Foder för känsliga magar

Sv: Foder för känsliga magar

Vi hade ett sto,på 5 år som fick kraftig förstoppning så fort hon pillade i sig lite silage. endel hästar "tål" det bara inte.
Jag har slutat med silage för länge sen. Tycker att det är ett ko-foder.Kor kan ta hand om fodret på ett helt annat sätt med sina magar än hästar.
Mitt nuvarande sto har fri tillgång på hö,halm,får ca:2kg lusern/dag.
Hon fick förstoppning häromdagen(en mild en). Vi kom fram till att hon fick i sig för lite vatten.Även om vi ger dom i enbart hinkar,så kan det bli så.
Numera får jag springa till stallet under lunchen och ge dom vatten i hagen.man får ju hoppas att de dricker något innan det frusit igen..;)
 
Sv: Foder för känsliga magar

Jag tror inte det är silaget som är problemet, för om det är det borde han ju haft fler problem oftare, han har ätit silage sen han var bebis i stort sett. Och han har inte ätit havre, havrekross, kornkross m.m. förrän han kom till mig, bara kraffts produkter. Så vi provar och får hoppas att han blir glad i magen, han är väl lycklig nu när han får gegga varje måltid!
Alltså, jag förtydligar lite, om han var känslig för silage borde han väl ha varit känslig tidigare i livet också? Och inte bara nu. Det borde väl ha blivit lite större problem, kan jag tycka iaf?
 
Senast ändrad:
Sv: Foder för känsliga magar

Som det skrevs tidigare finns Dynavenafodret.
Dynavena Mash är ett müsli för hästars känsliga magar och det slår man på kokhett vatten som får svalna och sen ger man det som en gröt och man kan ge det varje dag eller vissa dagar i veckan.
Jag har fodrat min Frieser med Dynavena sedan tre månader tillbaka och han har haft magsår och jättejobbig mage men sedan jag började med det fodret är det en annan häst.:)
Visst, kostar det så smakar det, men det man strävar efter är ju att få hästens mage ok och funkar det ,så betalar jag gärna för det så han mår bra.
 
Sv: Foder för känsliga magar

Min ponny åt dynavena och jag vet flera hästar i stallet som gör det, dock har jag inte upplevt det som ett positivt foder, iaf inte på ponnyn. Han fick det för att "pigga" på sig men helt utan framgång och det enda som hände var att folk stal det :crazy:
Ska prova det här med krafften nu och fungerar inte det ska jag absolut prova dynavena.
 
Sv: Foder för känsliga magar

Kolik 3ggr på ett halvår och blöter maten. Jag skulle åka in och göra en undersökning för att kolla magen. Det låter inte som bara "känslig mage".
 
Sv: Foder för känsliga magar

Vad ligger priset på för Dynavena Mash eftersom du skriver att det är dyrt?
 
Sv: Foder för känsliga magar

Priset på en 20kg säck har jag för mig att det är i dessa ligger på 330kr. Men jag har också gett det till min häst som har varit dålig i magen med blöta fisar och mycket vatten i avföringen. Hon har peppar peppar blivit bättre ibland kommer det vattnigare avföring men inte alls så ofta. Dessutom ger jag hennne Dynavena 100 och komplitterar med Mashen.Den får hon ungefär 3ggr/vecka som extra. Tyvärr är det ju dyrare men jag tycker att det är värt det när hon är så pass mycket bättre./molle
 
Sv: Foder för känsliga magar

AnnikaH skrev:
Vad ligger priset på för Dynavena Mash eftersom du skriver att det är dyrt?

jag har för mig att jag betalar 340 för en säck men jag är inte säker. Jag köper så mycket foder åt gången av olika sorter av Dynavenan så jag vet inte just priset på Mashen men det ligger nog däromkring i pris.
 
Sv: Foder för känsliga magar

Zeeke skrev:
jag har för mig att jag betalar 340 för en säck men jag är inte säker. Jag köper så mycket foder åt gången av olika sorter av Dynavenan så jag vet inte just priset på Mashen men det ligger nog däromkring i pris.

Jag tror också att priset kan variera något, beroende på vilken återförsäljare man handlar hos.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst har under en längre tid varit dålig i magen. Han verkar vara en känslig kille. Märkte en klar försämring när ja har gav ett...
Svar
4
· Visningar
1 824
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 992
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp