Sandlådesand som topplager på ridbana?

bapro

Trådstartare
Hej. Jag har tidigare skrivit en tråd om att jag letar efter underlag att lägga som toppskikt på min stenmjölsridbana (den är lite för hård nu, när den gjordes förra året var den perfekt, men stenmjöl "sätter sig" ju). Tänkte lägga på ca 5cm. Fick tipset om att man kunde använda sk "Sandlådesand" som både är dammfri och bakbar, (man kan göra bollar av sanden det är väl det som menas med "bakbar"... Nu är denna sand inte jättebillig, men vad tror ni? Dammfri låter ju helt fantastiskt tycker jag ;)... Annars var idén att använda murarsand+stenmjölsblandning men har hört att murarsand kan bli lite "tungt"... Vanlig 04-sand är ett annat alternativ... Men sandlådesand låter helt klart bäst just nu... Nån som använt detta eller har åsikter om det skulle vara bra eller dåligt så dela gärna med er! =D

Har även kollat upp priser på att lägga protex (ni vet såna klippta filtbitar) blandat med sand som köps häruppe, men det blev ca 100 tusen bara för filten med frakt :S + då 20 000 för sanden :S så jag tror vi skippar det alternativet...

Sv: Sandlådesand som topplager på ridbana?

Men sandlådesand dammar väl inte pga att den är tvättad? Så det är väl bara att leta upp något grusbrott i närheten som erbjuder tvättad sand istället?

"Bakbar" betyder helt enkelt att den går att göra sandslott med utan att "slottet" rasar ihop så fort man tagit bort hinken;) Jag tror absolut att sån sand är alldeles utmärkt som underlag. Risken är väl att sanden kanske bakar in sig i hovarna?

Du kanske skulle kolla om det går att samfrakta fibersanden. Det är några lass på väg upp till Piteå, det kanske tom går att förhandla om priset om man köper ihop.
Det ska in både i vårat ridhus och på ridskolan.

Var i ett ridhus med "bakbar" sand (fuktig havssand typ) och det var faktiskt "slirigt" (eller, tån grävdes ner så det blev tungrott) och tungt att springa i. Så det skulle inte jag vilja ha :p Både hästen och jag hade svårt att ta oss fram.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Lars L
·
Anläggning Vad skulle ni rekommendera att lägga på en fyra år gammal stenmjölsbana som börjar bli lite väl hård, trots regelbunden harvning? Lite...
Svar
3
· Visningar
1 275
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la...
Svar
5
· Visningar
2 002
Senast: bapro
·
Anläggning Jag skulle vilja ha tips på underlag till ridbana(inte alltför dyra) som jag kan lägga på min ridbana (som nu har ytskikt med stenmjöl)...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023