Samma hingst i 4:e led hos mamma o pappa

Novali01

Trådstartare
Jag har funderingar på att betäcka mitt sto med en viss hingst. När jag går in o dissekerar deras stamtavlor så dyker Nimmerdor upp oroväckande många ggr...På stoets sida finns han i 4:e led, alltså hennes pappa har honom som farfarsfar. På hingstens sida likadant. Är detta nåt jag bör se upp med? Eller ligger det för långt bak för att påverka?

Sv: Samma hingst i 4:e led hos mamma o pappa

Hade det varit en sämre hade det kanske kunnat vara läge att oroa sig, men det är ju en stjärna som verkligen bevisat vad hans avkommor går för!

Jo absolut är han en avels stjärna! Det är kanonstam på både sto o hingst som jag har tänkt mig men kände att jag behövde ställa frågan iaf.

Tack för ditt svar Görel, litar på dig!:D

Min häst har Ladykiller x 2, Gaspari x 2 och Brabant x 2 i sin stamtavla.. Är det väl beprövade hingstar så kan det ju till och med ses som linjeavel ;)

Det blir lite trippel-linje men det är ju också ganska långt bakåt också. Det blir ju kul, för du plockar fram den fina hingsten ganska bra där :laugh:

Trevligt att de på sidan du länkade till talar klarspråk och kallar det för inavel!

Ojdå :o, men denna typ av linjeavel har man väl sett förr, sjutton, ska de kalla det för inavel nu :D
Nej men, jag har inga konkreta exempel nu. Någon som har? Någon hingst med liknande linjeavel månne? :idea:

Det var min första tanke när jag såg stammen och att det var samma ägare.

Görel, fast Hartung var väl ingen dålig hingst i sin tur? Vet du om Ilmengrund var "planerad"?

När jag läste avel på Flyinge fick vi lära oss att 5 är ok som "inavelskoefficient". Du räknar alltså antal steg till gemensamma häst på var sida i stammen och adderar detta. Är det över 5 är det ok, under 5 räknas som inavel. Detta är inom SWB-avel iaf men jag kan inte lova att det är någon allmän riktlinje enligt ASVH eller om det är Flyinges egna riktlinjer. Tycker iaf att det är ett ganska bra mått :)

Jag förutsätter att han var planerad eftersom han hade flera helsyskon. Hartung var väldigt bra liksom Humboldt, som vi hade förmånen att få ha här i Sverige hans sista år.

Gustaviis som bl a födde upp Irco Mena och Marcoville inavlade rätt hårt, som t ex så här http://www.sporthorse-data.com/d?i=10410497

Min åsikt är att om man inavlar så ska man veta vad man håller på med, det är inget som en amatör som jag skulle våga mig på;)

Briar tex har ju Utrillo 3 + 4, min Sune har ju Utrillo 3 + 3 och det känns ju inte speciellt ovanligt.

Haha, nee då! :D

Har inte sett den på ett tag, kulorna har dock rykt då han inte är något direkt hingstämne ;)

Min åsikt är att om man inavlar så ska man veta vad man håller på med, det är inget som en amatör som jag skulle våga mig på;)

Håller med dig. Sen är gränsen för inavel och linjeavel kanske olika för alla. Men av de exempel som tagits upp har så är det inget som jag hade vågat mig på. :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 869
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30