Sanering av leksaker

När snarare tvärtom. Nässpray, airomir och flutid hjälper men det antar jag att du fått. Sjukdomsframkallande bakterier överlever inte särskilt länge på ytor som inte passar dem.
Bada med lego och playmo har mina fått göra flera gånger, mest för att de blir så smutsiga dock och inte pga bakterier.

Jag har tre barn och har endast sanerat saker när de blivit kräkta på eller om de är nersölade. Är diskmedel giftigt? Det tvättar man ju alla bestick och tallrikar och glas med.
Ja alltså det är ju inte speciellt hälsosamt även om man inte dör av att få i sig lite diskmedelsrester -men jag antar att bestick mm sköljs noga när du diskat dem?
på giftfri förskola så ska vi helst inte använda diskmedel ens att torka av borden med om det går att undvika just för att det är giftigt.

Jag får helt enkelt fortsätta torka med enbart vatten :)

Ja alltså det är ju inte speciellt hälsosamt även om man inte dör av att få i sig lite diskmedelsrester -men jag antar att bestick mm sköljs noga när du diskat dem?
på giftfri förskola så ska vi helst inte använda diskmedel ens att torka av borden med om det går att undvika just för att det är giftigt.

Tänker att det borde vara bättre än decinficering pga miljömärkt? Men jag torkar med vatten sen också.

Tänker att det borde vara bättre än decinficering pga miljömärkt? Men jag torkar med vatten sen också.
Ja det kan det säkert va men i dagsläget använder jag bara vatten, det va därför jag fråga om något giftfritt att torka med när det kan behövas.

Ah men då har du ju superkoll om du jobbar med sånt. Vatten är ju bra. Linsåpa, hur giftigt är det?
Näh jag har ju inte super koll tyvärr:nailbiting:
"Mina förskolor" införde började med det här några månader innan jag blev sjukskrivningen pga graviditeten så jag var bara med på "utrensningen" dvs jag var med på föreläsningen om gift i vardagen och hjälpte sedan till att slänga all gammal plast samt skummgummi mm men jag har missat resten tyvärr...

Sopa, nu när du säger det, sopa har man ju alltid hört ska vara giftfritt mem har inte ens tänkt på det. Måste kolla upp och återkomma tack för tanken

Vi har något specialdiskmedel. https://static.mathem.se/shared/images/products/large/handdisk-500ml-bio-gen-active.jpg den kanske kan vara något att kolla upp?

• Gilla
Reactions: Is
Om man är orolig för bakterier så finns det ju ångtvättmaskiner att köpa. De ska tydligen vara ganska effektiva. Jag är inte så orolig så här delar barn och hundar leksaker och jag försöker lite halvhjärtat att tjata på dem att inte dela så broderligt på maten åtminstone.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka