Samla traven??

Sv: Samla traven??

förstår inte riktigt vad du menar :crazy: vad menar du med: måste få schwung? menar du den naturliga schwungen? :S
Det är min tränare som tycker att jag måste börja samla henne mera.
hon tycker jag rider för snabbt :angel:

Läs mitt svar till Axel.

Om man tänker sig samling i två delar. Ta piaff t ex.
Första delen är att hästen har en kort men luftigt, fjädrande steg i piaffen, rör sin rygg uppåt/nedåt, växxelvis höger/vänster sida, och som en tunna. Vi vill att hästen ska ha ordentlig framåtvjudning och energi i piaffen.
Andra delen är att vi vill att hästen ska länga sin överlinje, vinkla sitt bäcken, sätta sina bakben under sig, bära mer vikt på bakdelen och komma upp med framdelen.

Första delen är schwunget, andra delen är den definitiva samlingen. Så tänker jag i alla fall, säger inte att det är rätt. :idea: Det är däför jag menar att du inte kan börja samla utan att ha en viss del schwung. Sen får man ju inte glömma att även samling ger schwung i sig, men så är det ju i dressyr. Allt ger vartannat i viss mängd! :idea:

Man lär sig alltid ngt även om det är komplicerat!

Det jag tycker är roligt med de här forumen är att man får så många nya tankebanor. Så även om man kanske inte lär sig något konkret så har man i alla fall vaknat och börjar tänka. Och det tycker jag är roligt!:banana:

Det är komplicerat men förstår iaf mkt mer nu.
När jag red häromdagen tränade jag mkt övergångar och kände hur hästen satte "all vikt" på bakbenen, kom upp i formen och verkligen bar sig jätte bra! (red barbacka så kände ryggaktiviteten extra bra oxå) :) Det är en härlig känsla!

Synd att du inte förstod nå´t av det jag skrev.

Det här med att ryttareen sköter takten, Vet du hur man använder sätet i Passage?
Ett likadant säte men inte alls lika aktivt.

Inte du utan Rumpanissan.

Prova det här med att spänna magmusklerna istället för skänkeln. Det funkar verkligen.

Senast ändrad:

axel skrev:
Synd att du inte förstod nå´t av det jag skrev.

Det här med att ryttareen sköter takten, Vet du hur man använder sätet i Passage?
Ett likadant säte men inte alls lika aktivt.

Jag vet hur jag använder mitt säte i passage - ja. Tyvärr har jag aldrig ridit passage regelbundet, men när jag har gjort har mitt sätt att rida fungerat bra. Mer kan jag tyvärr inte säga.

Du vill inte förklara dina andra tankar tydligt så jag förstår vad du menar?

Är du tränare själv?? Du verkar vara väldigt duktig inom dressyr, bra på att förklara och så. ;)

Jag är vikarie på ridskola (hoppas på "fast" anställning till hösten :banana: ) Osså har jag några stycken som tränar för mig privat.

Tanken var att jag skulle gå ridledarkursen till sommaren men har ett litet häst problem. ;)

Kan du förklara hur Du gör för att rida Passage?

När man ska SAMLA använder man i första hand magmusklerna.
För om du klämmer med skänkeln, hur ska du då ta dig Ur/framåt?
När du redan är lätt på handen.

Smacka eller sparka?

Senast ändrad:

axel skrev:
Kan du förklara hur Du gör för att rida Passage?

När man ska SAMLA använder man i första hand magmusklerna.

Smacka eller sparka?

I all ridning jag rider är det inte främst magmusklerna jag använder utan mitt bäcken. magmusklerna använder jag endast till att placera och reglera mig själv. Min placering på verkar sedan hästen. Men i all ridning, lösgörande som samlande använder jag främst mitt mellangärde/bäcken. Jag förstår inte logiken i att man skulle börja använda sin sits först i passage?

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du maner med det.

1. Jag kan driva med benen och samla energin uppår med sitsen om jag så önskar.

2. Jag kan driva med benen och vara lätt i handen om jag vill ha energin framåt.

Skänkeln är ju in inlärd reflex som betyder framåtdrivande/sidförande. Jag fösöker dock använda de naturliga hjälperna i så stor utsträckning som möjligt, före inlärda.

axel skrev:
Gilette. Jag menar Rumpnissen igen.

Men anv. då Rumpnissens svarsknapp:idea: Om du anv. Gilettes så blir ju inlägget adresserat till henne! (du ser ju längst uppe till höger vem medd. är till)

Jag har svarat i andra tråden - men i den användares ruta osm du vill svara står tre olika alternativ längst ned till höger. Välj ett av dem ås kan du göra såna schyssta gula rutor också...

SUS

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: MML
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka