Sår bild: Vad gör jag åt detta????

Sv: Sår bild: Vad gör jag åt detta????

DeLaval blåspray är jättebra, funkar på allt tror jag! Har även använt Emin, den färgar inte så mycket så den har jag oxå använt på mig själv när jag fått småsår på fingrarna som börjar bli varma. Funkat jättebra!

Jag tycker det ser ut som ett klassiskt "sommarinsektssår" som har börjat med lite knottangrepp som har vätskat lite och sen har mer knott hittat dit och till slut flugor som i princip äter hål och det blir lite infekterat. Det är bara att göra rent ordentligt med vatten och sen smörja in med Skillingaryds hästsalva. Den håller bort alla insekter vilket gör att såret kommer läka på nolltid :) Smörj gärna in regelbundet även efter det läkt så får du inte tillbaka såret.

Nu utgår även jag från att hästen allmäntillstånd är normalt...

Mailade bild till vetten. Hon kunde inte utesluta kvarka! Distrikt kommer antingen idag el imorgon bitti!!

Hur desinficera man grimmor, träns, borstar etc etc?? Virkon S var rekommenderat. Men häller jag upp det i en balja o slänger ner grimmor o träns o borstar, eller hur gör man???

Mailade bild till vetten. Hon kunde inte utesluta kvarka! Distrikt kommer antingen idag el imorgon bitti!!

uh, va du är bra hästägare trots din inte fullt så stora erfarnhet. att maila vet bilden är ju toppen!
hoppas iallafall att det bara är ett litet vanligt sommarsår.
du uppdaterar väl/antar ja?

:)

Nu får ni ursäkta men bulor mellan ganscherna och bölder som öppnar sig.

Alarmklockor och röda ljus blinkar iallafall extremt mycket för mig, det FÖRSTA man misstänker och utesluter borde väl vara kvarka????

TS jag hoppas vet kommer ut och tar prov snarast och tills dess ska behandla det som misstänkt kvarka - dvs isolering.

Har ju iaf haft häst i 3år så lite erfarenhet har jag allt ;)

Nu får ni ursäkta men bulor mellan ganscherna och bölder som öppnar sig.

Alarmklockor och röda ljus blinkar iallafall extremt mycket för mig, det FÖRSTA man misstänker och utesluter borde väl vara kvarka????

TS jag hoppas vet kommer ut och tar prov snarast och tills dess ska behandla det som misstänkt kvarka - dvs isolering.

Just därför mailade jag bilden till Veterinären!! När jag fick svar att hon inte kunde utesluta kvarka (+ att hon ej hade tid att komma) ringde jag DIREKT TILL DISTRIKT VETERINÄREN!!! De kommer ikväll el tidigt imorgon bitti.

Ingen kommer in i stallet förutom vi o vetten!!

Mennågon får gärna svara på hur jag desinf.. grimmor, träns borstar.. lägger jag dem i ett kar fullt med Virkon S eller??

Ja du kan tvätta/blötlägga i VirkonS.

OM det är kvarka bör du sen tvätta och decinfisera stallet, ev transport som använts osv. Men det vet du säkert.

Jag hade ansett det som skarpt läge tills provsvaren kommer tillbaka och varit supernoga med klädbyte, egen hygien, om möjligt isolerat hästen från övriga hästar och människor i det egna stallet och som du skriver, stängt stallet för alla andra.

Kan det smittas till andra djur såsom hundar o katter?

Även om provet visar att det inte är kvarka så kommer vi desinficera ALLT som hästarna har varit i kontakt med.

Har ju min unghäst gående med min stora som fått detta sår, så vetten sa att det inte var någon ide att sära på dem eftersom unghästen förmodligen redan är smittad OM det är kvarka!

Grejjen är ju den att min 4åring, så vitt jag vet, ALDRIG har blivit vaccinerad mot någonting (holländskt pass). Så förutom att hon är ung + ej fått diverse vaccinationer så är hon ju mer känslig.. Orolig!!!

Hundar och katter blir inte själva sjuka men kan sprida smittan vidare...

Hittar fasen ingen flughuva så går lång ner mellan ganascherna!!! det är du där de bla ofta blir bitna...

Har ni sett någon sådan, och var''????

denna borde funka! sökte "flughuva häst på bildgoogle. finns nog många återförsäljare fter märket inte är helt okänt. finns säkert många fler märken med liknande huva åxå, bara man letar lite. :)

Jag har en sådan flughuva köpt på G*kås hästavdelning, vet dock att de finns både på H*öks och B*rjes också. (Massa stjärnor, visste inte om man fick skriva ut namnen :angel:)

Snögg är ett slags plåster :)
Det finns i många olika varianter, bland annat en som fäster riktigt bra även på päls. Otroligt användbart är det!

*sent svar, f-låt* :o

min häst fick ngt sånt bakom hakan en gång, stall ägaren använde kedje grimmskaft på hästen en gång när hon skulle ut i hagen:(, när jag kom så var hon mycket svullen och varade + blödde jätte mycket :cry:

tvättade med jodopax tog på aleovera gel och lila sprey på det. blev bra på en vecka ca.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Cactus
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10