Samma hage året runt

Sv: Samma hage året runt

Varför tar du inte träckprov då? Annars vet du ju inte vad du behöver avmaska mot och om du ens behöver avmaska :crazy:

Jag blev rekommenderad av vet att använda cydectin var 3dje månad.
I bland har det blivit var 4de månad.
Jag har gjort så i 4 år nu.
Tydligen blir dom inte resistenta mot det !?
Hej från hambo

Tar man inte prov går man efter intervallerna. Men A och O är ju att hålla efter sina hagar. Mocka och slå ned rator.

Jag blev rekommenderad av vet att använda cydectin var 3dje månad.
I bland har det blivit var 4de månad.
Jag har gjort så i 4 år nu.
Tydligen blir dom inte resistenta mot det !?
Hej från hambo

Tvärtom är resistensrisken HÖGRE för moxidektin (Cydectin), just för att det påverkar även inkapslade stadier, men inte alla.

Verkligen läge att ifrågasätta vad du gör och varför. Kanske är det så att du inte behöver avmaska alls.

Om man tar träckprov, hur ofta ska man göra det och vad kostar det per häst. Vart får man tag på påsar och vart skickar man det?

Om man tar träckprov, hur ofta ska man göra det och vad kostar det per häst. Vart får man tag på påsar och vart skickar man det?

Köp en KollaMaskenlåda, räcker till en häst, inkluderar 'allt', dvs påse, anvisningar för provtagning, porto samt analys. Det enda som ev tillkommer är odling.

KM-lådan finns bland annat på Apotek och Granngården. Kostar ca 280 kr.

Träckprov iaf varje vår, gärna på hösten med (uppföljningsprov) i början.

Jag har för mig att man kan få "mängdrabatt" också? Om man är över ett visst antal hästar samtidigt så blir det billigare? Annars har jag nog drömt det :smirk:

Var har du får den infon om att dom blir lättare resistenta mot cydectin
Jag har funderat mycket ang detta och är mycket öppen för ändringar om jag vet att det är direkt fel jag gör .

Detta var ett förslag av vet efter att hon sett hagarna hästarna gick i
samma året runt, men stora hagar,
Nu är har dom betydligt mindre, som mockas ofta .
Hej från Hambo

Var har du får den infon om att dom blir lättare resistenta mot cydectin
Jag har funderat mycket ang detta och är mycket öppen för ändringar om jag vet att det är direkt fel jag gör .
Jag kan plocka fram källan när jag får tid (jobbar lördag, borde INTE sitta här :o ).

Utöver det så är det så resistensen fungerar. De inkapslade larver som medlet inte dödar får de ändå "känna av". Eftersom moxidektinet dödar 25% av de inkapslade larverna är det alltså ändå 75% som "nuddas" men inte dödas av medlet. För varje gång man använder medlet så stärks deras försvar lite till.

En annan fråga ang detta!

Bandmasken då, som "nuddas" när man använder tex pyrantel, borde inte de bli resistensa ofta då? För det är ju inte så ofta någon ger dubbel dos! Frågar ofta nya hyresgäster om det har koll på avmaskning/träck-/blodprov och det är sällan någon som har koll på bandmasken.

En annan fråga ang detta!

Bandmasken då, som "nuddas" när man använder tex pyrantel, borde inte de bli resistensa ofta då? För det är ju inte så ofta någon ger dubbel dos! Frågar ofta nya hyresgäster om det har koll på avmaskning/träck-/blodprov och det är sällan någon som har koll på bandmasken.

Bandmasken har en annan livscykel än t.ex. rundmaskar.

Vad menar du med "resistenta ofta"?

Många hästar går med bandmaskinfektioner utan att det påverkar dem nämnvärt, dessutom avdör de själv efter ett tag, de lever ju inte för alltid! Frågan är då hur pass de blir återsmittade.

Ett bättre val för KONSTATERADE bandmaskproblem är prazikvantel i den dos som finns i Droncit och Equimax som dödar alla stadier inne i hästen.

Sorry, jag menar inte att det händer ofta.

Det jag menar är att bandmaskarna träffar ju på avmaskningsmedlet utan att det är i sådan dos så de dör (inte dubbel dos). De borde ju lära sig att känna igen en del avmaskningspreparat och bli resistenta mot dessa lättare?

Träckprov: Hörde av vet att ett träckprov inte säger allt, ger inte utslag i alla stadier av parasitens liv. Ett "negativt" träckprov säger alltså inte att hästen är fri från parasiten

Träckprov: Hörde av vet att ett träckprov inte säger allt, ger inte utslag i alla stadier av parasitens liv. Ett "negativt" träckprov säger alltså inte att hästen är fri från parasiten

Ja, precis så är det ju. Träckprovet visar ÄGG i hästens bajs, det visar alltså hur många vuxna maskar hästen har. Det är också just den smittspridningen man vill stoppa och det som avgör om man behöver avmaska eller inte.

Ingen smitta till markerna = ingen ny smitta till hästen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
841
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
644
Senast: Hello
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
592
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka