Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gilette skrev:tack
om jag bara rider med framåtbjudande hjälper utan att ta halvhalter och förhållningar samtidigt springer hon iväg
Hur menar du med att: "hitta de tillfällen där hästen naturligt vill utveckla schwung"?? hänger inte riktigt med där
Tack för hjälpen!
Gilette skrev:Tänk själv, hur gör du halvhalter? Gör du dom med sitsen eller handen? Gör du dom enbart med sitsen är du på helt rätt väg tycker jag. Att kunna få hästen att backa av endast med hjälp av sitsen är en förutsättning! Vad jag gör är att jag skapar mera energi, utan att för den sakens skull släppa fram den. (Usch, vad krångligt detta blir)
jag gör nog mest med handen och skänkel, tar förhållningar och driver på samtidigt.
vet inte riktigt hur man gör med sitsen, har aldrig förstått. Det kanske är svårt att förklara?
Hur ska jag inverka med min sits mer? Hur driver man med sitsen?
Det verkar så svårt och komplicerat.
Hmm...hon får mest schvung när jag gör övergångar mellan trav och galopp - trav-fem galoppsprång-trav osv. Då får hon jätte fint schvung i traven. Och utomhus oxå.
Och även i kraftiga tempoväxlingar. Jag brukar rida jätte långsam samlad trav ibland för att sedan öka och därefter samla igen, när jag rider väldigt långsam trav ser jag till att hon inte tappar aktiviteten bak trots att tempot sänks.
Tack så jätte mkt för att du orkar förklara för mig!!
axel skrev:Samlad trav-galopp ska inte bli långsammare, snarare tvärtom.
Det du förlorar i längd ska du vinna i höjd.
Energin får ej gå förlorad.
Halvhalten ska hjälpa hästen att flytta sin vikt mer till bakbenen.
Efter den ska man försöka att fortsätta rida den så och inte driva på den framåt (fortare).
Använd sätet till att sätta takten och skänkeln för farten..
När du ska samla, gör upprepade förhållningar, spänn magmusklerna coh använd bara skänkeln när du vill UR samlingen eller lite om hästen vill sakta av.
axel skrev:Samlad trav-galopp ska inte bli långsammare, snarare tvärtom.
Det du förlorar i längd ska du vinna i höjd.
Energin får ej gå förlorad.
Halvhalten ska hjälpa hästen att flytta sin vikt mer till bakbenen.
Efter den ska man försöka att fortsätta rida den så och inte driva på den framåt (fortare).
Använd sätet till att sätta takten och skänkeln för farten..
När du ska samla, gör upprepade förhållningar, spänn magmusklerna coh använd bara skänkeln när du vill UR samlingen eller lite om hästen vill sakta av.
jag gör nog mest med handen och skänkel, tar förhållningar och driver på samtidigt.
vet inte riktigt hur man gör med sitsen, har aldrig förstått. Det kanske är svårt att förklara?
Hur ska jag inverka med min sits mer? Hur driver man med sitsen?
Det verkar så svårt och komplicerat.
lektra skrev:Måste bara oskyldigt lägga till: Hästen ska ha samma sammling oavsätt ökad som arbetstrav
Rumpnissen skrev:För det första vill jag bena ut några begrepp här. Vad jag förstått har du och din ponny(?) inte kommit så jätte långt vad gäller utbildningsnivå, ni rider på lätt nivå? (rätta mig om jag har fel)
Rumpnissen skrev:Jag anser att innan man kan börja tala om begrepp som samling måste man få schwung. Och vad jag förstått i den här och tidigare trådar är det det stadiet du är på. Så att börja blanda in samling tror jag blir onödigt svårt i detta läge. Utan schwung-ingen samling. Med schwung därimot kommer samlingen nästan som ett brev på posten.
Rumpnissen skrev:Att rida med sitsen är inget man kan lära ut på fem minuter och verkligen inte över internet. Det tar tid och evigheter, jag sliter som ett djur varje gång jag sitter på en häst och har ändå ridit centrerat i ett par år.
Framåtdrivande hjälper är just det,skänkel el spö eller sån´t säte.
Likväl som samlande hjälper,
som sätets inverkan på annat sätt plus förhållningar.
Man ska skilja på gas o broms. man kan gasa,bromsa gasa för att testa lydnaden.
Ao O är att inte göra det samtidigt utan nå´t steg efter varandra.
Och vara lätt i igångsättningen.
Vad menas med Schwung egentligen? Mina hästar har mycket av detta men det innebär inte att de är lättare att samla.
Det är ryttaren som bestämmer takten med ett säte som svagt markerar för hästen den takt man vill ha.
Om man bara guppar med hästen, hur tror ni att man får hästen att piffa o puffa?