Sammanslagen tråd om förberedelser inför fölmönstring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Fölbesiktningen - Förberedelser?

Halloj,

Nu är det mindre än en vecka kvar, jag är supernervös :crazy:

Hur ska det förberedas?
Shamponeras?
Knoppas?
Klippas öronhår?

Vad ska jag visa honom i? Grimma? Lädergrimma?

Hur förbereder jag mamman?
Shamponeras?
Knoppas?
Klippas öronhår?
Klippa hovskägg?
Visas hon i vanligt träns? Har läst att man inte ska ha nosgrimma stämmer det?

Stoet har tappat väldigt mycket både muskler och hull, har stödfodrat och det har blivit lite bättre men hon är inte i tävlingskondition om vi säger så, ska jag strunta i fölbesiktningen ;)

//Jenni

Sv: Fölbesiktningen - Förberedelser?

Föl:
Inte schamponera!
Inte klippa öronhår mer än om det är en dm tofs i varje öra. Öromhåret behövs...
Hovskägget kan trimmas om det är jättelångt.
Däremot så måste fölungen knoppas!

Visa fölungen i grimma, eller om det går helt lös. Ser bättre ut när de far omkring om det går!

Mamman däremot kan fixas som inför vanlig tävling. Är hon smutsig så tvätta, annars frisera och ansa som vanligt och knoppa!

Mamman visas med träns och jag tycker att hon ska ha nosgrimma på. Sätt nummerlappen på mammans träns så den syns tydligt.

/C

Fölvisning!

Har tänkt att visa mitt föl på lördag som är efter Cornetto- Creool och 4 mån gammal. Behöver lite tips och råd eftersom det är min första visning av föl. Hur går det till? När ska man leda fölisen? När släpper man den och när släpper man mamman? Behöver jag träna på något speciellt hemma? Min fölis har lite svårt att stå still eftersom han är mycket livlig, är det en nackdel? Hur ska visaren vara klädd? Är det en som håller mamman och en som håller fölet? Är mycket tacksam för alla svar! :confused:

Vad jag vet så måste inte stoet och fölet vara knoppat. Tror att det står "om möjligt" i bedömmningsreglementet. Dock ser det bättre och mer seriöst ut om de är flätade.

Det är väl klart att stoet inte är i tävlingskondis. Det vore snarare något fel om hon vore det! Min är omusklad och tjock som en tunna, men jag skall visa iallfall! Det är ju trots allt fölet du ska ha poäng på, eller hur?! Men hon ska nog inte vara för mager, då kanske man ska avstå. Hästmänniskor är rätt dömande...

Jag visar min i lädergrimma, men en vanlig nylongrimma funkar alldeles utmärkt, men den bör kanske se anständig ut och inte vara för trasig och sliten. Du får nog inte visa den utan grimma förräns de säger till att man får släppa dem.

Fölisen bör du inte shamponera. Däremot kan du ju alltid tvätta bort lite piss och lerfläckar med en blöt svamp och sen putsa upp dem med en borste.

Du kan gott ha nosgrimma på och sätt som sagt nummerlappen på stoet så att den inte skymmer den lilles huvud!

Lycka till

Malin

Sv: Fölvisning!

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor men däremot skulle jag bli jätteglad om du vill Pm:a hur det gick/resultatet till mig efteråt :) Jag är så nyfiken efterom min dam är betäckt med Cornetto och jag inte sett några avkommor eller resultat tidigare.. Så det skulle vara jättesnällt om du kommer ihåg :p

Tycker som de andra här inne att det ser lite seriösare ut med knoppar på halvblodsföl. Men det är ju en smaksak som sagt.

Mvh

Tora

ursäkta en otroligt dum fråga - men är fölbesiktning och fölvisning samma sak? :o

Om de är så så har ja me en fråga..

Om fölungen har enormt tuuuunn man, ska man ändå knoppa? Får man plus poäng om fölungen är knoppad?

Man kan bara snurra manen lite och sen ta på gummiband. Man hoppar över själva flätningen alltså.

Jag tror att det är samma. Någon smart person som vet?

Mvh

Tora

Sv: Sammanslagen tråd om förberedelser inför fölmönstring

Jag tänkte visa mina i detta...

IMG_3238.jpg

Fast knoppad och med mässingsbett.
IMG_3242.jpg

Ska man ha tyglar på stoet eller läder grimskaft??
Har aldrig visat förr så jag tänkte åka till Flyinge på torsdag och kolla hur det går till.

/ Kitara_

Liknande trådar

Islandshäst Vad får man göra på Islandshästar inför visning? Just i det här fallet är det fölvisning jag tänker på. Man får väl inte klippa...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: pemblan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka