväll med 3 små sår ca 6 cm under ögat. Det är svullet men inte varmt vid såren men ögat är helt okej.
Där såren sitter är det ju bara hårt ben så det kan väl inte vara djupa sticksår hon har fått...?
Det rinner blod ur näsborren på samma sida som såren, och det har inte stannat än, även om det inte forsar direkt så rinner det lite utblandat blod.
:confused: what to do? :confused:
Ringer vet imorn/måndag och hör vad hon tycker jag ska göra, men skulle va bra med råd :)

Sv: sår i ansiktet och blod i näsborren

Ring vet NU skulle jag säga. Det är gratis att ringa och det finns alltid någon vet att få tag på. Även om den vet inte finns i närheten.

Speciellt som hästen har blödit (stavas??) ur näsan sedan i förrgår!

Går den med andra hästar i hagen? Säkerligen har hästarna busat i hagen, kanske fastnade någon kvist i grimman eller liknande? Slagit i mulen/blivit sparkad/knockad vid lek? Hur ser hagen ut?
Ring och rådfråga vet.

man ringer veterinären DIREKT när någon hänt som kan vara allvarligt.. man väntar INTE tills det är vardag så det blir billigare! då kan det vara försent

Ring ut en Veterinär nu

Håller med de andra. Det behöver ju inte vara allvarligt men jag skulle absolut ringa vet. och rådfråga

har man så lite pengar att man ens tänker tanken att man ringer vet först på måndag för det är billigare då, då bör man inte ens äga ett djur. Skitsamma vad det är för dag, behöver djuret vård/översyn av veterinär nu så ska den ha det nu, inte sen.
Ring vet NU.
Blir så förbannad på alla oansvariga djurmänniskor.

fast det är väl inte speciellt mycket dyrare ens bara för att det är helg?? Upplevde inte jag iaf när Flipa blev skadad på en skärtorsdag, och ringa kostar ju bara lika mycket som ett vanligt samtal! Skulle aldrig heller ens lämna min häst utan tillsyn så länge hon fortfarande blödde!

Senast ändrad av en moderator:

jag har ingen aning om kostnaderna helg vs. vardag för jag har tagit ut veterinär utan att fundera på det, behövs det veterinär så får det kosta vad det kosta vill. Annars har man inte djur. Det är sånt man måste räkna in i budgeten Innan man skaffar djur.

Jag ringde vet direkt när jag hade gjort inlägget och hon sa at det antagligen va en spark och att det bara var att hålla rent och näsblodet skulle sluta efter någon dag. Det var inget fara alls enligt henne.

Anledningen till att jag funderade på att vänta en dag med att ringa var definitivt inte för att jag tror att det skulle kosta mera på en helg, har aldrig tänkt på hur mycket något kostar och kommer aldrig att göra det när det gäller att något har hänt min häst.
vem skulle göra det...?

Jag tycker att folk svarar på ett väldigt dåligt sätt, när någon sätter ut en sådan här fråga. Varför inte bara säga på ett bra sätt? Varför inte vara vilja hjälpa?

Utan man börjar kritisera för att folk är dåliga hästägare hit och dit.... Det är otrevligt och man kan säga det på ett bra mycket bättre sätt där folk kan lära sig något.

TS ville väl veta om någon hade vart med om något liknade, för att hon ville ha råd och hjälp!! Hjälp i stället för att enbart skrika på folk....

Kan inte annat än hålla med dig där! Folk är snabba att tycka när det kommer till om någon är bra/dålig hästägare.

Näsblod behöver inte betyda allvarlig skada. Är man osäker ska man självklart ringa veterinären och rådfråga. Men gör man bedömningen att det inte ser så farligt ut så kan man självklart avvakta lite.

Jag håller med dig. Verkar vara en massa folk här som har vaknat på fel sida :cool:
Varför man inte bara kan svara på frågan...

Men eftersom väldigt få här inne är veterinärer så tycker inte jag att det är så konstigt att folk reagerar så. Kan bara se till mig själv och min egen häst; hade hon haft sår i ansiktet och det runnit blod ur näsborren hade jag inte ens hunnit säga bukefalos innan jag ringt veterinären..

Jag också, men folk funkar olika. Du och jag skulle ringt vetten, någon annan kanske skulle ha ringt bästa kompisen, en tredje hade ringt mamma, en fjärde skriver på Buke. :grin: Finns iaf ingen anledning för folk att dra på att om man inte ringer genast ska man inte ha häst, med mera med mera. Tröttsamt bara :cool:

Jag personligen hade ringt veterinären innan jag startat en tråd på internet.

Det är upp till varje hästägares sunda förnuft att se till hästens bästa. Det finns ingen anledning till att börja skälla och säga opassande saker för att man själv inte tycker att de är rätt gjort.

Försök vägled i stället, säg med en bra ton vad DU tycker skulle vara lämpligt. Finns ingen som helst anledning till att vara otrevlig....

Jag håller med, det blir så dålig stämning. Självklart ska alla kunna säga sin åsikt men snälla håll en god ton. Det är rent av tråkigt att läsa sådana här trådar nu för tiden då folk hackar på varandra. Vissa här vill lära sig av trådarna och komma med bra tips, 100pers behöver inte skriva samma komentar "RING vet NU" t.ex det räcker väl om 1-2 personer skriver det, sen vet ni ju aldrig om TS la in tråden via mobil telefonen och inte sprang in till datorn.
Och ni kan inte dömma h*n efter en tråd på internet hur h*n är som djurägare, h*n har ju sett hästen irl inte vi, h*n kanske inte ansåg att det var AKUT, h*n känner hennes häst bättre än vad vi gör.
Som sagt vi är olika men vi behöver inte vara djurplågare för det, jag tror säkert h*n gör så gott h*n kan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka