sandätare. istället för loppfrö?

N

Naggur

Nu har jag provat ALLT känns det som. hästen vägrar äta loppfrö. har blandat i betfor, i vanliga maten, i äppelmos, torrt osv. han vill verkligen inte ha! finns det något annat man kan ge som kanske inte är lika effektivt som loppfrö men som kanske tar med sig ett par sandkorn? en i stallet sa att man gav hundar sparris när dom ätit något olämpligt. funkar det på hästar tro? å mamma hade läst på nätet att linfrö åxå va effektivt för sandätare. men de ska väl kokas och ges omgående? lite svårt då=/
tacksam för svar
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Inget svar på frågan kanske, men om du vill prova linfrö så kan du skaffa en vattenkokare att värma vatten i. Bara att slå på linfröna och fodra när det svalnat.:idea:
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Min häst fick visiblin på djursjukhuset samt att jag fick ge det en vecka när hon kom hem innan jag gick över till loppfrö. Jag vet inte om man för säkerhets skull bara ska höra med en veterinär innan du börjar ge det. Man kan visserligen köpa det recceptfritt på apoteket men jag kommer inte ihåg mängd. Kommer bara ihåg att det är viktigt med tillgång på vatten. Visiblinet var oxå mycket dyrare att ge än loppfrö, men det kan ju kvitta,,, bara hästen mår bra!
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Just det, glömde att svara på din fråga. Linfrö tar tyvärr inte alls lika mycket sand och grus med sig ut så vad jag har hört av vet är det bra till annat men inte just för att få bort sand från tarmarna.
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

okej! vad är visiblin? vad är det för "form"? är det frön, flytande.. a du fattar? är det lätt att få i hästen? tack för ditt svar!


Ingen veterinär som kan berätta lite???:bow:
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Tyvärr har jag inget förslag på annat då loppfrön är ganska outstanding när det gäller just sand. Verkligen synd att din häst vägrar äta det. Sparris vet jag att man ska ge hundar och katter när dom har fått i sig nåt vasst eller så. Detta är för att det lindar in det vassa eftersom det är så trådigt. Har absolut ingen aning om detta skulle funka mot sanden men har tyvärr lite svårt för att tänka mig det. Linfrön har ingen som helst effekt på sand fastän många envisas med att tro det. Detta fungerar enbart smörjande och är inte alls lika klibbigt som loppfrön. Ring och kolla med någon veterinär om dom har något råd och tips att ge.
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Visiblin är , ja vad ska man säga, lite i utseende som kli. Jag tror det är sådant man även ger gamlingar när de är tröga i magen, tyckte en kompis sa det när jag berättade då vad jag gav min häst! Så man får ändå blanda det i maten precis vid utfodringstillfället tror jag det var. Tyvärr var det över tre år sedan så jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. Jag vet ialla fall att jag fick köpa många paket visiblin den veckan jag gav henne det. Det finns inga förpckningar för djur på apoteket. Inte då ialla fall!

Har du inte en bra veterinär du kan ringa och fråga? Eller testa ringa till närmsta djursjukhus. Som sagt, det var flera år sedan nu och kanske har de något annat bättre man kan ge och kanske ska man bara ge det när det är lite mer akut! Men det är det kanske???!! Min häst fick "vanlig" kolik en gång och veterinären var ute och medicinerade och jag promenerade med henne men trots att jag berättade att det var sandmark hon gick på och att jag sett henne stå och äta jord rakt upp och ner och undrade om det inte kunde vara sand så sa hon att sandkolik är ovanligt. Hade jag bara lyssnat till min inre röst och struntat i veterinärens ord och börjat ge loppfrön i massor redan då hade min häst troligtvis sluppit en massa lidande. Men det är lätt att vara efterklok!!!
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Nej det är inte akut. han hade kolik i början på februari när det fortfarande var massa snö ute, då hade vi precis bytt foder så de berodde säkert på det, men för 1,5 vecka sen vägrade han äta och var jättelös i magen. och han gillar att peta i sig rötter och annat i hagn och får förmodligen då sig i massa sand. tröck i han en liter a-fil och han vart bättre. nu vill jag ha i han loppfrö för att få ut eventuell sand, men han tycker inte samma som jag=/ om 3 och en halv vecka släpps han på bete så han slipper äta rötter=)
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Kan du inte blanda paraffinolja och loppfrön i en tom avmaskningsspruta och ge honom den vägen?
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Tyvärr ska man inte ge hästen någon olja när man behandlar med loppfrön. Då minskar klibbningseffekten. Men annars borde man kanske kunna blanda det i typ vatten, proviva eller nån annan vätska och sen spruta in det i munnen....
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Naggur skrev:
Nu har jag provat ALLT känns det som. hästen vägrar äta loppfrö. har blandat i betfor, i vanliga maten, i äppelmos, torrt osv. han vill verkligen inte ha! finns det något annat man kan ge som kanske inte är lika effektivt som loppfrö men som kanske tar med sig ett par sandkorn? en i stallet sa att man gav hundar sparris när dom ätit något olämpligt. funkar det på hästar tro? å mamma hade läst på nätet att linfrö åxå va effektivt för sandätare. men de ska väl kokas och ges omgående? lite svårt då=/
tacksam för svar

Ja det finns det. Fast dyrt. mash från dynavena. (sopar rent) gott.
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

hej igen!

Vill inte skrämma dig och det kanske inte är sand, men för min häst började det hela med att hon var lösare i magen och hade ljusare avföring än alla andra hästar i stallet och genast trodde folk att det var maten eftersom jag hade annat kraftfoder till min häst. Men det trodde inte jag eftersom hon haft mörkare och fastare innan. Så jag gick och trodde(ja, hur korkad kan man vara) att det kunde vara att hon åt mer halm än de andra. Hennes avföring var från och till lösare och ljusare, hon fick mycket mat men var ändå lite bukig kanske men inte mycket. Någon dag låg hon i hagen fart att det småregnade vilket hon annars aldrig gör, antagligen för att hon hade lite ont, men eftersom jag inte kunde hitta något annat fel så fattade jag inte. Jag pratade ändå med veterinärer för jag är livrädd för att missa något! Jag fick höra att om det skulle vara sandkolik skulle det samlas på i tarmarna under någon månad på sin höjd och men detta pågick under ca 4 månader tror jag innan hon fick sitt första kolikanfall. Då trodde jag att det var för att hon fått i sig frusna morötter!

Ialla fall så tror jag din ide med att ge loppfrön om du nu lyckas är mycket bra!
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Glömde skriva det men jag provade att blanda loppfröna med vatten och spruta in i munnen, funkade inte! han spottade ut...

Så jag får väl ta och prova med något annat, typ visiblin...

Tack för alla svar!:bow:
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Nicke skrev:
Ja det finns det. Fast dyrt. mash från dynavena. (sopar rent) gott.

Vad är de för något? vart får man tag på det?
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Men det stog ju inget om att de tog med sig sanden ut!
Va ju bara nått foder för stressiga/känsliga magar...
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Ring och prata med hon som säljer produkten, så kan hon förklara hur det fungerar. Det funkar utmärkt på mina hästar i allafall.
De är hoppalösa med att gnaga i sig allt möjligt, och detta har botat deras kolikanfall.
 
Sv: sandätare. istället för loppfrö?

Okej. Men ja kontaktar henne då. Tack för tipset! hehe jobbigt... Flyttar till ett nytt stall i augusti. Där ingår havre eller musli. även om pållen inte äter det så betalar man för det. Men vad gör man inte för sin älskling=) vad ungefär kostar en sån säck?
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 201
Senast: Madick
·
Foder & Strö Finns det några "milda" foder för hästar som är lite känsliga? Min häst har haft kolikkänningar 3ggr på ett halvår nu vilket jag tycker...
2
Svar
29
· Visningar
2 789
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp