Sånt du önskar du visste innan (föl)

A

anni0001

Jag vet egentligen inte var denna tråd passar så moderator får gärna flytta om den ligger bättre någon annanstans!

Jag har nu köpt min första fölunge och är grön på allt men det är väldigt spännande och jag läser mkt böcker, men ibland är Riktigt Erfarenhet värd mer än teori :) Spelar ingen roll om ni haft ett föl eller hundra föl; skriv ned vad ni varit med om!

Jag skulle vilja samla bukes kunskaper och erfarenheter om sådant "ni lärt er med tiden" om föl.

Sjukdomar/åkommor: Vad har era föl drabbats av, hur märktes det, hur behandlas?

Hantering: Vad hade ni problem med och hur rättade ni till detta? Hur undvika?

Utveckling: Har ni märkt några särskilda "perioder" hos era föl?

mm mm!

Sådant som ni önskar att ni "vetat innan" helt enkelt!

Sv: Sånt du önskar du visste innan (föl)

Det som är allra viktigast - att få leka med jämnåriga och få uppfostras i en väl fungerande flock. Det går inte att underskatta när det handlar om uppfostran! Att låta dem få vara småbarn och därmed göra så lite som möjligt med dem. Man behöver inte träna hantering osv om de får gå med jämnåriga. Många gör snarare för mycket än för lite med sina små... Därmed skapar man mer problem än om man inte gjort det.

Min 1-åring har haft träns på sig nu och löshoppat två gånger då han ska visas på rådgivande. Till vardags går han med sina kompisar och jag petar inte på honom i onödan.

Har du boken "Unghästar"? Den beskriver allt från föl till vuxen och är jättebra!

Som tidigare sagt, man ska helst inte göra för mycket med dem. Flockuppfostran är väldigt nyttigt. Till första fölet hade vi inte något busfrö i hagen som han kunde leka med men när hans helbror kom blev båda väldigt glada över att få leka och busa med varanda. Det var fullt ös hela dagarna trots att det skiljer ett par-tre år mellan dem. Dock flyttade den äldre brorsan när minstingen var 8 månader vilket jag idag ångrar starkt. Den "lilla" (han är 2 år nu) hade behövt mer flockuppfostran vilket hans bror skötte bäst av alla hästarna.

En grabb som dessutom är i trotsåldern glömmer snabbt sådana enkla saker som att lyfta fötter. Även min 2-åring. Tydligen har jag haft problem med även den förra hästen i den åldern men det har jag naturligtvis glömt eftersom att han var så snäll när han flyttade :angel: Så det jobbar jag mycket på nu men en stor potion tålamod är vad som behövs, och ja, man behöver få gnälla över de förbaskade 2-åringarna ibland!

Hade jag vetat vad jag vet idag om den tidigare nämnda 2-åringen hade jag börjat mycket tidigare med vardagshantering så som promenader etc. Detta för att han har energi som behöver göras av med och saknar lite respekt för människor och det händer att han går in i mig men detta är i regel på grund av bristfällig koncentration.

Något som jag personligen anser är viktigt för att det ska vara enkelt för mig att hantera ett föl är att den inte är skygg, att man kan ta på den överallt, den kan lyfta fötterna så hovslagaren får titta och att den kan ha grimman på sig och även kunna bli ledd utan några större protester (till och från hagen räcker gott och väl som träning).

Och som sagt: flockuppfostran och låt den vara bebis. Man kan inte pränta in hur mycket nytt som helst i ett bebishuvud.

Ett föl är också en häst...;) Ett föl behöver delvis lite annan mat och vård och hantering än en vuxen häst. Några viktiga saker är att avmaska ordentligt, verka hovar ofta och se så benställningen blir bra, hålla undan vissa saker som nyfikna föl annars kan bita sönder / skada sig på.

Föl brukar ha egna personligheter ganska tidigt. :love: Vissa är mycket skygga och de behöver man kanske närma sig försiktigt medan andra är kaxiga och behöver sägas till på skarpen. Fölet behöver lära sig hästspråket av andra hästar och fölet ska respektera människan !!

Egentligen självklart, men i alla fall en tumregel: Man bör inte tillåta ett litet gulligt föl att göra sådant som du inte skulle tillåta en fullstor häst att göra, såsom olater eller tex hålla det i famnen (jo det har hänt och resultatet blev väl inte riktigt vad de tänkt sig...):crazy: Däremot är det viktigt att fölet får känna sig tryggt när det umgås med människor.

Jag har bara haft ett föl. Han är ett år nu :)

Han hade lite magproblem första vintern. Kolik fyra ggr... Tog ut veterinär tre av dem och i förebyggande syfte fick han mat som är bra för magen; betfor, vetekli, loppfrö samt fri tillgång på hö.

Han har varit en snäll fölis måste jag säga även om jag inte har nåt att jämföra med. När han var en vecka ungefär började han stegra mot oss och ville leka. Knuffade bara bort honom och han fick inte vara med oss om han gjorde så. Vilket var effektivt eftersom han var nyfiken på alla och han slutade snart med det.
Han har haft nafs och bitperioder som de flesta ungar men jag har bara sett till att han inte fått ut nåt av det så det har han också slutat med.

Viktigt som sagt med jämnåriga lekkamrater! Min var utan en period i väntan på kompisen jag lånade åt honom och det märktes enorm skillnad i hans beteende mot mig. Han fick inte utlopp för sig lekbehov. Det var framförallt nafsandet som blev värre och så fort kompisen kom lugnade han sig betydligt.

Nu går han fortfarande på bete och jag är nyopererad men inom några veckor ska vi börja så smått att vänja vid träns, sele mm :D

jag har haft två föl. sålde min äldsta i juli. (då var han ett år och tre månader)
men jag har kvar min yngsta som precis har fyllt ett år.
han har i samband med att han blivit könsmogen blivit väldigt bråkig till och från.
jag har tidigar låtit honom tugga på grimskaftet när vi går på promenader vilket inte har vait ett smart drag.
nu när jag försöker få honom att sluta går han och tjuvnyper mig i armen och axeln vilket kan göra riktigt ont!:mad:
han är väldigt bestämd och har fått sin mammas skalle. hård och dominant. han försöker hela tiden köra med mig och ta övertaget genom att försöka tränga mig med bogen och gå på mig när jag står i vägen m.m. jobbar mycket på att han ska visa mig respekt och gör så gott jag kan för att han ska se mig som sin ledare. det går framåt, men det går långsamt. :crazy:

det bästa rådet som dom flesta gör fel med tycker jag är att felhantera fölet, specifikt då att dom gullar ochf ixar för mycekt med det!

Det leder oftast till problem, i formen att fölet tappar respekten och får beteendeproblem som man sen då vill korrigera på nåt sätt elelr annat (och ibland måste, men bäst är då att släppa ut odm i en stor flock o låta bli dom ett tag och sedan vara konsekvent med att inte göra om samma saker igen)

Så mitt bästa råd är att snälla gulla inte för mycket med dom!!! och lämna dom gärna i flock så dom får uppfostring av hästar, då slipepr du göra jobbet (o dom gör det bättre ändå haha såkalrt) och du får en mycket bättre trelvigare lättare häst i framtiden, och friskare med :)

Så mitt bästa råd är att snälla gulla inte för mycket med dom!!! och lämna dom gärna i flock så dom får uppfostring av hästar, då slipepr du göra jobbet (o dom gör det bättre ändå haha såkalrt) och du får en mycket bättre trelvigare lättare häst i framtiden, och friskare med :)

Fast hästar kan aldrig uppfostra föl till att veta hur de ska förhålla sig till och bete sig i olika situationer med människor. Detta måste man faktiskt lära sin häst själv. Givetvis ska föl ha lekkompisar och andra hästar som sällskap under sin uppväxt, men man måste faktiskt hantera dem som vilken häst som helst för att de ska lära sig detta på ett bra sätt. Bara man tar saker i rätt ordning och inte gör för mycket i taget så brukar det bli jättebra.
Ett normalt föl ska kunna ha grimma redan från början, ledas till hagen ihop med mamman, lyftas ben på, kunna röras vid överallt och borstas.

Allt detta för att din vuxna häst ska fungera sedan. Vad händer om fölungen blir skadad om man inte har petat på den någonting knappt? Lagom enkelt att försöka göra rent sår och kanske till och med lägga omslag om hästen aldrig haft grimma eller blivit hanterad av människor.

KL

Tack för bra svar! Roligt att läsa om era erfarenheter, hoppas fler vill skriva! :)

Min lilltjej går ihop med en äldre häst nu, har gått i sto-föl-flock fram till 6 mån. Till våren kommer hon få gå ihop med jämngamla (har ingen plats för en till föle nu..) Något jag verkar tycka är återkommande är att hingstar har ett större "busbehov" än ston, stämmer det tycker ni?

Lillfröken var nästan helt ohanterad när hon kom men är väldigt social och orädd så jag får lyfta hovar, ta på henne överallt, hon bär grimma till o från hagen o låter sig borstas. Sen tänkte jag inte göra så mkt mer än just vardagshantering; in o ut, kratsa o borsta.

Tack för bra tips om "gullning" hon är otroligt gosig och kelig av sig men på ett positivt sätt, hon är inte "gå-påig" och jag är noga med att hon håller sig utanför "min" bubbla sas.

mer erfarenheter!

Hur märkte du koliken på din lille? Läskigt... Varför hade den problem? hur blev det sen? (jag har aldrig haft en vuxen häst med kolik heller... om det beror på min "betformani" eller att jag har haft tur vet jag inte ;) )

Har under sommarlovet jobbat på slängsboda arabstuteri som ligger utanför Norrtälje, och har där haft uppgiften att "träna" fölen, bli borstade, kratsa hovar, gå ordentligt i grimma, gå i sele, inte sparka, inte bita, sån träning som är perfekt innan de ska säljas och vidare utbildas :):)

Sjukdomar/åkommor: Var med om att det föl jag skötte, Akbar, fick en sorts farlig fölsjukdom, en bakterie tror jag det var, som gjorde att han blev jätte trött, fick fruktansvärt ont i halsen, han kunde inte äta utan fick handmatas under några veckor och fick stå tsm med mamma i stallet under den tiden han blev frisk.... Det var väldigt obehagligt då de hade haft tre föl tidigare som hade haft samma sorts sjukdom, var av två hade dött :( men som tur var klarade han sig, tack o lov!

Hantering: Har endast jobbat med eftergift, eftergift och eftergift... Funkar så otroligt bra! Han blir väldigt känslig för tryck, såväl som i grimma som vid tryck på olika kroppspartier, flyttar undan super bra! Träningen med honom har gått superfort. Han är så smart så att man börjar undra... Samtidigt som han lär sig allt fort, så lär han sig såklart även dumheter fort ^^ Tänk vad kul det kan vara att hoppa upp på mammas rumpa när det sitter än ryttare på, eller hur kul det är att bita i människans lockande hud... haha, men det har allt varit en upplevelse! Har tränat saker som att borsta hela kroppen, röra över allt på honom, träna med att hålla upp hovarna tills man slutar flaxa med benet, gått i sele, gått i grimma så mycket som möjligt, tränats på att avvänjas från mamma suksesivt (har funkat toppen), inte sparkas eller bitas, tryck och eftergift.

Utveckling: Han har utvecklas från en liten osäker fölunge till en självsäker ung man! Gått från att i hagen vägrat att bli fångad, till att komma fram till den roliga och intressanta människan i jakt på lite underbart kliande... Är supernöjd med vad vi tillsammans har åstadkommit och utvecklat :D:D

visst det kan man göra, men helt ärligt är det verkligen inte nädvändigt.
Alla som håller på med islänningar eller lämnar sina föl på samma/liknande sätt vet att dom fölen är generellt inga problem med alls, varken när dom är små eller växer upp.

Att lära dom ha på sig grimma tar några minuter max. Samma med att om man behöver 'göra' nåt, det är ju bara att göra det, oftast inga problem alls. Visst det kan finnas skygga föl o dom får man jobba på ltie från början för att dom ska bli ok men dom som är normal-sociala är oftast inga problem med alls, på nåt sätt.
Och varför i all fridens namn skulle man behöva (sen om man vill är ju en annan sak, det skadar ju inte om man gör det rätt) leda dom så unga? Dom hänger ju med sina mammor och det är ju ingen svår sak att lära dom senare när det blir nödvändigt.

ang. förhållning till människor så tycker jag andra hästar gör ett utmärkt jobb med det!
När fölen ser hur andra hästar är mot människorna (för man går ju självfallet ändå ut i flocken och kollar dom dagligen etc.) så lär dom sig. Och man träffar ju fölen i flocken när man är ute där ändå och då lär man dom ju ang, respekt (om dom skulle få för sig att brista där) och hur man beteer sig.
Om det finns respekt så är det ju generellt inte förhållningsproblem, det är ju det som är grejen, alla dom här förhållningsproblemen som uppstår som man sen måste korrigera och arbeta bort, kommer ju nästan alltid från brist på respekt, så om hästen alltid har respekt så uppstår dom sällan.

Senast ändrad av en moderator:

Men när tycker du att man ska börja hantera dem då? :)

Min tjej går ju inte med sin mamma, hon måste klara av att ledas in o ut ur stallet varje morgon o kväll, hovslagaren kommer och ska kolla hennes hovar och jag anser att det är mitt ansvar som hästägare att hästen kan uppföra sig någorlunda när hovis kommer. Alltså lyfter jag hennes hovar varje dag o kratsar o bankar lite på dem (och så vill jag ju ha koll på hur hoven ser ut där under, om hon trampat in något eller om något kilat sig fast)
Sen måste jag ju få ta på hela henne för att kolla ev värme/skador/svullnader och även få borsta henne för att få bort lera osv.

Sen finns det säkert de som överdriver oxå som pysslar med dem hur mkt som helst o tränar en massa saker till överdrift.

Nu måste jag protestera lite.
Vi har tex en treåring hemma nu som gått i en hingsflock hemma hos hingsägaren sedan han togs bort från mamman.
Hingstägaren är av samma åsikt som du och menar på att att allt är såå enkelt när de fostrats i flock. "Bara att slänga på sadeln och börja rida".
Det har inte alls varit enkelt. Tvärtom.

Han är inte det enda exemplet, jag har sett många hästar som har fått gå och bara vara under flera år där man får stora svårigheter när det är dags för hantering.

Lösdrift och umgänge med jämnåriga är toppen, men det är lika viktigt att man ändå hanterar dem till vardags.

Första gången var det mina föräldrar som upptäckte när de kom på morgonen (jag jobbade). Då var han bara hängig, skrapade lite med hoven. Den gången behövdes inte vet. utan de gick med honom o mamma lite och då släppte det snart. Givetvis hade vi koll på honom hela dagen sen.

De andra gångerna har han lagt sig och rullat, eller bara legat på sidan och vill inte gå upp. Väldigt tydligt att han inte mådde bra, gick inte att missa. Hittade honom i snön i hagen ett par ggr :( Vilket säkert gjort det värre.
När vet. kommit har han fått kramplösande, en av gångerna fick han även dropp. Vad det beror på är svårt att säga. Han kan ha pillat i sig onyttigheter, fått i sig lera t ex, därför gav jag loppfrön. Tarmarna utvecklas ju fortfarande under den här tiden så kanske kunde det ha med det att göra. Förhoppningsvis har det växt bort nu, så han slipper det den här vintern!

Vet. hade inga direkta råd att ge heller, mer än att fortsätta med loppfrö och fri tillgång på grovfoder, vilket man ändå är tvungen till om de små ska hinna få i sig tillräckligt.

Det är med hästar som med människor, de är olika känsliga i lilla magen ;) Mamman har aldrig haft magproblem under tiden jag haft henne. Sista koliken var i februari, sen dess har han klarat sig. Så jag hoppas och tror att det hade med hans litenhet och utvecklingen av tarmarna att göra.

Senast ändrad:

Vill tillägga att enligt vad jag fått lära mig, så är det också viktigt att hästen belastas lite lagom innan man ska rida in den för att man ska få en hållbar häst. Så hanteringen handlar om att få en snäll, lätthanterad OCH hållbar häst :)

Min erfarenhet är precis tvärtemot din. De som fått tag på hästar som inte blivit hanterade speciellt mycket utan mest gått och drällt i en hage i flera år har upplevt att dessa har varit väldigt respektlösa och svåra att lära saker, det har tagit dubbelt så lång tid att lära dem nya saker för att de varit vana att inte behöva göra någonting alls.

Jag har även erfarenhet av föl som har gått med vuxna hästar och andra föl som hanterats och som det knappt gått att få tag på, att ta på grimma har tagit flera dagars förberedelse och uppbyggande av förtroende etc. Så att de lär sig av att titta på när andra hanteras gäller verkligen inte fullt ut. Man måste faktiskt träna på saker.

Angående att leda dem när de är små är att de ska ju alltid ledas som vuxna - ellerhur? Det är lika bra att vänja dem vid det från början. Springa lösa lär inte hästarna att bli lätthanterliga. Många föl är dessutom så självständiga att de är överallt och följer inte alls med sina mammor.

Dessutom, om hästen inte förbereds för uppgiften blir alla nya saker mer traumatiska än om man gjort lite i taget. T.ex. veterinärbesök. Om hästen är van att ha grimma på, att man grejar med den, att den står på stallgången etc. så behöver den knappt märka vad som händer när den blir vaccinerad osv. Men har man inte hållit fast sitt föl någonsin så kommer den garanterat kämpa emot när du fått på den grimman och man får tvångshålla den under tiden veterinären ska arbeta.
Jag vet ju vad jag tycker är bäst.

Hästen som vi använder den är ju tänkt att vara häst i människans tjänst så att säga. Då behöver de fungera till det vi använder dem till. Detta måste vi ju lära dem själva, att gå i hagen med andra hästar är ju deras fritid, att umgås med människor är ju deras 'jobb/skola' om man ska jämföra med människan.

Jag vet till och med islandsfolk som erkänt att 'det hade varit bättre om hästen varit mer hanterad, hade varit enklare då'.

jag är nog inne på din teori, att de ska förberedas inför vad som komma skall... Och en annan häst kan inte lära mitt föl att JAG ska få ta på den, att bära grimma, att sitta fast, att lyfta hovarna. En annan häst kan ju däremot lära fölisen hur man beter sig i flock, att man stannar innanför de där vita trådarna, att platserna är trygga och att människor är vänliga varelser som bjuder på mat :angel:

Dessutom känner jag redan nu, efter bara några dagar, att det är otroligt mkt lättare att "ta striden" eller vad man nu ska kalla det... med en fölunge än med en treåring!
Min treåring hade nästan inte gjort nånting utan bara gått i flock. Det var ett h-vete att få honom att lyfta hovarna! jag flög ju som en vante när han vevade!

Med fölungen är det bara att hålla i ;) det händer liksom inte så mkt när de inte har så mkt tyngd o balans att sätt emot.

Välkomnar gärna fler erfarenheter av hantering/sjukdomar/utveckling så vi inte bara fastnar i diskussionen om vad som är rätt o fel ;) Alla är saliga på sin tro...

Jag håller verkligen inte med dom som skriver "upppfostras av jämnåriga" Det är det sämsta alternativet enligt min erf. En blandad flock med både yngre kamrater men även äldre hästar är viktigt, äldre hästar är bra på att lära föl att dom inte regerar världen...;)

Men utöver det behövs viss hantering från människan, annars blir dom lätt lite jobbiga sen när man ska börja. . Inte så att man ska hålla på och "träna" dem utan bara göra sånt som är naturligt, vänja vid grimma, följa med en människa, beröra och låta dem upptäcka att människor är trevliga varelser.

Jag tror att de som varnar i tråden gör det av omtanke om fölen, för att vissa människor ananrs terroriserar föl med "hantering" och "träning" och "uppfostran" och det ska man absolut inte göra. Men daglig hantering ger mycket för framtiden. Vardagssaker, inte timmars träning, men återkommande, så att hanteringen från människan blir naturlig.

Särskilt är det viktigt (för hovis om inte annat.....) att dom lär sig både att man får lyfta fötter OCH greja med den lite som hovis gör.

lycka till! Blev det fölet du visade film på:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Då jag som har lite erfarenhet av avel och som ska betäcka mitt sto nästa år så läser jag ju allt jag kommer över här på Buke om avel...
Svar
8
· Visningar
1 282
Senast: -moa-
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama