Sambon har en fråga;

pepp

Trådstartare
Är det flockledaren eller inte hunden tyr sig till? Min hund hänger alltid efter mig, det är mig han lyssnar på. Är det då mig han ser som flockledare?

Sv: Sambon har en fråga;

Inte tyr sig till, utan den hunden väljer att följa.

Tex, jag öppnar en dörr, så går min hund fram till dörren men aldrig igenom före mig. Jag är hans flockledare.
Men tyr sig till kan han göra med många, bara de kliar på rätt ställe.

Eller ännu sämre, en hund som valsar efter matte/husse för att den tror att det är dens uppgift.

Min 1 åring som tyr sig till mig,håller koll på mig samt lyssnar på mig i de flesta situationer(ibland väldigt trotsig),men som vill busa med min sambo samt har mer respekt när han säger till(även om hon kan trotsa där också).Trotsar hon honom en gång så lyder hon sen,medan hon kan trotsa mig om jag säger till henne att ligga två ggr.Sen spänner jag ögonen i henne och låter argare på rösten,då lyder hon..:devil:

Min älsklingshund följer efter den som har mest ätbara godsaker med sig. :angel: (bortsett från mig, hon tigger aldrig minsta lilla av mig)
Däremot är det i stort sett ingen annan än mig som hon lyssnar på och hon gör (oftast) som jag vill att hon ska göra.

Ta bort det där med "Min hund hänger alltid efter mig" så jo.. Jag tolkar det i alla fall så som att den person som hunden lyssnar bäst på är den som är flockledare.

Min 1 åring som tyr sig till mig,håller koll på mig samt lyssnar på mig i de flesta situationer(ibland väldigt trotsig),men som vill busa med min sambo samt har mer respekt när han säger till(även om hon kan trotsa där också).Trotsar hon honom en gång så lyder hon sen,medan hon kan trotsa mig om jag säger till henne att ligga två ggr.Sen spänner jag ögonen i henne och låter argare på rösten,då lyder hon..:devil:

Upplever du att din hund "trotsar" dig, så skulle jag öka på mitt ledarskapstänk. En hund som blir fysiskt könsmogen, det du kallar trots, kan ifrågasätta. Om man bums gör upp just när den gör det, blir det absolut mindre problem senare. Eller inga problem alls.

Att den också "trotsar" din sambo tycker jag är ytterligare ett tecken på att ledarskapfrågan inte är helt klarlagd i familjen.

Så öva på ledarskapsövningar.

Upplever du att din hund "trotsar" dig, så skulle jag öka på mitt ledarskapstänk. En hund som blir fysiskt könsmogen, det du kallar trots, kan ifrågasätta. Om man bums gör upp just när den gör det, blir det absolut mindre problem senare. Eller inga problem alls.

Att den också "trotsar" din sambo tycker jag är ytterligare ett tecken på att ledarskapfrågan inte är helt klarlagd i familjen.

Så öva på ledarskapsövningar.

Tackar för ditt svar.:bow:Jag får alltid höra att jag är för snäll,så du har nog helt rätt i ditt svar.....Min tik är inte alltid trotsig men jag märker ju att hon ibland bara inte lyssnar på första gången jag säger till henne.Ska jobba lite på att vara lite "hårdare":)

Det är nog mig han får mest gott av :o men det är för att jag vill belöna när han tar spontan kontakt/kommer när jag ropar. Försöker varva med kel och muntligt beröm också.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 071
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI