Sår av insekter, vad göra???

L

LoveMyHorse

för nån vecka sen hade mitt sto fått små knottror och ett litet sår på ena sidan av huvet. ett par dagar senare var knottrorna borta men inte bara dem, utan även pälsen! nu har hon, trots att jag smörjt med aloe vera, skillingaryds eller avs 14 varje dag, en pälslös fläck ungefär i sizen av två femkronor och tre sår som är ungefär som en ärta i diameter vardera. såren är som små gropar nästan, tydligt att knott eller någe varit och ÄTIT på henne. hur ska man få stopp på detta? få insekterna att sluta äta upp min stackars häst? är rädd att det bara ska bli större och större sår :cry: ... snälla hjälp! har aldrig varit med om nåt liknande...

Sv: Sår av insekter, vad göra???

tvätta av det med koksalt och lägg lite tjärsalva runt såren. inte på. lägger du salva på så är risken stor att det "kladdar" mer och "stänger in".

blir/är såren "kladdiga" så tvätta med 1%jodopaxlösning istället för koksalt. brukar funka att använd flugluva, stor nog så det täcker. finns ju ganska många olika modeller att välja på. själv föredrar jag bucas.

Det finns spray-plåster med tjära som funkar ypperligt på problem som dina.
Det är samma som Nobecutan till människa men innehåller även tjära för att hålla illasinnade flugor borta.
Jag handlade sprayen på samma ställe som jag köpte foder.

jag har testat med såna långa men hon får dem bar i ögonen (mjukt nät) och börjar rinna, men ska kolla hur bucas ser ut! men är inte skillingaryds nån sorts tjärsalva? ska kolla på burken i em...

sprayplåster? hade jag ingen aning om att det fanns till häst, det låter ju fantastiskt! ska absolut kolla upp det!:bump: vet du vad märket heter (PM?) ? :bow:

för nån vecka sen hade mitt sto fått små knottror och ett litet sår på ena sidan av huvet. ett par dagar senare var knottrorna borta men inte bara dem, utan även pälsen! nu har hon, trots att jag smörjt med aloe vera, skillingaryds eller avs 14 varje dag, en pälslös fläck ungefär i sizen av två femkronor och tre sår som är ungefär som en ärta i diameter vardera. såren är som små gropar nästan, tydligt att knott eller någe varit och ÄTIT på henne. hur ska man få stopp på detta? få insekterna att sluta äta upp min stackars häst? är rädd att det bara ska bli större och större sår :cry: ... snälla hjälp! har aldrig varit med om nåt liknande...

Nylanders hästkräm är super på sådant där. Jag smetar på ytterst lite ( outspätt) på knottbett mm. Otygen går inte på det, svullnader o sår försvinner... Går även att späda ut, men ja personligen tycker inte att det hjälper ett dugg då.. Lycka Till!!

Kommer inte ihåg exakt vad det heter men nånting med Tarplaster. Jag kollar i stallet i kväll och återkommer.

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 807
Senast: höstmåne
·
I
Hästvård Min häst är nu på sommarbete och fick för cirka 2 månader sedan ett ytligt sår i en virvel mitt på magen. det blev ganska stort och...
Svar
1
· Visningar
1 091
Senast: idavattenskida
·
Hästvård Islandsfolk och andra med erfarenhet från klåda, ge mej råd är ni gulliga! Min tvååring kliade sig i höstas när jag tog in från betet så...
Svar
7
· Visningar
2 681
Senast: ponnystallet1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka