Sånt du önskar du visste innan (föl)

Sv: Sånt du önskar du visste innan (föl)

kl

Håller med Fina i lagom belastning.

Våra små har varit i princip ohanterade (borstas, verkats, visiterats, etc) tills de blivit avvand från mamman.

Sen har de hanterats som vilken häst som helst :)
Promenerat, miljötränat, träns, tömkörning, (är uppe i ett års åldern nu, lite mer) sele.

Har nu två 1 1/2 åringar hemma. Den ena har körts kortare sträcka med sulky medans den andre är mer på promenad/lätt tömkörningsnivå ännu. Tycker man får försöka läsa lite vad de tål och är mogna för.

Vi har jobbat mest "själva" alltså utan "drag" hjälp av äldre stabilare häst. De har inga seperations problem när man tar dom från resten av flocken (snarare så e de resten av flocken som också vill följa med :) ).

Belöning! Små steg, mycket belöning.
Gör det ni tycker är roligt, annars låt bli :)
Ni har inte bråttom nånstans. Vilo perioder har kommit av sig själv hos oss.

Vi har (peppar peppar) inte haft sjukdom eller skada på någon av våra.
Ena unghästen var sne verkad när jag köpte henne, så vi fär verka/ raspa till ofta för att rätta till det.

Stort grattis till din fölunge anni0001!

Ja det blev den lilla röda som jag visade film på :D

KL
Roligt att läsa om allas åsikter! Känns som att jag är på rätt väg ;) Normal vardagshantering helt enkelt verkar som melodin!

Gärna fler tankar och erfarenheter om ALLT!

Välkomnar gärna fler erfarenheter av hantering/sjukdomar/utveckling så vi inte bara fastnar i diskussionen om vad som är rätt o fel ;) Alla är saliga på sin tro...

Du kan gärna utveckla frågan om sjukdomar.
VAd vill du veta?

Med vårt breda underlag så kanske jag kan komma med några råd.

Hantering / utveckling lämnar jag därhän då det oftast blir lite konstiga diskussioner ;)

AM

Jag har en isis som har gått på lösdrift i bland flock med jämnåriga och äldre har inte tränat henne någonting men självklart hanterat dom vardagliga situationerna med verkning, avmaskning m.m.håller med ovanstående med vardaglig hantering kommer man långt,vissa dagar går jag bara in i hagen klappar om och ser över,andra gånger krävs det mera hantering.Föl ungar lär sig mkt på hur vi hanterar deras mammor och hur lugna trygga mammorna är i våran närvaro.Självklart ska en fölunge inte bitas och sparkas åt en men ibland vinner man mer på att inte utsätta sig för dom situationerna då jag upplever att många små föl inte kan ta vårt sätt att säga ifrån på utan blir nervösa och rädda.Jag har fått otroligt mkt gratis genom att ha min i blandflock,en mkt trygg och lugn individ som vet vart gränserna går.

Ja det blev den lilla röda som jag visade film på :D

Grattis:idea::banana::banana: Den såg fin ut. :love:

Kommer inte på något mer särskilt, tiden går fort och snart är dom åringar tycker jag:D
Är det nåt speciellt du tänker på?

Svar till alla som ställde fråga till mig ang, hantering:

Jag ahr aldrig sagt att det är att bara "slänga på sadel och rida" som någon föreslog haha, och jag personligen är inte ås smalsynt att jag tycker ETT endaste sätt är det enda rätta, vilket jag ockås har skrivit.

Som jag sa, korrekt hantering har ajg inget emot, det gör ju ingen skada alls, och kan absolut vara bra om gjort rätt, men å andra sidan så tycker jag inte att det är helt nädvändigt att göra så pass mycket som många tycker är 'nödvändigt'.
Jag har jobbat på båda sätten, och jobbat inom flera olika 'inriktnigar' så att säga så är pragmatisk nog att veta att det finns flera sätt som funkar lika bra, men ofta blir ju sånna här diskussoner Rätt vs. Fel, och det kan ju finnas flera rätt.

Även jag hanterar ju lite i flockarna, det gör ju dom flesta. Jag menar inte att man bara ska kasta ut odm i en flock o sen itne träffa dom på ett par år, det har jag aldrig sagt, det blir ju naturligt att man visiterar dom även om dom går i flock (hoppas jag verkligen!) och i och med det så blir det nog med hantering att det oftast (och sjlävfallet kan det finns hästar som ändå var svåra, men det händer ju även med dom man hanterar mer) är det inte nåt stort problem med det som behöver göras.

försöker komma ihåg vad ni skrev, har säkert missat att svara på nåt men sitter hemma trött med min dotter medans middagen lagas så hoppas ni har förståelse haha!

Jag tycker det viktigaste att betona här är att jag är inte ute efter nån diskussion om vad som är mest rätt, jag vet att det finns flera sätt som är lika bra, men vad som är viktigt är att överhantering är INTE bra, och det är ju dom flesta överens om. Sen vad överhantering är kan ju skilja lite mening om men jag har som tidigare sagt inget emot korrekt hantering, dock tycker jag det är viktigt att föl för gå i blandad flock och inte tappar respekt för människor pga. fel/överhantering.

Personligen föredrar jag ett lagom medium, dvs. jag lämnar dom ifred tills tor del, men ser till att det går att visitera, och att dom går att få tag på o sätta grimma på utan problem, men deta tar ju också bara nån dag/gång att lära om fölet inte är väldigt skyggt, så därför ser jag inte det som något man måste hålla på att 'träna' på.
Till och med nuvarande fölet jag har ahnd om, hon har varit väldigt skygg, men inte ens på henne är det nåt problem att få på grimma eller känna igenom, när man väl fått bort skyggheten. Och det har jag alltid hävdat att de föl i flocken som är skygga, får man jobba på lite för kontakt, men ser ändå ingen anlending varöfr man MÅSTE träna på saker massor, det funkar ju utmärkt ändå. Sen ser jag inget fel att träna lite om man vill men är ju ingen nädvändighet.

Som sagt, alla har olika åsikter o det är ju ehlelr inget problem, och jag är inte ute efter nån rätt-fel diskussion så det ävar mina fem öre på ämnet :)

Jag vill veta om ni haft några sjukdomar/åkommor på era föl, hur ni upptäckte detta och hur det behandlades och om man vet; varför de drabbades :)

Ex om de växt för fort, hur märktes det?vad gjordes?vad berodde det på? risker?

benställningar, korrigeringar av detta

Sjukdomar rent allmänt

tack! Hon är helt underbar! *inte alls partisk* :angel: Nä men väldigt cool och tuff på ett bra sätt.

Berätta allt du vet :D De ska ju bli ett år så småningom de små liven. Hur har du gjort med hantering av dina? Råkat ut för något?
Vad skulle du vilja haft kunskap om Innan det hände?
Utvecklingsfaser? Som med ungar; de går igenom vissa stadier o perioder :D

Sjukdomar/åkommor: Vad har era föl drabbats av, hur märktes det, hur behandlas?

Röta i hovarna vilket jag aldrig haft på någon annan häst. Nu förra året drabbades alla hästar under 4 år fast de gick i olika hagar.

Hantering: Vad hade ni problem med och hur rättade ni till detta? Hur undvika?

Ceasar var rätt tjurig att lasta (inte rädd utan bara totalt ovillig) men det gick helt över sedan vi åkte på tömkörningskurs i 3 dagar och vi fick uppstallning så långt ifrån att vi fick lasta flera gånger per dag.
Det blev nog så att allt annat var nytt medan transporten var hemvan så han kliver på helt utan problem.

Utveckling: Har ni märkt några särskilda "perioder" hos era föl?

Inte direkt, både Ceasar och hans jämnåriga kamrat har skött sig utmärkt. Märks ingen hingstighet heller trots att flera jämnåriga åringar har behövts kastreras.

Jag är fantastiskt glad att vi satte honom och mamman i en valackflock med blandade åldrar efter första betet. Sedan kom hans jämnåriga kamrat och vi skilde av vid 7,5 månader genom att flytta mamman och låta småkillarna gå kvar i hemvanda flocken. Helt smärtfritt.
Jämnåriga kamrater leks det med konstant och de äldre "gubbarna" ställer upp med både fostran och lek. Det har inte varit några som helst hanteringsproblem hittills så jag hoppas det håller i sig.

Lycka till med fölet!

Sådant som ni önskar att ni "vetat innan" helt enkelt!

[/QUOTE]

Åh, det har inte varit så mycket konstigheter under fölperioden, om man har dom från start tycker jag man kan se hur mycket dom präglas av mamman, i sitt sätt att vara och i förhållande till andra hästar. Kanske särskilt ston:confused:

Men ju mer vardagshantering ju lättare häst, de som man haft lite mindre tid med, som tex gått på bete en bit från stallet, så att vi inte tog hem sto och föl mycket utan lät dem vara mycket under sommarmånaderna. De blev lite svårare sen med det mesta man ville få dem att göra. Jag har samma erf av ett fullblodsföl som gått med mamman i en stor flock på stuteriet, och inte hanterats jättemycket innan de kom till oss. Hon ifrågasatte också mycket mer i början.
Föl kan ju reagera väldigt "förorättat" om man går över deras integritetsgränser när de inte är riktigt vana vid det och ber dem om något som de inte förstår eller är med på.

Fast mycket är det en fråga om personlighet redan från början. Man ser jättetidigt ett föls personlighet och det är viktigt att ta hänsyn till. En del behöver man ha mera "kontakt" med för att underlätta och andra kommer att vara lätta och samarbeta även om man inte hanterat dem så mycket.

Jo, en sak som jag kom på som är viktig: (fast eg är det långt innan de skils från mamman i of s)

Att se till att de inte kan ta sej igenom staket, eller som i vårt fall, med första b-ponnyfölet, - under staketet:angel:
Den lilla krabaten upptäckte att han på vissa ställen ledigt kom under staketen om han böjde lite på nacken, och sedan när han växte även böjde lite på benen:cool: Först var det rätt sött (eftersom det inte fanns nån väg att vara orolig för och han snabbt gick tillbaka in igen bara hälsade på i en annan hage med några ponnyvalacker - också våra. . Det fick vi ångra och lärde oss något av......:o
Han hade kvar den där respektlösheten för staket i alla fem år vi hade honom tyvärr. Han gick alltid och "kollade av" staketen, och bedömde om han skulle kunna göra en snabb rusning under eltråden, eller inte..... Har sett samma hos ett fblsto en kompis har, som tidigt lärde sej att hon kunde ta sej ut, och att el känns bara en kort stund:angel:

Ooops, den tendensen har min tös oxå, att böja på nacken o springa under... fast vi har nu dragit extra trådar o gett henne en "medveten" stöt av tråden o sen dess har hon hållt sig innanför staketet.

Ang att ta efter mamman. Lamours mamma är extremt hispig o nervig av sig, å i början var Lamour oxå rätt virrig, men så släpptes de med 5 andra superlugna ston - och tro det eller ej så är Lamour mer präglad på dem än sin egen mor! Sen är nog hennes mor en speciell indvid då det är Donnerhall-blod i henne o de verkar ge rätt coola, snälla hästar. Och fölis pappa, Belamour, är ju oxå en cooling så generna verkade på rätt sätt denna gång ;)

Men lite kul att se att andra individer oxå kan ha stor inverkan på de små liven!

Liknande trådar

Avel Då jag som har lite erfarenhet av avel och som ska betäcka mitt sto nästa år så läser jag ju allt jag kommer över här på Buke om avel...
Svar
8
· Visningar
1 282
Senast: -moa-
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama