Sand el träpellets?

Ms Sally

Trådstartare
Jag funderar på att byta till typ PeeWee-systemet, men är i valet och kvalet...

Vill byta både ur "släp"- och kostnads-, och miljöaspektsynpunkt (samt dammsugningsaspekt :meh:) Har två katter så det går ju åt en del sand.

Sen är det det där med katternas ålder och vana vid sand (5 o snart 8 år) samt deras behov att bete sig normalt efter toabesök, dvs instinkten säger ju att man kraffsar, så jag är lite emot att ta bort en sådan viktig bit i deras beteendereportoar.

Kan man byta när katterna är så pass gamla och bara vana vid sand? Räknar förståss med en lång övergångsperiod om byte sker.

Vad säger ni som bytt, är det bättre med pellets, eller har ni återgått till sand?
 
Sv: Sand el träpellets?

Min äldre katt var 8 år när hon vandes in på pellets. Tog ca en vecka med successiv övergång och har aldrig varit några problem. Och krafsa går bra även med pelletsen.

Tycker att det funkar bra, dock så behöver jag vara där och hjälpa till med krafsandet för att allt det uppluckrade spånet ska åka ner i lådan under. Rekommenderar en låda med huv om man inte vill ha pellets över hela golvet.

Jag är inte helfrälst men tycker inte heller att det är något problem och katterna verkar inte ha något emot det. Billigt blir det iaf för det går inte åt mycket pellets, dessutom är den billig :)
 
Sv: Sand el träpellets?

PeeWee är fantastiskt! Så lättskött och framförallt luktfritt :) Så skönt att kunna kasta bajset direkt i toan och att bara knyta ihop påsen i den undre lådan när det blir fullt :) Jag har provat med de billigare bränslepelletsarna, men har gått tillbaka till PeeWees "riktiga", egna pelletsar. Detta då jag verkligen avskyr kattkisslukt och jag upplevde att det luktade mer med bränslepelletsarna.

Tillägg: Vande dem genom att hälla i pellets i den vanliga lådan och blanda med sanden först. Sedan hade jag båda lådorna och la över lite "använt" i den nya lådan. Övergången gick mkt smidigt :)
 
Sv: Sand el träpellets?

Precis. Man utnyttjar ju deras "krafsvilja", så att de själva smular sönder de blöta pelletsarna så att de ramlar ner till underlådan!
 
Sv: Sand el träpellets?

Varför skulle inte katterna krafsa i pellets? Man tar inte bort någonting ur deras beteenderepertoar så sett. Jag kör på papperspellets och katterna krafsar. Det behöver inte vara sand för att de ska krafsa.

Jag tycker pellets är bra mycket bättre än sand både vad gäller hygien, damm, kostnad och miljö. Jag har vant in vuxna katter på pellets utan problem.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 198
Senast: Madick
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 771
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp