Sammandragningar?

Lamborghini

Trådstartare
Hur mycket är normalt? Så fort jag går ut på en promenad får jag hur många som helst, gör inte ont men är lite obehagligt. Samma sak om jag städar/plockar lite. Så fort jag rör mig helt enkelt :D Vad är normalt??

Sv: Sammandragningar?

Det är helt normalt att man får sammandragningar i samband med rörelse/ansträngning av något slag. Så länge de inte gör ont är det ingen fara alls. Men du bör nog kanske undvika de röresler där du upplever att du får mycket sammandragningar, eller i alla fall dra ner lite på det. Om du får mycket sammandragningar när du går kan du ju trappa ner på tempot. Men som sagt, så länge de inte gör ont och så länge de blir bättre av vila, så är det ingen fara alls. Hur många som är normalt är svårt att säga eftersom det är så individuellt.

Jag har rätt mycket sammandragningar och en period var det som att magen var stenhård helatiden. Den mjuknade liksom aldrig, och BM sa att livmodern var "lätt retlig". Då skickade hon in mig till förlossningen, för det var tydligen inte bra att ha så täta sammandragningar och att magen aldrig fick vila. Det bekräftades ju på ctg:t att jag hade mycket sammandragningar, och det var rätt skönt att få bricanylen kan jag säga! Visserligen har jag fortfarande rätt mycket sammandragningar (bitvis mycket kraftiga och ibland smärtsamma) men magen slappanr iaf av mellan dem.

Jag har också mycket "mensvärk" i mage och rygg, framförallt på kvällarna, och ibland kommer de samtidigt som sammandragningarna och ibland är det som en ihållande molvärk. Det är tydligen i samband med dessa förvärkar som livmodertappen påverkas (den påverkas normalt inte av smärtfria sammandragningar).

//Julia

Okej vad bra, det blir ju bättre så fort jag sitter ner (då får jag nästan aldrig!). Men det är så obehagligt när man går så får man rätt ofta.

Det där sista har jag inte upplevt - har inte kommit lika långt som ni :) "Bara" vecka 27 imorn!

Edit: Sitter ner väldigt mycket öht nu då det är skönast. En kudde i svanken o bara sitta ner. Får jättelätt ont i höfter o ryggslut så fort jag gör nåt.. Så jag undviker det till max :D

Så länge det ger med sig när du vilar är det lugnt. :)

När det blir mensvärkskänsla av det och det inte slutar trots vila, DÅ bör du kontakta förlossningen och kanske åka in för en koll.

Så länge det ger med sig när du vilar är det lugnt. :)

När det blir mensvärkskänsla av det och det inte slutar trots vila, DÅ bör du kontakta förlossningen och kanske åka in för en koll.

Ok tack :) Nej du jag tänker inte pressa o få nåt värre :D Jag sitter gärna på mitt arsle! :rofl:

Jag vet inte om det är sammandragningar jag får, men så fort jag går får jag riktigt ont i magen. Det släpper dock så fort jag stannar men börjar igen vid första steget jag tar. Tog upp det med barnmorskan för ett tag sen men då kändes det lite annorluna och barnmorskan trodde att det var ligamenten och att jag inte behövde oroa mig så länge det onda släppte när jag stannade.
Men jag ska nog ta upp det nästa gång jag ska dit, eftersom det gör så ont.

Jag hade massor av sammadragningar. Ca 2 månader innan blev jag 25% sjukskrivern och sista månaden helt sjukskriven. Då kunde jag inte ens stå och skala potatis. Jag gick i princip mellan soffan och toaletten, mer orkade jag inte de sista veckorna.

Jag hade rejäla sammandragninar från vecka 20 med sista barnet. Jag var övertygad om att födlsen skulle bli tidig, men icke sade nicke, jag gick 16 dagar över tiden.

*kl*
Jag har haft och har fortfarande sammandragningar/förvärkar och har varit mer eller mindre sängliggande i 5 veckor snart. Jag är 100% sjukskriven (om nu FK går med på det) De har sagt till mej att om jag anstränger mej för mycket fysiskt så provoceras livmodertappen och en förlossning kan sätta igång. Bebisen har 27/1 som födelsedatum men de kommer antagligen sätta igång mej redan 2 veckor innan för att chansen att det går över är större än att han kommer tidigare.

Så TS Ta det lugnt! Mina sammandragningar började i vecka 26 och jag fick åka in till förlossningen. De senaste 5 veckorna har jag varit där 3 ggr pga värkar men helt sluten och opåverkad.

Jag får också sammadragningar minsta lilla jag anstränger mig. Nu senaste dagarna har dom faktiskt gjort rätt ont. Någon natt vaknade jag av att det gjorde riktigt ont...man blir lite orolig ju! Min barnmorska har sagt åt mig att jag MÅSTE ta det lugnt och känna efter, minsta lilla som inte känns bra så måste jag ringa förlossningen eller till henne eftersom mitt första barn kom tidigare än beräknat och jag gick hemma och hade jätteont, när jag väl kom in till förlossningen var jag öppen 8 cm och han föddes ett par timmar senare.

Just det, kom på att några dagar hade jag sammandragningar typ varje 8:e minut. Det kvittade om jag låg, stod, satt, gick.... När jag väl tänkt ringa till förlossningen så slutade det. Numera tar jag det mycket lugnt. Jag är egentligen sån som vill vara igång hela tiden men min kropp fixar inte det. Kan inte ut och gå som vanligt utan tar det riktigt lugnt, då går det bra. Annars cyklar jag så hunden får sin motion. Rider inte, är inte i stallet och gör en massa, har dessutom slutat jobba. Hoppas på att den lille vill stanna i magen iaf ett tag till.

Senast ändrad:

Ja jag tycker det är lite otäckt faktiskt. Man blir ju nästan rädd för minsta lilla som känns. Känns bra att jag med dragit ner rejält på tempot även fast jag blir lite rastlös av att bara "vara". Men samtidigt vill man ju inte riskera att den kommer för tidigt bara för jag måste flänga runt och hålla igång hela tiden.

Ja jag tycker det är lite otäckt faktiskt. Man blir ju nästan rädd för minsta lilla som känns. Känns bra att jag med dragit ner rejält på tempot även fast jag blir lite rastlös av att bara "vara". Men samtidigt vill man ju inte riskera att den kommer för tidigt bara för jag måste flänga runt och hålla igång hela tiden.

Mest älskar jag att "bara vara" :D Tur det, kan tänka mig att det är väldigt jobbigt annars!

Nyfiken fråga:

Vilken när den möjliga konsekvensen om man låter dessa sammadragningar hållas ex genom att fortsätta vara aktiv och inte söka vård?

Den möjliga följden av sammandragningarna är att de utvecklas till regelrätta värkar så att förlossningen kör igång i förtid. Man vill helst undvika det, om det går.

Enligt läkaren på förlossningen i karlstad gör man allt för inget ska hända innan vecka 34 pga lungmognaden. Efter v.34+0 sätter man igång om man ser att det har börjat lite.

Det är inte roligt att behöva ligga still när man är van att röra sej. Jag är väldigt glad över att jag har en sån snäll sambo. Han gör allt förutom att laga mat för det kan han inte. Han sköter hästar och hundar och allt.

Har man rejäla sammandragningar som är smärtsamma kan man få bricanyltabletter. De hämmar sammandragningarna och man kan faktiskt röra sej lite mer.

Jag har nu varit liggandes i 5 veckor och började känna mej lite bättre så jag följde med in till stan och gick lite. Det slutade med en färd in till förlossningen i måndags kväll. Det visade sej att den lilla promenaden hade påverkat livmodertappen. Jag fick åka hem igen för jag vill inte ha barn på den här sidan av årsskiftet. Läkaren sa åt mej att ligga i 2 dagar till sen skulle jag upp och röra på mej och försöka sätta igång förlossningen. Det enda som var lite problem var att jag hade äggvita i urinet men dock inget högt blodtryck.

har inte läst hela tråden

Jag hade rejält med sammandragningar från ca v 22-23 till förlossningen. Både i vila och i rörelse. Då ska jag tillägga att jag jobbade heltid med ett mkt fysiskt arbete fram till 38 fulla veckor. Vad jag förstår det som är det helt normalt med mkt sammandragningar så länge de inte gör ont eller är regelbundna!

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 232
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 744
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?