Samma hage året runt

Sv: Samma hage året runt

nu när jag har mina hästar hemma (2st) så ska jag börja ta träckprov.

förut så bestämdes det av stalläg i det inhyrda stallet att det SKULLE avmaskas. men nu kan jag styra det själv :D

Alltså: Om hästen har en parasit, och parasiten inte just då avger ÄGG så blir provet negativt. En vecka efter träckprovet tagits kanske det är dags att "ägga". Parasiter lever ju i cykler.

Menar bara att det är falsk säkerhet att lita på ett träckprov, avsaknad av ägg är inte detsamma som att hästen är fri från en viss parasit.

Alltså: Om hästen har en parasit, och parasiten inte just då avger ÄGG så blir provet negativt. En vecka efter träckprovet tagits kanske det är dags att "ägga". Parasiter lever ju i cykler.

Menar bara att det är falsk säkerhet att lita på ett träckprov, avsaknad av ägg är inte detsamma som att hästen är fri från en viss parasit.

Allvarligt. Om hästen har 0 på ett träckprov efter tillräcklig lång tid efter senaste avmaskningen, säg på våren och hästen inte är avmaskad sen hösten innan, så är det otroligt osannolikt att JUST veckan efter så kommer hästen ha könsmogna äggläggande maskar...

Tvärtom visar alla de tester jag tagit, både via labb på flertalet hela stall, samt de prover jag gör själv hemma nu, de som ligger på 0 eller lågt håller sig där så länge man INTE avmaskar.

Provet visar falskt om man tar provet vid fel tidpunkt, som för tätt inpå en avmaskning (olika medel dödar olika många stadier av parasiten, så det kan ta 5, 8, 12 eller 16v innan man ser ägg efter avmaskningen), eller på vintern när lilla blodmasken gått i dvala. Det är ju inte så att ena dan släpper de ägg och nästa inte.

Senast ändrad:

Konstigt då att jag fick det beskedet av veterinären när jag själv förde träckprov på tal.

Men du verkar ju påläst, så jag ska inte tjafsa emot. Har du nåt speciellt "system" för avmaskning/träckprov rutiner för att det ska bli optimalt?

Konstigt då att jag fick det beskedet av veterinären när jag själv förde träckprov på tal.

Men du verkar ju påläst, så jag ska inte tjafsa emot. Har du nåt speciellt "system" för avmaskning/träckprov rutiner för att det ska bli optimalt?

Det är det otroligt trista, att veterinärer som inte orkar hålla sig uppdaterade säger sådana saker.

Jag tar prov på våren (eller så snart det går på ny häst) och avmaskar de som behöver avmaskas. Är det första gången hästen provtas och den INTE behöver avmaskas så tar jag ett prov även på hösten.

Sen gäller det att sköta sina marker så bra det går. Avmaskningen är bara en extra skjuts på vägen.

Jag borde aldrig sitta här, då jag alltid är på jobbet:angel:
Jag förtsätter att köra "mitt prograrm" tills i vår, men då ska jag
göra ett kolla masken

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
841
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
644
Senast: Hello
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
592
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka