Sammanföra hund och katter

Moggie

Trådstartare
Jag har tre utekatter i åldern 1, 3 och 5 varav den äldsta är ganska grinig mot dom andra två och sätter dom på plats ofta.

I morgon ska jag testa att vara dagmatte åt en liten vovve på sju kilo. Han är enligt ägaren kattvan och snäll mot katter.

Är dock mer orolig för att hunden ska råka illa ut eftersom de nästan är i samma viktklass.

Hur tycker ni att jag ska göra med sammanföringen?

Funderar på att ha den äldsta katten eller alla tre ute så att vovven får bekanta sig med miljön. Eller vad tycker ni?

Sv: Sammanföra hund och katter

Kan förtydliga att om det går bra så blir jag dagmatte ett par dagar i veckan åt denna vovve. Målet är på sikt att kunna ha en egen hund så jag vill gärna att katterna ska vänja sig.

Sv: Sammanföra hund och katter

När jag första gången var hos min pappa där det finns en katt på 4+kg en längre period med min hund på 1,8kg var det viktigaste för mig att lära hunden respektera katten och alltid ge katten förtur, kändes viktigt då min hund är såpass mycket mindre. Uno skulle således alltid backa för katten. Har faktiskt fungerat otroligt bra, nästan för bra då katten tom går fram till Unos matskål medans han äter och Uno backar då undan och låter katten äta upp all mat.
Började bara med att ha hunden kopplad tills han lugnat ner sig och sedan korrigera var gång han närmade sig katten.

Men är hunden som du ska passa kattvan är det säkert inga problem öht :)

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 349
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
4 063
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
10 089
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka