Samtal från bussen

Aliil

Trådstartare
"Jag är egentligen berättigad färdtjänst. Men jag använder det aldrig, för då måste jag betala extra för mina hundar. Vilket jag har försökt förklara att jag inte borde behöva göra. De är ju aldrig inne i bilen och då ska ja inte betala extra. Utan de sitter i korfoten och då är de ju inte inne i bilen. Så då kan inte allergiker reagerar på hundarna."

Kan förövrigt tillägga att detta kom från en tant som uppenbarligen inte tyckte att det där med att sitta bak med hundarna berörde henne. Då hon satt längst fram i bussen.

Sv: Samtal från bussen

Då har hon blivit berättigad färdtjänst på fel grunder för det ska man bara bli om man inte kan åka med kollektivtrafiken.

Då har hon blivit berättigad färdtjänst på fel grunder för det ska man bara bli om man inte kan åka med kollektivtrafiken.

Instämmer. Samtidigt, här i Sthlm iaf, så får man åka gratis med SL om man har sånt där kort som gör att man får åka färdtjänst. Man får dessutom betala för att åka taxi, men det kan aldrig bli dyrare än ett vanligt SL-månadskort. Så tja, har man färdtjänstkort och enbart åker kollektivt så sparar man ju lite pengar :cool:

Stämmer inte.

Du är berättigad till Färdtjänst för att du har stora problem att åka kollektivt. Färdtjänsttillståndet gäller dessutom en tidsbestämd period, sedan måste du ansöka igen.

Stora problem att åka kollektivt kan vara: problem under vissa tider (ex om brukaren har nattblindhet), om du har problem att ta dig till/från kollektivtrafikens hållplatser, eller annan starkt vägande orsak.

Som Färdtjänståkare har du dessutom [I inte[/I] fritt antal resor - du blir tilldelad ett viss antal per månad, i normalfallet 8-10 resor.

En person som inte kan åka kollektivt alls, skulle alltså enbart kunna komma ut vid 4-5 t/r färdtjänstresor per månad. Det är en resa till ica, och tillbaka hem per vecka, plus en fritt förlagd utflykt i månaden.

Arbetsresor får du ansöka om separat, det finns möjlighet att få fasta färdtjästresor t/r emellan arbete och hemmet, dessa resor räknas då inte in i kvoten. Men du kan inte variera dem, alltså det går inte att exempelvis åka till ica direkt från jobbet.

Du får ta med servicehundar gratis i bilarna. Däremot "civila hundar" kan kosta extra. Lite beroende på vilken kommun du bor i så varierar reglerna.

Jag tycker det är jättebra om en Färdtjänståkare väljer att åka kollektivt de tider och vägar som man klarar av! Då frigörs fler bilar för dem som behöver åka taxi den dagen. :bow:

Stämmer inte.

Du är berättigad till Färdtjänst för att du har stora problem att åka kollektivt. Färdtjänsttillståndet gäller dessutom en tidsbestämd period, sedan måste du ansöka igen.

Stora problem att åka kollektivt kan vara: problem under vissa tider (ex om brukaren har nattblindhet), om du har problem att ta dig till/från kollektivtrafikens hållplatser, eller annan starkt vägande orsak.

Som Färdtjänståkare har du dessutom [I inte[/I] fritt antal resor - du blir tilldelad ett viss antal per månad, i normalfallet 8-10 resor.

En person som inte kan åka kollektivt alls, skulle alltså enbart kunna komma ut vid 4-5 t/r färdtjänstresor per månad. Det är en resa till ica, och tillbaka hem per vecka, plus en fritt förlagd utflykt i månaden.

Arbetsresor får du ansöka om separat, det finns möjlighet att få fasta färdtjästresor t/r emellan arbete och hemmet, dessa resor räknas då inte in i kvoten. Men du kan inte variera dem, alltså det går inte att exempelvis åka till ica direkt från jobbet.

Du får ta med servicehundar gratis i bilarna. Däremot "civila hundar" kan kosta extra. Lite beroende på vilken kommun du bor i så varierar reglerna.

Jag tycker det är jättebra om en Färdtjänståkare väljer att åka kollektivt de tider och vägar som man klarar av! Då frigörs fler bilar för dem som behöver åka taxi den dagen. :bow:

Då har ni andra regler än vad vi har här. Här måste man ha sådana svårigheter att man inte kan åka kollektivt, iallafall är det vad de har sagt till mig. Jag har inte sett det skriftligt.
Vad gäller antalet resor så är väl inte det något konstigt att få åka ut en gång i veckan. Det är så ofta som jag kommer någonstans också, en tur till Willys för att handla också hem igen. Jag har dock valt att behålla min egen bil och att hemtjänsten kör den eftersom jag inte klarar av den väntan som kan bli när man åker färdtjänst. Hemtjänsten har ingen möjlighet att vänta på att färdtjänstbilen ska komma heller eftersom de måste vara tillbaka en viss tid. Jag är tilldelad två timmar för handling och då finns ingen möjlighet att vänta på taxi i flera timmar vilket är det normala här.

Det är kanske olika, kommunerna sätter ju till viss del själva upp reglerna.

Om man tar för givet att en människa inte kan resa på något annat sätt än med Färdtjänst så tycker jag att en resa i veckan är rent skamligt. Det innebär att du kan storhandla vid ett tillfälle, och det är allt du kan göra på sju dagar. I övrigt är du fast hemma.

Det är ju liksom underförstått att du ska ha någon annan som kan skjutsa dig, eller att du har egen bil som en ledsagare/assistent kan köra - och så ser det ju faktiskt inte ut för särskilt många färdtjänståkare. Varken sjukliga pensionärer eller funktionsnedsatta.

Tillägg till ursprungsfrågan:
Jag tycker det är jättebra om de som har Färdtjänsttillstånd kan åka kollektivt och att de i så fall i möjligaste mån väljer just att åka kollektivt när det fungerar. Då frigörs som sagt bilar, och de utnyttjar inte sitt tillstånd "i onödan". Och ja - som färdtjänstresenär så köper du också ett månadskort, det är inte så att du plötsligt reser gratis.

Sedan håller jag med TinyWiny om att de hysteriska väntetiderna på bil gör att de flesta försöker att slippa åka Färdtjänst, eftersom det nästan är omöjligt att "impulsåka" någonstans.

Färdtjänstlagen är ju lika överallt, men man kan ha olika reglementen i kommuner/regioner vad gäller avgifter, antal resor, max antal år ett tillstånd får gälla mm, mm. Man kan resa med sk kopplade resor där man har taxi nån del och buss någon eftersom det kan vara svårt att ta sig till hållplats. En del regioner har närtrafik (anropsstyrd trafik som man får ringa och boka) som ett alternativ till buss om man har långt till hållplats/ingen busstrafik. Närtrafik kan bli ett alternativ till färdtjänst.

Förr fick man oftare färdtjänstillstånd på livstid. Men så är inte fallet nu när man strävar efter en större tillgänglighet och anpassning både vad gäller bussar men även miljön fram till denna. Kan du inte ta dig till bussen spelar det ju ingen roll hur anpassad den än är...

*maira, fd färdtjänsthandläggare*

Fast för att återgå till TS, vad var själva frågan???

Senast ändrad:

Jag har färdtjänst, trots att jag ibland är så pass "bra" att jag kan ta bussen. Jag har ingen begränsning på antal resor per månad, däremot måste jag ansöka i förväg om jag vill åka utanför min hemkommun. I min kommun blir man beviljad för ett år i taget. Dessutom måste jag boka min resa inom kommunen ett dygn i förväg, vilket gör "impulsåkande" omöjligt.

Det fanns inte fråga. Utan att jag tyckte att det var ett roligt samtal då den här tanten ansåg sig inte behöva betala för sina hundar då dom inte satt i bilen. Att kofforten inte skulle tillhöra bilen.

Kan tillägga att jag inte vet hur långt hon har till vägen. Men längs den vägen som hon bor på kör bussen bara ett få antal ggr per dag. Så dom gångerna bussen inte kör längs vägen har hon alla fall minst 1-2km till närmsta busshållplats.

TinyWiny: Det beror lite på vilket företag som du har. Hos oss (jobbar inom hemtjänsten själv) väntar vi på färdtjänsten om någon ska bort (om dom vill), samt tar emot dom när dom kommer hem. Vi har då kontakt med färdtjänsten för att kunna vara på plats samtidigt som dom kommer. Vill även våra kunder så följer vi med dom på resan.

Delvis kl
Sen vet jag inte hur färdtjänsten ser ut i andra kommuner. Men har e det inte säkert att färdtjänste kommer fast man har bokat. Vilket gör det till ett osäkert resesätt. Det har inte bara hänt en gång utan flera.

/.../

Kan tillägga att jag inte vet hur långt hon har till vägen. Men längs den vägen som hon bor på kör bussen bara ett få antal ggr per dag. Så dom gångerna bussen inte kör längs vägen har hon alla fall minst 1-2km till närmsta busshållplats.

/.../

...och vad spelar det för roll?

En Färdtjänståkare behöver inte ha något rörelsehinder överhuvudtaget - det kan gälla sensoriska, kognitiva, eller intellektuella funktionsnedsättningar. Det kan också vara ett tillfälligt tillstånd efter en operation. Eller en person som har smärtor, men som just nu hade en "ok" period och därför blev mer rörlig.

Jag säger igen - jättebra att den tuffa tanten valde att åka buss!

Det jag ville med det var då vissa ansåg att hon inte behövde färdtjänst iom att hon kunde ta bussen. Men iom att det var en bra bit att ta sig och då gör det svårare att ta sig med bussen. Och det ovs om man e rörelseförhindrad eller ej.

Vem är då dessa "vissa som ansåg"? - och vad vet de om tantens sjukdomsbild och varför hon fått Färdtjänsttillstånd? Varför var det viktigt att ens diskutera?

Som jag skrev kan du tilldelas Färdtjänst av många orsaker, inte enbart rörelsehinder. Inte för att jag tycker det är "vissas" uppgift att bedöma en rullstolsburen persons rättighet att åka buss heller...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 373
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 911
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka