Samlingstråd - achatina - frågor

Modig_Korn

Trådstartare
1. Ska de läggas i dvala?
2. När isof?
3. Hur isof?
4. Om de lägger ägg, ska man flytta de?
5. Hur bör man ta hand om äggen?
6. Hur ser äggen ut?
7. Hur lång tid tar det innan de kläcks?
8. Kyla / värme påverkan av äggens kläckningstid?
9. Första maten som bebisarna ska få om de kläcks?
10. Hur stora är de när de kläcks?
11. Och om de är ynkliga när de kläcks, hur fort växer de oynkliga?

Soom ni kanske märker verkar det som om jag ska bli achatina mormor :D :D :love: :love: :love: :love: :love:

Sv: Samlingstråd - achatina - frågor

1. Ska de läggas i dvala?
Finns vissa som dvalar sina, men nödvändigt är det inte
2. När isof?
ingen aning. På vintern tror jag iaf :p Fråga Achatina på Zoonen, hon dvalar sina
3. Hur isof?
...
4. Om de lägger ägg, ska man flytta de?
Det gör du som du vill. Beror lite på art också. Om jag tex skulle få ägg från nån ovanlig art, typ A. achatina eller A. marginata så skulle jag inte flytta på de, utan jag skulle flytta sniglarna eller ställa något över så inte sniglarna kommer åt äggen, allt för att störa så lite som möjligt. Mer vanliga som ska kläckas hade jag nog flyttat, men får man ägg på L. fulica hade jag flyttat de till frysen för de är typ omöjliga att bli av med :p
5. Hur bör man ta hand om äggen?
Låt de vara bara, de sköter sig själva om de är befruktade. Och låt ungarna vara först också, de stannar hos äggen när de är kläckta och äter äggskalen innan de tar sig upp till ytan och vill ha riktig mat
6. Hur ser äggen ut?
Beror på art. Achatina och Lissachatina lägger ganska små ägg, vita/ljust gula. Minns inte storleken exakt... Många lägger de också, kan lägga några hundra meni första kullen kan det vara enstaka ägg bara.
Archachatina lägger stora gula ägg (tror de kan vara vita också), tror de var runt 2 cm om jag inte minns fel. Lägger inte så många heller.

7. Hur lång tid tar det innan de kläcks?
Ingen aning, det beror på en del olika faktorer
8. Kyla / värme påverkan av äggens kläckningstid?
Ju kallare det är desto längre tid tar det, men det får inte vara för varmt heller.
9. Första maten som bebisarna ska få om de kläcks?
Samma som de vuxna, men inte förrän de grävt upp sig över ytan! De äter upp äggskalen när de kläcks, stör de inte utan låt de ta den tid de tar.
10. Hur stora är de när de kläcks?
Ingen aning
11. Och om de är ynkliga när de kläcks, hur fort växer de oynkliga?
Ingen aning, tror det beror en del på art också.
Här finns lite om växten :)

Soom ni kanske märker verkar det som om jag ska bli achatina mormor :D :D :love: :love: :love: :love: :love:
Vilken art? :)

Ajabajja man kan inte döda sina först födda :mad:
De ska få bra livsförutsättningar de små liven :love:

Med tanke på att ungarna blir hundratals, man blir inte av med de, the snail shelter är redan överfullt med runt 200 sniglar och de kan inte släppas ut i det vilda... Så jo, det är nog nästan snällast mot de om du inte vill sitta där med hundratals bamsesniglar sen :crazy:

Jag kommer iaf frysa ner de flesta äggen och bara låta typ 2-3 ägg ligga kvar när mina fulicor lägger ägg :)

Okej, men detta är antagligen första kullen, eller det är. Så det är itne så många ägg

Har de redan lagt ägg?
Annars kan de ju lägga många i första också :)

(Och om det inte är fulica ändå, ska du sälja ungarna? Kan vara intresserad isf om det är nån rolig art :D)

Klart jag ska, kevin ska ju ha en :love: :devil:

:D Dålig humor inom parantes i identitetstråden jag la in på petsnails

Du kan ju alltid fråga om han vill byta snigel så du kan få nån annan art om du är smart ;)

Hehe jo såg det :D

Mnäe det får jag varje gång jag dömmer iaf
Byte kanske är det bästa
För vart fan ska ha få tag i svenska pengar eller vad?

Men daah, han får väl skicka i Euro så går du till banken och växlar :p
Kostar 30 spänn att växla på föreningssparbanken om man är kund där iaf.

gul_zebra skrev:
Men daah, han får väl skicka i Euro så går du till banken och växlar :p
Kostar 30 spänn att växla på föreningssparbanken om man är kund där iaf.

eller så växlar man hos forex har fått för mig att det ska vara grattis

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·
Lantbruksdjur Hej hej! Jag förstår att om man letar i gamla trådar så kan man hitta svar och jag har även suttit och läst i gamla trådar. Men det...
Svar
7
· Visningar
13 441
Senast: Aurum
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 754
Senast: Disen
·
F
Avel Hej! Fick idag reda på att min övervuxna shettis är dräktig. En tjuvbetäckning med en annan shettis hingst. Hon kommer alltså få fölet...
Svar
1
· Visningar
691
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama