Samling i repgrimma?

G

Gideon

Alla ni som allt som oftast rider endast i repgrimma, Hur gör ni när ni rider lite mer "i form" eller "samlat"?
Jag har ridit min kuse i bettlöst i ett par månader nu, hittills har jag tränat halter o allmänt att styra men nu vill jag börja ta itu med samling :bump: så nu vill jag gärna ha lite tips och erfarenheter från er andra som rider bettlöst :D Eftersom jag förmodligen lärt mig helt fel när jag började rida så har jag en tendens att tänka "tygelhjälper" varje gång så jag får liksom försöka stoppa mina händer :confused: Gärna tips på bra övningar också!
Tacksam för alla svar :bow:

Sv: Samling i repgrimma?

Jag har tränat mycket på att flytta rumpan på hästen, då har samlingen kommit krypande så smått... Men det kräver lite jobb eftersom man inte kan "fuska" med tyglarna :bow:

Rider också min treåring i repgrimma och rep.
Vore jätteintressant om fler med erfarenhet ville dela med sig av dessa!

Jag har kommit in på detta genom min Nh-tränare.
Det är verkligen jätteroligt men det svåraste är ju att programmera om sig själv.
Har ridit sedan jag var 5 år, och alltid fått lära mig att lägga vikthjälpen åt det håll jag svänger åt. Nu ska jag göra tvärtom, logiskt i sig eftersom hästen fått lära sig att flytta för tryck. Men bara en sån grej som man gör av sig självt utan att tänka på det-helt plötsligt måste man tänka på varje rörelse och ändra.

Någon som har bra övningar att jobba på?
Ibland känns det lite som att mann harvar runt och gör samma saker utan att komma någonstans, man kör fast lite.

Formen kommer av att hästen använder rätt muskeltonus (grovt förenklat). Lär hästen använda rätt muskler så kommer den gå i form! ;)
Kan inte ge bättre tips än så eftersom jag själv börjat med t ex skolor med vanligt bett och så har det funkat även när vi gått över till grimma/bettlöst eftersom den lyssnat på sitshjälper och små halvhalter och lärt sig använda kroppen rätt helt enkelt.

Rätt tufft att sitta och rida öppna/sluta med häst "på tygeln" i grimma och ett grimskaft! :p

Formen kommer av att hästen använder rätt muskeltonus (grovt förenklat). Lär hästen använda rätt muskler så kommer den gå i form! ;)
Kan inte ge bättre tips än så eftersom jag själv börjat med t ex skolor med vanligt bett och så har det funkat även när vi gått över till grimma/bettlöst eftersom den lyssnat på sitshjälper och små halvhalter och lärt sig använda kroppen rätt helt enkelt.

Rätt tufft att sitta och rida öppna/sluta med häst "på tygeln" i grimma och ett grimskaft! :p

Jag testade att göra ett bettlöst och provred i det. Blev jätteförvånad över hur bra det funkade!

Kändes ingen direkt skillnad, formen och suget framåt i handen var detsamma. Däremot är det svårare att ställa/ta ledande tygeltag. Tycker inte att det fungerar så bra!

Man måste ju "lära in" hur man vill att hästen ska reagera på det bettlösa och lättast tycker jag det är ouppsuttet till att börja med.
På en häst som väl har lärt sig är det inte svårt! :p Särskilt inte om de kan ställa igenom från höft till nacke bara för sitsen, men såå svårt är det inte att lära in det som kommando via tygeln också, det svåraste känns som är att skilja på tygeltagen om man vill ha stöd i nosen på hästen.

Man måste ju "lära in" hur man vill att hästen ska reagera på det bettlösa och lättast tycker jag det är ouppsuttet till att börja med.
På en häst som väl har lärt sig är det inte svårt! :p Särskilt inte om de kan ställa igenom från höft till nacke bara för sitsen, men såå svårt är det inte att lära in det som kommando via tygeln också, det svåraste känns som är att skilja på tygeltagen om man vill ha stöd i nosen på hästen.

En dum fråga antagligen men jag är inte så bra på detta. Jag rider ofta min häst på sidepullträns men tråden handlar ursprungligen om repgrimma. Jag har ridit med det också.
Men vilket menar du här? Om det är repgrimma och inte bara bettlöst så undrar jag hur du sätter fast tyglarna?

:) där man fäster grimskaftet i vanliga fall =)

Ja dem sitter fast på samma ställe men trycket hamnar på varsin sida om huvudet, dvs dem verkar ungefär likadant som om man skulle ha ett grimskaft :)

En dum fråga antagligen men jag är inte så bra på detta. Jag rider ofta min häst på sidepullträns men tråden handlar ursprungligen om repgrimma. Jag har ridit med det också.
Men vilket menar du här? Om det är repgrimma och inte bara bettlöst så undrar jag hur du sätter fast tyglarna?

Menar inget särskilt utan bettlöst i allmänhet. Grimma/repgrimma är ju också bettlöst! ;)
Jag är inte sån som brukar rida omkring i bara grimma, men visst händer det att det åker på för skojs skull om man kan känna sig trygg med hästen.

Repgrimma eller grimma - ett grimskaft eller rep fastsatt under hakan som man sen får veva över hästens huvud om man vill byta sida.
Inget jag gör ofta som sagt men på båda varmblod jag haft (som lärt sig bettlöst innan) funkade det bra. Dom tränades en del från marken i grimma så själva verktyget var dom redan vana vid.

Man får samla med sätet. Väldigt nyttig träning.
Börja med att få halvhaletrna att gå igénom med enbart sätet

Samling kan bara komma från hästen. Mao har handen ingenting med det att göra oavsätt om du har träns eller inte.

När du rider en häst ska du kunna förflytta hästen i alla riktningar utan handens hjälp. När du kan göra det på ett mjukt och lätt sätt, kan du börja experimentera med samlingen. Samling ska som sagt komma från hästen och det gör den när hästen upptäcker fördelarna med samling. Med hjälp av samling kan hästen enklare följa dina signaler och det blir lättare för den att arbeta.

Hur är gångarten i sig? Har du en lång och låg form där hästen sträker ut sin överlinje? Har du det, och en häst med muskler nog att bära er, behöver du inte göra mer än att samla den med din sits, kanske ge den lite hjälp med ett par steg i öppna eller sluta, eller bara en halvhalt.

Harmoni kommer alltid före samling. Harmoni är en förutsättning. Hästen ska röra sig luftigt och avslappnad, och ha en låg form, efter som att hästen behöver sänka huvudet för att kunna höja ryggen.

De allra, allra flersta tror att samling är något man måste ta fram, men det stämmer inte. Aldeles för många går också för tidigt på "samlingen" och hoppar steg därimellan. Det är mycket svårare utan träns. Den som kan hitta riktig samling med träns kan också hitta den utan. Tror jag. För det är ingen skillnad. Men det krävs att hästen är på den punkten i sin utbildning/kondition.

Glöm inte att avslappning i gångarten kommer först! Är ni där ännu?
Visa gärna bild/film.

Jag rider väldigt mycket löst, i halsring och enhändigt bettlöst. Skippar numera bett helt och hållet.

Jag och Ella har väl kommit ungefär till styra, stanna, backa och tempoväxlings-stadiet än så länge (började med att rida i halsring i vintras, så jag är nöjd över vårt samspel och framgångar hittills)
Samling kan man väl inte tala om än, men vi börjar hitta balansen mycket genom åttvolter, serpentiner, skänkelvikningar, och även lite skolor faktiskt, fast dessa endast i halsring (löst är öppna och sluta ännu för klurigt för att ens fundera över :D).
Det viktigaste, som jag upplever det är att man får igenom halvhalterna. Så just nu jobbar vi mycket med skritt och travövergångar, samt tempoväxlingar i trav och galopp.

Lägger in ett par bilder (måste skaffa lite nya snart, men dessa får väl duga)

Här går vi precis in i en halt. Tanken är ju att bakdelen ska kliva in och det ska bli en "snabb" halt, men Ella tar gärna nått steg extra framåt.

Och såhär kan det också se ut ibland :angel:

Vår första galoppvolt löst

http://www.pixbox.se/pic_show_id22295389.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id22295391.html

Wow! Det ser så läckert ut. Verkar helt overkligt, speciellt för oss som rider på ridskola och i princip aldrig ens rider barbacka.... Din häst är jättevacker oxå, lite sagolik. Ser henne nästan med vingar och ett horn i pannan.

Vad gör du om du möter en älg eller vildsvin ,när du bara har en halsring eller något annat i skogen ??

På vilket sätt skulle ett bett skydda bättre än halsring i ett sådant läge?
Klart att du kan ta i mer med ett bett men det enda du åstakommer då är att skda den bräckliga tilliten du förhoppningsvis uppnåt med din häst genom att med våld tvinga den att stanna. Med en halsring har du inte samma möjlighet till tvång utan där är kontakten mer baserad på en ömsesidig kontakt mellan två parter baserad på tydlighet och tillit. Om du rider rätt med en halsring och du och din häst har kommit till det stadiet i er relation att kommunikationen fungerar bra utan bett, varför skulle då säkerheten vara högre med ett bett??

" En bra tränare får hästen att göra det tränaren vill.
En jättebra tränare får hästen att vilja göra det." - Monty Roberts

Vad gör du om du möter en älg eller vildsvin ,när du bara har en halsring eller något annat i skogen ??

jag rider endast löst eller i halsring hemma. skulle aldrig få, och skulle nog inte vilja heller, ge mig ut löst i skogen. hemma är Ella trygg och jag med för den delen. i skogen kan vi träffa på sånt som är läskigt, och även fast hon brukar vänta på mig, har jag inte en chans att få stopp på henne om hon får för sig att sticka löst

hemma har hon bara blivit jätterädd en gång när vi red löst (bortsett från små skyggningar), när det brakade till i buskarna, och då galopperade hon faktiskt iväg 20 meter innan hon stannade och väntade på mig. men det är inte värre än med sidepullet, så det spelar ingen större roll, mer än att jag bara har manen att hålla i då :p

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Luff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama