Sår av utrustningen

Amk

Trådstartare
Jag har fått reda på att ett stall som ägnar sig åt inridning av unghästar använder utrustning på ett sätt som gör att hästarna får sår. Det handlar mer precist om kapsoner som orsakar skavsår som blöder på hästarnas nosryggar, och trots dessa synliga sår fortsätter de att använda kapsonen på samma sätt, så att såren inte hinner läka. De hästmänniskor (dessutom välkända inom sitt område!) som skickat dit sin häst för tillridning tycker att det är helt OK att behandla hästen på detta sätt, sålänge den blir inriden. Detta förvånar mig något oerhört. :eek:

Vad tycker ni: hur mycket kan man använda sig av utrustning för att nå sina mål? Kan det vara OK att hästarna får ytliga sår, om de rids in och blir bra ridhästar?

Och om inte: vad i helsike gör man åt ett sådant här fall?

Sv: Sår av utrustningen

Det där låter inte helt tillåtet enligt djurskyddslagarna.. Är man såpass medveten om att man använder utrustning som skadar så faller det väl snarast under någon form av djurmisshandel?

Jag tycker också det låter som misshandel, eller vanvård. Jag tror inte det är utrustningen i sig som skadar, utan hur den används... vilket är minst lika skrämmande.

Detta låter ju inte ok.. Jag använder väldigt ofta Kapson ovh har gjort länge, både köpta i syntet och läder aven engentillverkad och jag har provat på många hästar gammal som ung och har aldrig drabbats av en enda fått så lite som en tendens till skav el liknande. Det måste vara hur dom använder den.. Låter som plågeri.. fy

:eek:

Skulle min häst komma hem med skavsår skulle jag smutskasta stallet ordentligt! :mad:
(Om de inte skulle upplysa mig om det, och åtgärda det givetvis)

Man betalar väl ändå ganska dyra (?) pengar för att få hästen in/tillriden, så då ska man väl ändå kräva att hästen tas VÄL om hand?
Men frågan är väl verkligen om hästägarna får rätt information. De som tillrider kanske berättar att det kommit nyligen/har skavts upp igen när det nästan var utläkt.?

Ja nog måste de använda kapsonen på ett väldigt illa sätt på något vis. Eller att det är extremt vasst/trasigt.

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag använde saker som orsakade sår! :o

Och gjorde det nästan i somras då Elvira fick skav på nosryggen av betsemasken innan jag fattade att den var så vass och satte på ludd...

Min fundering är hur kapsonen är skapt som ger skav? Är den vadderad alls? För det kan väl knappast handla om serretas, alltså taggar i nosjärnet?

Hur lyckas man ens med det? Antingen sitter den helt för löst eller är den inte polstrad tillräckligt- i vilket fall som helst som proffs borde man skämmas ihjäl att lämna ifrån sig en häst så.

Det märkliga är att hästägarna har informerats av en person som står inhyrd i det här träningsstallet. Hon reagerade på att hästen hela tiden hade sår, och valde att ringa hästägarna. Dessa personer ahde då sagt att e hade fullt förtroende för inridaren, och att det var en svår häst att rida in. Så de har fått info, men tycker att det är okej... trots att det handlar om välrenommérade hästägare, några av de mest framstående inom sin ras.

Jag har själv inte sett kapsonen, utan bara bilder på hästens sår. Jag har fått reda på det här genom den personen som står i stallet, och som också kontaktade hästägaren. Denna person sade till mig att kapsonen var "vågig", emn jag vet inte om det innebär taggar inåt, finns det verkligen kapsoner som har taggat in mot hästens nosben? Inridaren rider barockt/klassiskt, inspirerat av portugisisk vaqueroridning, men jag vet inte vilka kapsoner det rör sig om.

Jag vet inte hur man gör, det låter helt sjukt enligt mig. Men det som skrämemr mig mest är att inridaren är relativt välkänd, och hästägaren minst sagt känd, och som lever på hästar. Hur har man mage att acceptera ett sådant beteende? :confused:

Handlar det om en "spansk kapson" (heter förmodligen nåt annat på fackspråk) dvs den är ganska hård och stel jämfört med de vi är vana vid i Sverige? Vi hade en sådan då jag gick på ridgymnasiet. Nosdelen såg ut som en stålbåge lindad med gasbinda, enkelt beskrivet. Alltså ingen vaddering. Sitter dessutom längre ner på nosryggen än de vadderade som ser ut som grimmor i jämförelse.

Det låter som att man använt en sådan kapson och dessutom väldigt hårdhänt:crazy: Detta är ju skarpa saker och ska hanteras därefter, pinsamt var bara förnamnet för tränaren som gett hästarna skador av den :mad: Man kan också undra vad det är för fel på hästägaren om denne är medveten om skadorna men inte gör nåt åt det...

Jag skulle tro att det är en kapson i den stilen, ja... en mjuk kapson (typ de man kan köpa på Hööks) borde ju vara omöjliga att få sår med.

Jag rider själv med kapson med fast järn, utan vadering. Det är ett jättebra redskap, men man måste vara mjuk i handen för att den ska verka rätt. Jag begriper då inte hur tusan man gör för att få sår med en sådan.

Men, vad sjutton gör man åt det? Jag förmodar att länsstyrelsen är föga intresserade, att sprida ut vilket stall elelr hästägare det är känns inte heller rätt.

Det låter som att man använt en sådan kapson och dessutom väldigt hårdhänt Detta är ju skarpa saker och ska hanteras därefter,

Visst kan en kapson inverka skarpt, men inte så att det blir sår. "Skärpan" sitter mer i att det är ett verktyg som tillåter ryttaren att i princip komma i direktkontakt med nacke och ryggrad.
Det som händer om man är hårdhänt (som du skriver) eller använder den felaktigt är att hästen får spänningar och kanske skador i kroppen, knappast sår på nosryggen.

Blir det sår är den vass på något vis, t.ex. har vassa kanter.

Denna person sade till mig att kapsonen var "vågig", emn jag vet inte om det innebär taggar inåt, finns det verkligen kapsoner som har taggat in mot hästens nosben?
Hm, vågig låter ju lite luddigt.

Men det finns kasponer med taggar, används ibland i Spanien t.ex. Jag tror inte de används "nakna", utan med olika grad av vaddering för att reglera skärpan. Men tanken är ju att det ska kännas... :grin:

Här i Sverige används de nog inte alls, tack och lov, eller? :crazy:

Visst används detta utan vaddering. Många hästar som kommer hit ifrån Spanien har ärr över nosryggen. På dom stora stuterierna så har man inte detta
otyg men många "bönder" använder sig av det. Dom binder också fast hästen för att lära den att stå still. Inte så kul att försöka slita sig när man får taggar in i nosryggen :crazy:. Taggarna är inte som spikar utan som ett vågmönster av stål, men det är bra med krut ändå när man drar det runt nosryggen på en häst :mad:. Om man tror att någon använder sig av den här kapsonen i Sverige så skall man anmäla dom tycker jag. Det borde absolut klassas som djurplågeri. Observera att man inte kan se skillnaden på utsidan av kapsonen, man måste se den på insidan, dom utan taggar ser likadana ut. Men om hästarna blöder så finns det ingen annan trolig anledning än att det är taggar på insidan. Utan taggar så är det en bra kapson, ofta så är det hingstar man visar och man vinner inga populäritetspoäng om man tappar en vuxen hingst på ett tävlingsområde t e x.

Tack för ditt svar kryddan, det är ju mycket intressant och skrämmande. Jag är glad att du också tar avstånd från detta, jag tycker det är väldigt opedagogiskt att fåe n redan osäker häst trygg med våld. Det är förmodligen en sådan kapson med taggar som används :( Särskilt som deras ridstil och hästar har med den delen av världen att göra. Men, vart anmäler man?

Kan inte du PM:a namnet på stallet? Låter nämligen välbekant....

Man anmäler väl till Länsstyrelsen numera om man misstänker att djur far illa. Du kan iaf ringa dit och fråga hur du ska gå vidare.

Det är absolut inte OK! Prata med Länsstyrelsen!

Kan det vara serretas man använder?
Kopierat från Wikipedia:'

Serreta/Dubbad nosgrimma
Serretan är en mycket skarp nosgrimma, oftast gjord av metal med ringar på utsidan av bandet för att fästa exempelvis hjälptyglar eller grimskaft. Ibland har serretan dubbar på insidan av nosremmen som förstärker trycket på hästens nos. Denna nosgrimma är förbjuden i de flesta länder men används ibland i bland annat Spanien, Portugal och Ungern under träning.

En aningens mildare variant är den dubbade nosgrimman som består ev en rem som den engelska nosgrimman, men på undersidan mot hästens hud finns liknande dubbar som hos Serretan. Detta ger ett kraftigt koncentrerat tryck mot hästens nosrygg och denna nosgrimma är ocks förbjuden i de flesta länder.

Ja, det ska enligt min källa vara en sådan Serreta som används. Om inte min bekant anmäler så ska jag ta tag i saken.

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
4 116
Senast: mackan
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 681
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka