A

Alyssa

Kan jag förstöra min häst genom att en tjej som rider engelskt hjälper till att rida honom! Har försökt att förklara hur jag rider, men hon tycker inte att det funkar! Speciellt inte att få honom på tygeln! Några åsikter??? :confused:

Sv: "Samling"

Så länge hästen förstår henne , dvs är riden klassiskt, så är det nog ingen fara, tror jag. prova några ggr å se hur det funkar!! :idea:

Skulle verkligen vilja veta vad fler anser!!!:confused:
Han är bara 5 år, kan han bli förvirrad av att vi rider olika tror ni??? Ni som tävlar och tränar western själva, snälla ÅSIKTER!!!
Hur kan jag annars förklara på ett bra sätt hur hon kan samla honom utan att huvudet är högt ovanför rygglinjen...Eller gör ni så ändå när ni tränar, eftersom ingen vill kommentera??????? :cry:

Vad exakt är det som tjejen inte tycker fungerar? Hur fungerar det när du rider då? Kan du inte visa henne precis hur du gör, så borde det ju gå bra för henne också?

Det viktigaste för hästen är ju att man är konsekvent i sin träning, och att det inte blir förvirrande. Prata ihop dig med tjejen om hur ni ska rida hästen, och vad hjälperna ska betyda för någonting. Det lättaste är ju att hjälperna som ni ger hästen (skänklar, sits osv) betyder samma sak jämt!

Jag har varit i samma situation, fast tvärt om. Jag var den som red någon annans häst. Jag hade ridit engelskt i många år och började rida western.
Och jag fick höra ofta att inte rida så mycket med sätet som jag gjorde, när jag red lektion.
Och just det här med att våga släppa efter för hästen... TA och GE! Och inte sitta å hålla i...

Jag tyckte det aldrig var några problem med att få hästen att gå iform, ja hur jag än red.
Så jag säger som dem andra... vad mer exakt är det som inte fungerar enligt henne...
Och hur dan form kräver hon att hästen skall gå i??

Försöker hon ammana den ridstilen du kör med, vill hon rida western, eller vill hon hålla på med engelskt och vill rida så...?

Ta ett rid pass tillsammans med henne, sitt upp och visa själv hur du gör. Ta i tyglarnam håll-ihop och skänkla, tänk lite uppförsbacke och när hästen känns ok, så skall hon släppa efter och hästen går lågt och avspännt...
Ja så göra jag typ... och sen fiskar jag lite efter hand och skänklar på.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att speciellt en häst under utbildning, han är ju rätt ung så jag antar att han är det(?), ska ridas konsekvent o likadant av samtliga ryttare. Annars kan det ju bli förvirrande.

Som ngn sa så får du nog hålla ett par lektioner o sitta upp o visa hur det funkar o ATT det funkar.

Föresten har väl inte samlingen med huvudets position i förhållande till ryggen att göra? Det är ju en hel del annat som spelar in... Eller ja, till viss del, men det är ju inte så att huvudet MÅSTE vara på ett speciellt ställe, alltså hon borde ju inte koncentrera sig på det.

Senast ändrad:

sasucatu skrev:
Föresten har väl inte samlingen med huvudets position i förhållande till ryggen att göra? Det är ju en hel del annat som spelar in... Eller ja, till viss del, men det är ju inte så att huvudet MÅSTE vara på ett speciellt ställe, alltså hon borde ju inte koncentrera sig på det.

Precis!!! :bow:

Alyssa skrev:
Skulle verkligen vilja veta vad fler anser!!!:confused:
Han är bara 5 år, kan han bli förvirrad av att vi rider olika tror ni??? Ni som tävlar och tränar western själva, snälla ÅSIKTER!!!
Hur kan jag annars förklara på ett bra sätt hur hon kan samla honom utan att huvudet är högt ovanför rygglinjen...Eller gör ni så ändå när ni tränar, eftersom ingen vill kommentera??????? :cry:
Låter lite extremt med "huvudet högt över rygglinjen"...En femåring ska gå lite lägre i formen även vid engelsk ridning och byggas upp inför kommande högre form. Görs det på rätt sätt fixar även din häst detta. Är du tveksam tycker jag du ska låta bli...

Det är svårt att säga om hon "förstör din häst". Så länge hon inte rider den fel är det nog inte skadligt för den. Det som kan bli problem är om du sen ska ut och tävla eller satsa mer seriöst på western så har din häst fått anorlunda grunder. Eftersom man rider så olika i western och engelskt. Själv rider jag western på min skola (flyinge) och western på min unghäst. Eftersom det är western jag vill satsa på och det jag tränar seriöst är det viktigt att inte blanda ihop ridstilarna. För det finns mer skillnad innom western och engelskt än bara utrustningen och det är många som glömmer. Ibland kan det vara svårt att "förklara" hur man ska göra när man rider.
Om du bara hade ridit western o hoppar upp på en dressyr häst med en föklaring såhär ska du göra. Är det inte så lätt. Ge henne lektioner om hon vill fortsätta rida och se till att hon förstår att det är en western häst! Lycka till! :)

Kan du inte låta henne rida några lektioner för dig så du får förklara/visa hur du vill att hon rider din häst?
Det är ju inte så stor skillnad mellan ridstilarna egentligen men eftersom hästen är ganska ung bör du vara noga så den inte blir förvirrad. Kan ju vara bra för dig att se hur hon rider hästen också.

Hästen..

... vet vad som gäller för vilken ryttare.
Du vet om man ser en ryttare som har problem att kommunicera med hästen, som lämnar den till en rerfaren ryttare så funkar allt helt plötsligt.
-Ja, nu ja. Nu funkar det! Säger den oerfarne och tror att det är tur eller slumpen.
När han/hon testar går det lika illa igen.

Hästen vet vem den kan "tala" med och därför kan den också skilja på olika personer.

Nu tycker jag att jag krånglade till utlägget.... men jag hoppas du fattar galoppen ;-).

Hej snälla alla ni som skrivit så många bra svar!! :bow: :bow:

Ja, jag har tänkt att tävla så småningom om vi nu vågar oss ut!! Publik är inte någon höjdare tycker jag men men...
Den här tjejen iallafall hjälper mig med att träna upp honom i ryggen eftersom han har ont i ryggen. Han är mycket bättre nu tack och lov...Har nu börjat rida honom och det går jättebra!!! :D

Men tydligen rider jag honom "bakom hand" säger hon??? Någon som har en förklaring? Vilken är den största skillnaden på att rida i form i engelskt/western?:confused:
Hon är inte intresserad av att rida western, utan hjälper mig bara tillfälligt...

Bakom hand är när hästen knäcker av i nacken och nästan nosar sig själv i bogen. Uppåt framåt gäller och en häst som inte orkar brukar ofta fuska till det så här. Sedan tycker jag:smirk: att oavsett vilken inriktning du rider så måste hästen kunna bära sig så dressyr i botten sedan kan man välja den väg man vill.
Samlingen måste finnas där oavsett om du skall rida western eller dressyr/hoppning.

//Elisabeth i GBG

Det var precis vad jag trodde! Men det tycker jag absolut inte att han gör... Nej, jag struntar i det...Får helt enkelt få tag i en westerntränare som jag kan träna för!!! När jag tycker att han är jätteduktig o svarar enormt bra på de små hjälper jag ger, o hon som är jätteduktig juniordressyrryttare tycker inte det, då får jag nog söka hjälp av någon på hemmaplan..Eller vad tycker ni???:confused:

Alyssa skrev:
Det var precis vad jag trodde! Men det tycker jag absolut inte att han gör... Nej, jag struntar i det...Får helt enkelt få tag i en westerntränare som jag kan träna för!!! När jag tycker att han är jätteduktig o svarar enormt bra på de små hjälper jag ger, o hon som är jätteduktig juniordressyrryttare tycker inte det, då får jag nog söka hjälp av någon på hemmaplan..Eller vad tycker ni???:confused:

Om du själv inte upplever samma sak som den andra ryttaren, och ni inte riktigt har samma åsikter/rider likadant, då skulle jag nog kanske ta och försöka hitta någon annan. Bättre att du har någon som du kommer överens bra med, och som har samma filosofi som dig.

Försök hitta någon bra westerntränare som kan komma och hjälpa dig också, det är alltid bra! :)

Gäller bara att få tag på någon då! :confused: Det är inte så lätt...

Alyssa skrev:
Gäller bara att få tag på någon då! :confused: Det är inte så lätt...

Kolla runt i den lokala klubb, eller fråga din tränare om hon/han vet någon som kan vara intresserad... Din klubb kanske har någon hemsida som du kan annonsera på? :idea:

Tror de är lite svårt att hitta nån om du ska ha nån som rider precis likadant som du, så vida ni inte har tränat för samma tränare under en längre tid. :smirk:

Kickis skrev:
Tror de är lite svårt att hitta nån om du ska ha nån som rider precis likadant som du, så vida ni inte har tränat för samma tränare under en längre tid. :smirk:

Nu måste du ha svarat till fel!? :smirk:

Grejen är att vi har så stora avstånd här uppe! :crazy: Och i närområdet så har de som finns fullt upp med egna hästar! Han skulle behöva ridas nästan varje dag, speciellt nu när han är ensam i stallet. :cry: Hade hoppats att hon som ridit till honom åt mig, :bow:, skulle ha hjälpt till åtminstone en gång i veckan, men hon verkar inte heller ha tid...

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 113
Senast: cewe
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka