Sänkt A-kasseavgift

Sv: Sänkt A-kasseavgift

Nu avslöjar man att ½ milj människor får minst 150kr i sänkt avgift per månad om budgetförslaget går igenom. :


Det går inte att ha kvar nuvarande avgiftssystem då det blir allt mer förekommande att arbetsmarknadsåtgärder/statistikpolerare belastar akassorna inom SKL ytterligare.

För den som inte är insatt inom arbetsmarknadspolitik så handlar det ex om PUT-tjänster:
http://www.uddevalla.se/arbete/arbe...ingstjanst.4.6eaa3f26111fa43e95280003494.html


Sedan är frågan om systemet var något att ha, personligen anser jag att det är bra att det försvinner.
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Det är inte rimligt att de som är med i a-kassan ska betala för sin ersättning fullt ut när de som väljer att vara utanför får ungefär samma ersättning utan att betala en krona. A-kassan ligger ibland till och med under socialbidragsnorm. Vill man ha mer än minimum bör man givetvis betala för sig. Höjer man inte a-kassan har den snart ingen funktion.

håller jag med om, då skulle man egentligen ha nada..
optimalt vore det om staten höll med en summa, på, säg 1/3 existensminimum.

soc går in med 2/3 när de egna resurserna är uttömda och a-kassan med full lön under ett år och sedan ingenting mer.
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

håller jag med om, då skulle man egentligen ha nada..
optimalt vore det om staten höll med en summa, på, säg 1/3 existensminimum.

soc går in med 2/3 när de egna resurserna är uttömda och a-kassan med full lön under ett år och sedan ingenting mer.

Exakt hur man löser det är ointressant och jag antar att det är så man löser A-kassan idag, förutom att man normalt sätt får 0% av inkomsten om man har eländigt låg lön annars långt lägre om man nu inte har någon separat försäkring.
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift


Vad är åtgärderna?

Edit:

Tydligen vill de sänka med en miljard i skatt till landets pensionärer. Jag undrar varför har inte det redan skett?

Kan detta vara en ledtråd?

Citat: "Socialdemokraterna är kritiska till detta femte jobbskatteavdrag. I sin alternativa budget i höst, så vill de använda pengarna inom den offentliga sektorn i stället.
Samtidigt lovar de att inte återställa skattesänkningen om det blir en rödgrön regering efter valet nästa år. Det kallade Reinfeldt för hyckleri, i sitt sommartal i Gustavsberg i dag.
Men det kom svar på tal, "kasta atombomber i kristallhus", kommenterade Magdalena Andersson, Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson.
– Ja, det är ju väldigt märkligt av statsministern att säga på det sättet, därför att moderaterna är ett parti som röstat emot i princip varenda välfärdsreform som genomförts i Sverige. Röstat nej till det i riksdagen, men sedan har Fredrik Reinfeldt, som statsminister, inte rivit upp de reformerna. Det där är som att kasta sen i glashus, eller kanske faktiskt närmare att kasta atombomber i kristallhus, kommenterade Magdalena Andersson." Slutcitat
 
Senast ändrad:
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Beror ju på varför. Dom kan ju vara för sjuka eller funktionshindrade av olika anledningar för att arbeta och dom kan vi väl inte kasta ut på gatan?

Jag vill inte kasta ut någon på gatan oavsett anledning även om det vore i undantagsfallet är en möjlighet om folk ser socialbidrag som lämplig försörjning för att slippa jobba.
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Jag vill inte kasta ut någon på gatan oavsett anledning även om det vore i undantagsfallet är en möjlighet om folk ser socialbidrag som lämplig försörjning för att slippa jobba.
Men om dom vill ha socialbidrag ENBART för att slippa arbeta och göra andra saker istället så borde det bli 0 kr i ersättning. Vill dom heller göra annt än att jobba så går det givetvis bra men då ska dom inte ha nån hjälp av skattebetalarna
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Jepp, men där krävs det en individuell bedömning och uppföljning, en del lyckas få socialbidrag/a-kassa och samtidigt ha en bra svart inkomst andra har fysiska/psykiska problem, ett gäng är nog mest lata osv.
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Jepp, men där krävs det en individuell bedömning och uppföljning, en del lyckas få socialbidrag/a-kassa och samtidigt ha en bra svart inkomst andra har fysiska/psykiska problem, ett gäng är nog mest lata osv.

problemet är väl att du får svårt att beräkna svart inkomst...
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Sedan när ska jag börja beräkna svarta inkomster?

Det finns mängder av problem som sagt och alla är problematiska på sitt vis, det är därför det behövs en individuell prövning. Det lär vara omöjligt att komma åt alla.
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Sedan när ska jag börja beräkna svarta inkomster?

Det finns mängder av problem som sagt och alla är problematiska på sitt vis, det är därför det behövs en individuell prövning. Det lär vara omöjligt att komma åt alla.

För a-kassans del behövs ingen individuell prövning, där har du ju svart på vitt vilken försäkringsnivå du valt och betalt in för...

Vill du ha eller behöver du sedan soc. ja då ska detta naturligtvis prövas normalt.
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

När sa jag att jag ville ha en individuell prövning på A-kassan? Vart har du fått det ifrån.
 
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Så att jag anser att det behövs individuell prövning för folk som arbetsvägrar för att få bidrag så innebär att jag menar att det skulle behövas vid arbetslöshet rent generelt? Det är så pass kort tid man kan få a-kassa, kanske vid upprepade gånger när man går mellan arbete och arbetslöshet ofta men knappast första gången. Det kan i och för sig kallas individuell prövning att man kollar upp folk som återkommer till a-kassan regelbundet.
 
Senast ändrad:
Sv: Sänkt A-kasseavgift

Så att jag anser att det behövs individuell prövning för folk som arbetsvägrar för att få bidrag så innebär att jag menar att det skulle behövas vid arbetslöshet rent generelt? Det är så pass kort tid man kan få a-kassa, kanske vid upprepade gånger när man går mellan arbete och arbetslöshet ofta men knappast första gången. Det kan i och för sig kallas individuell prövning att man kollar upp folk som återkommer till a-kassan regelbundet.

det löses rätt enkelt

smäller jag ofta med min bil så stiger premien kraftigt;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Har en fin äldre herre som fyller 11 år i vår. Han har levt med mig de senaste 10 åren och är min absoluta (s)katt. Därmed är jag mycket...
Svar
6
· Visningar
1 736
Senast: mackan
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 666
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp