Samla traven??

Gilette

Trådstartare
Hur samlar man traven? Så att hästen bibehåller samma takt, och istället för att länga steget lyfter benen högre eller hur man ska beskriva det...? :S
Är det rätt att man ska ta små små halvhalter nästan hela tiden?

Sv: Samla traven??

Herregud vad du är flitig med att skriva trådar här. :idea:

Samling tar lång tid. Jag föredrar att rida hästen till samling genom övningar istället för det du beskriver; att samverka mellan framåtdrivande och förhållande hjälper.

Det viktigaste tycker jag trots allt är att man ger hästen förutsättningar för att ta fram schwunget (som jag tror är det du egentligen vill ha fram). Att man själv är i den takt som är lämplig för hästen och att man ger hästen utrymme att använda sin rygg. När jag börjar leta efter mera schwung rider jag nästan alltid lätt eftersom jag känner att jag inte har tillräcklig koll på mig själv....än. ;) Jag brukar även lyfta min rumpa lite i takt med hästens steg. I den fasen där ryggen går upp formar jag min rumpa som ett äpple istället för ett päron. (Det är en metafor, jag har inte häng rumpa. ;) Ungefär som när man gör knipövningar. Så jag tenderar att lyfta ur sadeln. Viktigt är också att hela tiden följa med hästen när den växelvis höjer höger och vänster sida.

Nåja, jag ska inte traggla hur länge som helst om mina förvirrade tankar.

När jag känner att jag fixar detta så rider jag övergångar, och tempoväxlingar, kontra ställer och kontra böjer för att leta efter ett tillfälle där hästen självmant vill utveckla mera schwung. Därefter är det bara att fortsätta ifrån den punkten. :idea:

Ibland använder jag även bommar, mest för min egen skull. För att hitta känslan, vad det är jag letar efter. För att sedan hitta det och kunna rida fram det utan bommar. :idea:

Nu ska jag gå och äta kola. :d

hehe, har mkt funderingar ;)

Tack för förklaringen :) Tror jag förstod det mesta iaf :d
I och med att jag ställde frågan om man skulle ta många små halvhalter var för att jag hörde det från en, så var tvungen att fråga. :s

Men det är många kloka funderingar. :idea:

Allt beror ju på hur man rider från början. Vissa tar halvhalter, jag använder framåtdrivande hjälper istället. Sen fungerar inte allt på alla hästar heller. :idea:

Men det viktigaste är nog att hitta det som fungerar för sin häst. Och som jag skrev, hitta de tillfällen där hästen naturligt vill utveckla schwung (som är en förutsättning för senare samling) för att sedan utgå därifrån!

Lycka till!

tack:)

om jag bara rider med framåtbjudande hjälper utan att ta halvhalter och förhållningar samtidigt springer hon iväg :angel:
Hur menar du med att: "hitta de tillfällen där hästen naturligt vill utveckla schwung"?? hänger inte riktigt med där :angel:
Tack för hjälpen!

Gilette skrev:
tack:)

om jag bara rider med framåtbjudande hjälper utan att ta halvhalter och förhållningar samtidigt springer hon iväg :angel:
Hur menar du med att: "hitta de tillfällen där hästen naturligt vill utveckla schwung"?? hänger inte riktigt med där :angel:
Tack för hjälpen!

hmm, det där gäller det ju att aväga mellan förhållande och framåtdrivande hjälper. Vi vill ju att hästen ska öka sin energi (för att kunna ta större steg krävs ju mer energi) alltså tycker jag att det är ologiskt att börja bromsa. Vad jag tycker är mycket viktigt i alla ridning är att om jag släpper på tygeln ska hästen inte öka. Först då kan man börja variera de framåtdrivande hjälperna.

Tänk själv, hur gör du halvhalter? Gör du dom med sitsen eller handen? Gör du dom enbart med sitsen är du på helt rätt väg tycker jag. Att kunna få hästen att backa av endast med hjälp av sitsen är en förutsättning! Vad jag gör är att jag skapar mera energi, utan att för den sakens skull släppa fram den. (Usch, vad krångligt detta blir)

Jag skapar energi uppåt, därför är det så viktigt att hästen får plats för sin rygg. :idea: Som du själv skrev, hästen ska ta större steg och få mera swing i steget.

Vad jag tror du behöver göra är att själv kunna inverka med din sits mera. Att rida med framåtdrivande hjälper behöver inte betyda fortare, i min värld betyder det främst "mer energi".

Nåja, i alla fall.

Att hitta de tillfällen. Hmm. Allt detta vi gör med hästarna när vi rider dressyr kan hästarna göra naturligt, eller hur? Vi behöver i regel inte lära dem någonting. Bara lär oss komunicera med dem. Vissa hästar utvecklar naturligt schwung när man rider ut, andra i tempoväxlingar, några tredje i galoppskolor. Om vi ger dem rätt förutsättningar. I vilka moment går din häst bäst? I vilka moment är hon mest aktiv? Utgå i från dem momenten när du vill gå framåt. :idea: Min gamla ponny hittade jag främst schwunget i när jag gjorde tempoväxlingar, på Bellisen får jag sitta och avvakta och avvakta och avvakta tills hon nästan somnar och därefter rida framåt. Då kommer schwunget hos henne. ;) Man ska göra det så lätt för hästen som möjligt!

Tänk själv, hur gör du halvhalter? Gör du dom med sitsen eller handen? Gör du dom enbart med sitsen är du på helt rätt väg tycker jag. Att kunna få hästen att backa av endast med hjälp av sitsen är en förutsättning! Vad jag gör är att jag skapar mera energi, utan att för den sakens skull släppa fram den. (Usch, vad krångligt detta blir)

jag gör nog mest med handen och skänkel, tar förhållningar och driver på samtidigt.
vet inte riktigt hur man gör med sitsen, har aldrig förstått. Det kanske är svårt att förklara?

Hur ska jag inverka med min sits mer? Hur driver man med sitsen?
Det verkar så svårt och komplicerat.

Hmm...hon får mest schvung när jag gör övergångar mellan trav och galopp - trav-fem galoppsprång-trav osv. Då får hon jätte fint schvung i traven. Och utomhus oxå.
Och även i kraftiga tempoväxlingar. Jag brukar rida jätte långsam samlad trav ibland för att sedan öka och därefter samla igen, när jag rider väldigt långsam trav ser jag till att hon inte tappar aktiviteten bak trots att tempot sänks.

Tack så jätte mkt för att du orkar förklara för mig!! :D

Samla, samla, samla...all energi i rumpan, förhållning, förhållning...fram.

Gilette skrev:

jag gör nog mest med handen och skänkel, tar förhållningar och driver på samtidigt.
vet inte riktigt hur man gör med sitsen, har aldrig förstått. Det kanske är svårt att förklara?

Hmm...hon får mest schvung när jag gör övergångar mellan trav och galopp - trav-fem galoppsprång-trav osv. Då får hon jätte fint schvung i traven. Och utomhus oxå.
Och även i kraftiga tempoväxlingar. Jag brukar rida jätte långsam samlad trav ibland för att sedan öka och därefter samla igen, när jag rider väldigt långsam trav ser jag till att hon inte tappar aktiviteten bak trots att tempot sänks.

Tack så jätte mkt för att du orkar förklara för mig!! :D

Hoppsan, insåg att jag inte hinner svara. Men jag åtrekommer. ;)

Samlad trav-galopp ska inte bli långsammare, snarare tvärtom.

Det du förlorar i längd ska du vinna i höjd.

Energin får ej gå förlorad.
Halvhalten ska hjälpa hästen att flytta sin vikt mer till bakbenen.
Efter den ska man försöka att fortsätta rida den så och inte driva på den framåt (fortare).
Använd sätet till att sätta takten och skänkeln för farten..

När du ska samla, gör upprepade förhållningar, spänn magmusklerna coh använd bara skänkeln när du vill UR samlingen eller lite om hästen vill sakta av.

Senast ändrad:

axel skrev:

Efter den ska man försöka att fortsätta rida den så och inte driva på den framåt (fortare).

När du ska samla, gör upprepade förhållningar, spänn magmusklerna coh använd bara skänkeln när du vill UR samlingen eller lite om hästen vill sakta av.

Det du förlorar i längd ska du vinna i höjd...Sa alltid min gamla tränare...=)

axel skrev:

Jag tyckte att det framgick ganska tydligt i mitt inlägg att jag vill ha mer energi? Att jag inte vill att man ska förhålla? Jag tycker du skrev samma sak som jag, eller? :confused:

För det första vill jag bena ut några begrepp här. Vad jag förstått har du och din ponny(?) inte kommit så jätte långt vad gäller utbildningsnivå, ni rider på lätt nivå? (rätta mig om jag har fel)

Jag anser att innan man kan börja tala om begrepp som samling måste man få schwung. Och vad jag förstått i den här och tidigare trådar är det det stadiet du är på. Så att börja blanda in samling tror jag blir onödigt svårt i detta läge. Utan schwung-ingen samling. Med schwung därimot kommer samlingen nästan som ett brev på posten. :idea:

Att rida med samtidiga bromsande hand och gasande skänkel anser jag är lite som att köra bil med handbromsen dragen. ;) Det blir onödigt svårt och sällan riktigt bra. :o

Att rida med sitsen är inget man kan lära ut på fem minuter och verkligen inte över internet. Det tar tid och evigheter, jag sliter som ett djur varje gång jag sitter på en häst och har ändå ridit centrerat i ett par år.

Sally Swift och Klaus Ferdinand Hempfing är bra, lättläst litteratur jag tycker du ska kika på. Båda är fantastiska. :idea:

Jag tycker överhuvudtaget halvhalter är överskattade, jag rider mycket lite med tradtionella halvhalter, kanske tom inte alls. Så jag vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket. Det viktiga är ju att du rider på ett sätt som du och din ponny trivs med, det sätt som din tränare (som jag hoppas du valt ut mycket kritiskt) sympatiserar med.

Men i vilket fall som helst, halvhalter med sitsen är ett sätt att helt naturligt få hästen att höja sin rygg och vinkla sitt bäcken (= mer bakbensaktivitet). Genom att störa hästens naturliga balans och jämnvikt kan vi få den att göra saker utan att lära ut dem. Vilket jag tycker är helt rätt. :idea:

Jag är så fruktansvärt opedagogisk i skrift, så jag tror inte jag ska försöka förklara. Det finns möngder av sätt och tekniker som alla passar olika ryttare olika bra så jag tänker inte försöka förklara mer ingående. ;)

Som jag skrev, innan; det är svårt. Men det är sjuttsingens så mycket lättare för hästen. :) Istället för att lära in massa reflexer använder man de reflexer som är naturliga för hästen. Men det viktigaste att tillämpa tycker jag är att man alltid är med hästen. Sitt i den takt hästen går i, lär dig styra dig själv och din takt så kan du ganska enkelt ändra hstens takt genom att ändra din egen. (Hästar strävar efter jämnvikt)

Du får ursäkta mitt förhållandevis korta (med tanke på bilket enormt ämne detta är) och kanske förvirrade svar. ;)

Framåtdrivande hjälper är just det,skänkel el spö eller sån´t säte.

Likväl som samlande hjälper,
som sätets inverkan på annat sätt plus förhållningar.

Man ska skilja på gas o broms. man kan gasa,bromsa gasa för att testa lydnaden.
Ao O är att inte göra det samtidigt utan nå´t steg efter varandra.
Och vara lätt i igångsättningen.

Vad menas med Schwung egentligen? Mina hästar har mycket av detta men det innebär inte att de är lättare att samla.

Mina hästar har stor, rörlig o elastisk trav men det är inte bara fördelar med det. Det är svårt att få dem kvicka,snärtiga.

Jag menar att man vill inte i alla fall ha hästens trav större isamling, utan luftigare.
Vilket de bara kan bli om de bär vikten mer på bakbenen.

Det är ryttaren som bestämmer takten med ett säte som svagt markerar för hästen den takt man vill ha.
Om man bara guppar med hästen, hur tror ni att man får hästen att piffa o puffa?

Måste bara oskyldigt lägga till: Hästen ska ha samma sammling oavsätt ökad som arbetstrav

Tycker att du har fått bra förklaringar, på något jag tycker är omöjligt att förklara :D :bow: Det jag däremot skulle säga är att man måste hitta känslan ;)

Rumpnissen skrev:
För det första vill jag bena ut några begrepp här. Vad jag förstått har du och din ponny(?) inte kommit så jätte långt vad gäller utbildningsnivå, ni rider på lätt nivå? (rätta mig om jag har fel)

ja de kan man nog säga. Vi tränar bl a på: öppna, sluta, förvänd galopp, övergångar mellan skritt-galopp. Mellangångarterna, lite enkla byten mm.

Rumpnissen skrev:
Jag anser att innan man kan börja tala om begrepp som samling måste man få schwung. Och vad jag förstått i den här och tidigare trådar är det det stadiet du är på. Så att börja blanda in samling tror jag blir onödigt svårt i detta läge. Utan schwung-ingen samling. Med schwung därimot kommer samlingen nästan som ett brev på posten. :idea:

förstår inte riktigt vad du menar :crazy: vad menar du med: måste få schwung? menar du den naturliga schwungen? :S
Det är min tränare som tycker att jag måste börja samla henne mera.
hon tycker jag rider för snabbt :angel:

Rumpnissen skrev:
Att rida med sitsen är inget man kan lära ut på fem minuter och verkligen inte över internet. Det tar tid och evigheter, jag sliter som ett djur varje gång jag sitter på en häst och har ändå ridit centrerat i ett par år.

det förstod jag nästan...det verkar väldigt komplicerat och svårt tycker jag: )
Har faktiskt börjat läsa lite i "Dansa med hästar" :)

Tack så jätte mkt för svaren och tipsen! :)
Man lär sig alltid ngt även om det är komplicerat!

Framåtdrivande hjälper är just det,skänkel el spö eller sån´t säte.

Likväl som samlande hjälper,
som sätets inverkan på annat sätt plus förhållningar.

Man ska skilja på gas o broms. man kan gasa,bromsa gasa för att testa lydnaden.
Ao O är att inte göra det samtidigt utan nå´t steg efter varandra.
Och vara lätt i igångsättningen.

Det där förstod jag inte alls vad du menar med....

Vad menas med Schwung egentligen? Mina hästar har mycket av detta men det innebär inte att de är lättare att samla.

Då skulle jag vilja veta vad schwung är för dig?

Schwung för mig är (mycket kortfattat) när hästen engagerat rör sig bakifrån, genom ryggen balanserat, med förhållandevis stora steg och mycket swing i steget.

Allt detta är självklara komponenter i samlingen, förutom att man tar bort de stora stegen. :idea: Om hästen nu vinklar sitt bäcken, länger överlinjen och tar mer vikt på bakdelen vilket automatiskt ger ett kortare steg så wips, har vi samling. Så tänker jag i alla fall. :idea:

Det är ryttaren som bestämmer takten med ett säte som svagt markerar för hästen den takt man vill ha.
Om man bara guppar med hästen, hur tror ni att man får hästen att piffa o puffa?

Det där förstod jag inte heller ett jota av.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: MML
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka